• deryn

sambon tjänar mer -> hur hanterar jag det?

Hm. Jag har en fundering som jag gärna skulle vilja ha andras åsikt om. Jag och min sambo är yrkesmässigt inom samma område men han har vidarutbildat sig. Det har gjort att hans lön har ökat rejält och han tjänar ca 10000kr mer än mig. Jag är såklart jätteglad för hans skull, men det känns också lite jobbigt. Jag är medveten om att denna löneskillnad kommer bestå mellan oss också. Även om jag skulle utbildat mig till samma nivå, så kommer han ju under de åren ha ökat en del i lön, så löneskillnaden kommer i stort sett bestå.

Är det någon annan som är i samma sits och hur hanterar man det? Är jag den enda som tycker det är lite jobbigt när sambon har så mkt mer pengar att spendera? Hittills har han tyckt att vi ska dela på alla inköp och utgifter, vilket jag tyckt varit rimligt. Men...ja, han tjänar ju så himla mycket mer. Sen skäms jag lite över mina funderingar, för jag vill ju inte verka missunsam.

• Svar på tråden sambon tjänar mer -> hur hanterar jag det?
  • Bejby

Lena

Jag vet att det är jobbigt, men han är sån. Tex idag, bara för att jag har fått 500 kr i födelsedagspresent från morsan (som egentligen tjänar mycket mindre än honom, inte relevant men ändå) så frågar han efter 100 kr för att jag är skyldig honom 2000 sen förra månaden för att jag inte hade råd att lägga in pengar för maten, [jag fick 700 kr efter skatt den här månaden]. Han är ingen som tjatar om att jag ska betala tillbaka pengar jag lånat av honom, men han är väldigt noga med att påminna mig om att jag endast har LÅNAT dessa pengar. Men för ett tag sen när han köpte en dator och hade inte råd för annat betalade jag för en del grejer som han inte hade råd med, men behövde! Jag har faktiskt aldrig krävt tillbaka dessa pengar och kommer inte att göra det för det ligger inte i min natur. Jag har funderat på att inte fortsätta livet tillsammans med honom, men jag har tyvärr ingen annanstans att ta vägen! :( Det finns inga bostäder och jag kan inte bo på gatan. Skulle jag göra slut så kan inte jag bo kvar här heller, det har han också klargjort sen länge tillbaka. Jo man kan ju undra hur mycket han bryr sig. Han säger ju alltid att han gör och brukar vara snäll mot mig, men jag vet inte vad det är med just ekonomin.

Anne

Han skulle aldrig klara av att ha barn, han tycker inte det är ekonomiskt försvarsbart att skaffa barn. Barn är ifs ingenting som intresserar mig heller, men ekonomin skulle aldrig vara anledningen till att inte skaffa barn, snarare lack of interest!
    Ja det är klart att han vinner på att han inte betala mer av räkningarna, men jag vet inte. Han är ju generös och så, men han tänker inte att varje månad som jag är skyldig honom mer pengar gör det svårare för mig att klara mig nästa månad.

• Bejby

Och när jag säger att det är orättvist och klagar säger han att han inte kan hjälpa att världen är orättvist och han har flyt med pengar! Jag menar, jag håller på å bli galen! Had jag inte flyttat ihop med honom hade jag inte haft någon sommarhyra.

• _koko_

Bejby, jag skrev i din andra tråd om att bli attraherad av andra, men nu målas ju en helt annan bild upp av din sambo!!!

Förlåt, men din sambo är en egostisk sk*it om du frågar mig. Det där kommer inte att hålla i längden, ni har helt olika uppfattning om hur man agerar ekonomiskt i ett förhållande! Om han räknar varenda krona du lånar av honom MÅSTE du göra samma sak!! Och du FÅR INTE köpa mat till er båda för dina pengar medan han köper elektronikprylar för sina!!
    Jag blir så arg när jag hör om människor som utnyttjar den de borde älska som mest bara för att de kan.

• anne på grönkulla

Håller HELT med! Ett förhållande som bygger på den sortens ekonomiska beroende är ENBART destruktivt för dig. Se till att ta dig loss ur det såfort du kan!

Kram o lycka till!

• Roslagsbrud

Jag är den som tjänar mest, mycket mer än min m2b. Vi har delad ekonomi och hjälps åt att betala de fasta kostnaderna. Jag betalar givetvis mer eftersom jag tjänar mest. Överskottet sparas till gemensamma saker som resor och större inköp till hemmet.
    Lever man ihop så är det enda rättvisa att man har samma standard båda två. Om jag har råd att klä mig snyggt, ska även han ha det. Har jag råd att ha en pensionsförsäkring, ska även han ha det. Och jag skulle aldrig drömma om att säga att han "lånar" pengar av mig eller jag av honom, när den egna kassan tryter. Vi är ett team helt enkelt som investerar kärlek, tid och pengar i varandra.

Bejby: din sambo är egoistisk och snål, och inte en sambo värd namnet.

• anne på grönkulla

Som jag sa innan i tråden: Gemensam ekonomi kan hanteras på olika sätt och måste inte betyda att man har total insyn i hur varje krona spenderas.

Eller att man har vetorätt över hur den andre spenderar pengar heller. Men lever man ihop så är man ett team och bör få del av samma standard.

• C.A

Håller med Roslagsbrud till 100%. Jag tjänar mer än min man, men vi delar på allt. Även om jag har möjligheten att lägga undan en större summa än vad han kan varje månad, så är det våra sparpengar. Inga konstigheter alls.

• Lena+Mattias=sant

Bejby: Börja sök lägenhet redan nu och räkna och kräv tillbaka pengar han har lånat av dig. Räknar han alla pengar måste du göra det precis som lycklig? skriver.
    Du har inte vänner familj du skulle kunna bo tillfälligt hos? Det går alltid att hitta någon typ av boende även om det kan bli knepigt.

• velour

En sak som jag tycker gör saken något mer komplicerad är om den ena har valt att jobba hårt och mycket, och därför har en hög lön, medan den andra prioriterat annorlunda och tycker att fritid är viktigare. Egentligen tycker jag också det är självklart att man ska betala till det gemensamma i relation till inkomsten, men då blir det ju lite som att den ena (som jobbar mer) subventionerar den andras (aktivt valda) mer "lediga" tillvaro. Fast i och för sig, det kanske inte blir så allvarligt om det bara är den gemensamma delen.. Blev visst lite svammligt, men jag brukar ibland tänka på att vissa löneskillnader faktiskt beror på aktiva val och prioriteringar (för oss är det lite så). Då är det inte riktigt lika självklart att bidra proportioneligt.

• Lena+Mattias=sant

velour:

Den som är hemma mer gör ofta mer av hushållsarbetet och det tycker jag ska räknas lika mycket som avlönat arbete.

Svar på tråden sambon tjänar mer -> hur hanterar jag det?