• Sayurii

Växling Egypten

Nu åker vi om ca 3 veckor till Egypten och förlovar oss! :)

MEN frågan om vilken/vilka valuta/-or vi ska växla till kvarstår.
    Jag antar att vi tar det mesta i egyptiska pund, men ska man även ha lite Euro eller dollar med sig? har fårgat i reseforum, men jag tycker inte man kommer fram till något..
    Hur mkt pengar bör man ha med sig för två v till Egypten, vi ska åka på någon utflykt, men annars inte shoppa t.ex. Vi reser all inclusive.

Tack på förhand! :D

• Svar på tråden Växling Egypten
  • anne på grönkulla

När vi åkte i höstas hade vi med lite egyptiska pund för att täcka kostnader precis i början och lite dolalr för att täcka vissa utgifter vi visste skulle betalas i dollar. Sen tog vi ut pund på visakor ti bankomater för allt annat under 2 veckor. Enda kruxet med det för er del är att det kan bero himla mycket på om det finns bankomat på ert all-inclusive hotell? Annars är växlingskontoren på hotellen på kusten rätt dyra tyvärr. Vart ska ni?

• okt2006

Jagh ar hört att vissa utflykter har samma pris i euro som i dollar, dvs 20 euro eller 20 dollar till exempel. Och euron är ju mycket dyrare än dollar så då tjänar man ju på att betala i dollar.

• Sayurii

anne på grönkulla:
    Vi ska till El Gouna, söder som Hurghada. Hm, hur veta vad vi ska växla till! Det blir väl avgifter när man tar ut pengar i automaterna? Hade tänkt växla på arlanda och sedan ha de pengarna med oss hela tiden... Kanske inte så smart..? :(

okt2006:
    Det är ju värt att tänka på!!

• anne på grönkulla

Vad det är för avgift för uttag beror på vad ni har för kort. Men det var ett hotell i ElGouna (Sheraton) som inte hade bankomat utan endast dyrt växlingskontor om man inte åkte ner på "stan". Hmm, jag skulle säga hälften pund hälften dollar eller euro (men vilket av dem, tja...)

• okt2006

Men avgift blir det oavsett kort... det flesta "vanliga" kort (typ FSB, Nordea, Handelsbanken osv) brukar ligga på 25-40 kr per uttag. Om man tycker det r ovbehagligt att släpa med sig hela resekassan från Sverige så kan det ju ändå vara värt uttagsavgiften, om man t.ex. gör ett uttag under resans tid.

• pickolina

Men vänta nu, inte betalar man avgift när man tar ut pengar i bankomat utomlands??? Det var väl flera år sedan de tog bort det???

• Sayurii

okt2006:
    Men om man då tar ut på plats, då får man i EGP eller..? Men det går att få i dollar eller euro om man skulle behöva det? Ett uttag därnere skulle man ju kunna kosta på sig..

anne på grönkulla:
    På sheraton ska vi inte bo iaf :) Ok, men EGP verkar vara nödvändigt iaf. Det är väl det man ger i dricks?

• pickolina

Jag tar alltid ut pengar i bankomater utomlands och det fungerar kanon tycker jag... Ja om man tar ut pengar i Egypten så får man EGP. Det fick man i alla fall förra sommaren, då jag var i Hurghada... :)

• Sayurii

Bah, vilken djungel... :(

Svar på tråden Växling Egypten