• Next

Vi som ska gifta oss utomlands 2

Är borta en vecka från BT så är tråden borta...

Hittar inte någon ny så jag fixade en.

Hoppas ni alla hittar hit!

• Svar på tråden Vi som ska gifta oss utomlands 2
  • Blue Hawaii

Jag är alldeles ny här på sidan, men ska väldigt snart gifta mig. 4 oktober sticker vi till Las Vegas. Tänkte höra med er som också ska göra det om det här med pappersexcersisen. Vi har fyllt i papper från skatteverket - hindersprövning, namnbyte och beställning av marriage license. Måste vi också gå till County Clerk och fylla i papper för marriage license när vi kommer till LV. Vad är det för skillnad på dem som vi har beställt hemifrån och varför skulle vi i sådana fall behöva båda? Jag är smått förvirrad.

• pradagirl

hej blue hawaii
    välkommen hit.
    Vad jag har förstått så behöver man inte ta med sig några papper till l.v men jag kommer göra det för säkerhets skull.jag har bett om att få vår hindersprövning utfärdad på engelska, men enligt tidigare brudpar som gift sig i nevada behöver du bara fylla i en marrige licence(det kan du göra här hemma) men man måste infinna sig personligen och ha med sig giltigt pass, det ska räcka.
    Däremot undrar jag över namnbytet, vi skickar in dom samtidigt som hindersprövningen, men när byter man namn???
    Man ska tydligen ha med sig papper tillbaka från l.v undertecknade av ministern, så jag antar att man ska skicka in dom till skattemyndigheten när man kommit hem, tror att TooBee har koll på det, eller finns det ngn annan där ute som vet, vore tacksam för svar.
    Igen, välkommen hit, hur går det för er med planeringen ??

• Blue Hawaii

Planeringen har vi kommit ganska långt med, nu ska allt bara bokas också. Vi bokade flyg igår. Har bestämt oss för att bo på Luxor så det ska vi boka snarast och så tror jag att det kommer bli Chapels of Las Vegas elvispaket när vi gifter oss. Bröllopsmiddagen blir i resturangen i Eiffeltornet. Såg att man kunde boka bord där via nätet så det ska vi göra. Vi tar med oss vår ettårige son och våra mammor (så vi får lite barnvakt ibland :)). Sen kommer vi ha fest ett par veckor efter vi kommer hem. På inbjudan kommer vi också skriva tid och plats för bröllopet så vi får se om någon dyker upp... Annars hoppas jag att den web cam de har funkar.

• djezzie

Nu är jag tillbaks som Mrs Andersson. Allt gick otroligt smidigt och lätt i Las Vegas. Jag rekomenderar varmt Glamsquad och graceland chapel de var helt underbara att ha att göra med. HAr så många intryck från Vegas och har inte hunnit bearbeta allt än. Så det är bra att jag har en dvd från vigseln för jag var så inne i själva stunden att jag inte minns mkt alls men nöjd är jag absolut.
    Vi var på två shower jubilee och bluman group båda var bra men Blue man group ska man absoult försöka se.Vi köpte en kombobiljett och gick på madame tussauds och showen för 97$ värt varenda krona. Vi är helnöjda med allt och ska försöka komma iväg igen om ett par år. Vi blev så frälsta i den amerikanska mentaliteten och allt som fanns där så vi håller redan på att planera nästa resa inte till USA dock men till Kanada som visst ska vara rätt likt USA enligt en kanadensisk kompis till oss.

• Blue Hawaii

Grattis djezzie.
    Jag kanske får passa på att fråga dig lite eftersom vi också ska åka till LV. För det första kanske du kan hjälpa oss att reda ut hur det går till med marriage license och hela den baletten (som jag skrev om tidigare). Vad man ska ha med sig hem för papper osv.
    Sen undrar jag hur det går till med Glam Squad. De kommer till hotellrummet vad jag förstår. Ska man ge dem massa dricks också. De verkar ha en helt annan syn på serviceyrken där borta. Deras lön består till största delen av dricks oftast. Gav du dricks till dem?

Och grattis än en gång - jag längtar tills det är min tur.

• pradagirl

hej djezzie.
    Jag vill oxå gratulera till bröllopet.
    Längtar till Las Vegas nu.
    Kram Pradagirl

• djezzie

JAg vet inte riktigt hur det fungerar med papper vi är inte lagligt gifta i sverige än. Men den infon vi fick på skatteverket var att vi bara skulle ta med oss hem äktenskapscertet så skulle de ta en kopia av den. Vi ansökte om vigsel inför utländsk myndighet och tog även med oss personbevis och lite saker men det enda dom titta på var passen. Det fungerar väldigt smidigt man hoppar in i en taxi och säger att man vill åka till courthouse och skaffa en marrigelicens kostar ungefär 20 dollar enkel väg inkl dricks, vi passade även på att kolla downtown i samma veva då det tog oss ca 5 min på courthouset. På courthouse fyller du i papprerna och betalar 55 dollar du får tre papper som du senare lämnar till vigselförättaren så sköter han/hon resten. Det enda du behöver veta utöver dina egna uppgifter är dina och din killes föräldras hela namn+ ev flicknamn.

Allt fungerar supersmidigt i Las Vegas alla är jätthjälpsamma och tar han om en.

Glamsquad betalde jag 25 dollar i en bokningsvagift sen tog han 125 dollar till när han var klar, jag tror han tog ut lite dricks redan d'är för det priset som stod på hemsidan var 125 dollar allt som allt, men han fick 30 dollar extra i drick, ca 20-25% utav totalsumman är lagom fråga innan så vet du vad du akn räkna med. men James var jätteduktig och hjälpte verkligen till att lugna nerver och öka på självförtroendet.

Hoppas allt går bra, men som sagt det verkar nästan som USA Är gjort för att det ska gå smidigt och lätt.

• Too Be  gift nu

djezzie
    Jättegrattis till Er !!

Visst var Vegas helt fantastiskt !!
    Det är verkligen en plats som man vill tillbaka till:)

Och visst var James kanon !! Man var ju lite nervös när man bokade övver nätet och inte visste vem han var:)

Har ni några kort från bröllopet som man kan kika på ??

• Too Be  gift nu

Blue Hawaii

Kul med ännu en Vegas-brud :)

När det gäller papperna så var vi också på Court House (med bara pass) och fick ut marriage licence, sedan gav vi den till kapellet.

Efter vigseln så fick vi (som man oftast får) en souvenir kopia på marriage cerfiicate och ett papper skickas till County Clerk?s office (säger man inte till så kan det ta upp till 10 dagar innan prästen lämnar in det).

Sedan hade vi gett kapellet i uppgift att få vår riktiga "marriage certificate" tills vi kom tillbaka och hämtade våra foton.
    Annars hade vi själva fått gå dit och hämta det eller få det skickat per post till Sverige.

Här står lite mer om hur dom brukar göra: www.co.clark.nv.us/recorder/certs.htm
    eller längst ner på den här sidan:
    www.accessclarkcounty.com/CLERK/Marriage_Info...

• djezzie

Jag har inte fått några foton än beställde häromdagen men jag vrat jättenöjd med dom fotografen tog 50 kort och de flesta var jättefina. Jag har så jag kan kolla dom på nätet men vill inte lämna ut uppgifterna om ingen är sugen att köpa foton till mig förstås:) Men jag ska göra en hemsida så fort jag fått hem dom har ju 400 bilder från vegas också och tre dvder en från bröllopet, en från blue man group och en med film från las vegas härligt att ha mkt att kolla på:)

Svar på tråden Vi som ska gifta oss utomlands 2