• Sol i sinne

Är det ngn mer än jag som är förfasad över rådande kroppsideal??

Är det någon mer än jag som är helt förfasad över kroppsidealet som råder i västvärlden??
    Jag blir faktiskt upprörd och måste få skriva av mig NU! Herre gud, vem är det egentligen som har kommit på att vi kvinnor ska se ut som vandrande benrangel?? Och vem det nu än är (modeskapare, media m.m.) VARFÖR i hela friden går vi kvinnor på denna myt??

Det verkar ju bara bli värre och värre; har just suttit och kollat på bilder från filmfestivalen i Cannes och i stort sett alla skådespelerskor/modeller/kändisar ser ut som om de inte sett mat på flera år... Har ni sett? Insjunkna kinder, nyckelben, axlar och höfter på dessa kändisar petar ju rätt ut ur huden... (visste inte ens om att man har en stor "benkula" på axeln. Jag har i alla fall aldrig sett någon sådan på mig själv!)

Ta som exempel skräckexempelet Nicole Riche, desto smalare hon blir, desto oftare ser man henne i prestigefyllda reklamannonser som t.ex. Jimmy Shoo. Vad sänder detta ut för signaler till världens unga kvinnor, det är ju inte klokt!! För att inte tala om "modeikonen" Victoria Beckham, får hon i sig någon mat överhuvudtaget! Och hon är en förebild för så många tjejer som vill se ut som hon. Det är sorgligt rent ut sagt...

Jag har ingen bra lösning på problemet "skelett-ideal" men jag kan i alla fall dra mitt stå till stacken genom att må bra vad jag än väger, vägra vara utmärglad, apatisk kvinna och vägra prata bantning!! (tänk på vad du säger när yngre kvinnor/barn är i närheten. Har vänninor som pratar bantning och hur tjocka de är när 5-åriga dottern sitter jämte)

Stå på er alla härliga tjejer!!!

• Svar på tråden Är det ngn mer än jag som är förfasad över rådande kroppsideal??
  • Mastermind

Om det var någon av er som menade mitt inlägg när ni skrev att ni blev upprörda över att folk tycker att smala kvinnor inte är kvinnliga, så vill jag bara passa på att förtydliga att jag inte påstått det. Bara att småmulliga kvinnor är något av det kvinnligaste som finns, i mina ögon. Men kvinnligheten sitter ju absolut inte bara i kroppen, och jag har aldrig sagt att smala kvinnor är okvinnliga.

Jag ber om ursäkt ifall det inte var till mig, bara se förbi detta inlägget då. Men ibland har folk en tendens att hacka på något, utan att skriva ifall dom menar i största allmänhet eller om dom menar något speciellt inlägg, och isf vilket.

• Åhsa

Mastermind; nejdå, jag menade mer allmänt, att det verkar vara okej att klanka ner på smala tjejer, men inte på överviktiga. vad man tycker är fint är givetvis individuellt! :)

• pickolina

Håller med. Varför ser folk det inte som lika fult, fel eller allvarligt att klanka på vissa som på andra???

Samma diskussion kom upp i en tråd om bleka människor.. HUUUUR många gånger har jag inte fått höra att jag är blek, men jag kan ju inte göra något åt det. Det är ju inte frivilligt utan något jag inte kan påverka. Precis som för smala tjejer som får höra det hela tiden.. Ja men de kanske gör så gott de kan för att gå upp i vikt. :( Men det är visst helt accepterat att klanka ner på vissa men inte på andra... :(

• picachu

Ja, fast kom igen nu. Det är knappast mer ok att klanka ner på smala än på tjocka i samhället.
    Smala blir knappast diskriminerade på samma sätt som överviktiga vad gäller jobb, service, plats i media och "skönhetsföreträde".

Så jag tror nog att vissa slår lite väl på stora trumman när de påstår att det anses mer ok att klanka på smala.

• Åhsa

picachu: jag förstår vad du menar, men det är inte heller så kul när man äntligen börjat trivas med sin kropp, och då får höra VARJE dag: "men GUUUUUU va smal du är, har du anorexia? OOOOOOOOj lyckos dig som kan äta bearnaisesås varje dag..men guuuuuuu va äckligt, man ser ju alla ben i din kropp" Jag är jävligt less på det, folk har väl inte rätt att kommentera min kropp bara för att jag är smal? Eller? kanske är det "värre" om man är tjock, men man har lika lite rätt att klanka ner på nån för det. Samma gäller det pickolina skrev, om man tex. är blek.
    jag tänker inte gå runt och vara "tacksam" för att jag är smal och låta folk säga vad de vill till mig. ja på ett sätt kanske jag har det "lättare", men det ger INTE folk rätt att kommentera min kropp.

• pickolina

Åhsa

I agree!!! Bara för att tjocka (hatar det ordet) har det svårare betyder det inte att det för den delen är OK att klanka på andra. Vaddå, ska de behöva finna sig i det bara för att det finns folk som har det värre??? Ja men då borde tjocka oxå finna sig i det då, för det finns de som har det ännu värre!

Så kan man väl ändå inte tänka????

• pickolina

Oj, det efter "I agree!!!" var menat till picachu

• pickolina

picachu

Det var ju ingen som ifrågasatte vad stora människor får genomlida eller likställa/jämföra deras lidande med någon annans, som smala eller bleka osv... Men för den delen är det faktiskt inte OK att klanka på dessa människor heller. Förstår inte alls vad du brusade upp över?!

• picachu

brusa upp ocha brusa upp...inga utropstecken eller arga gubbar i mitt mitt förra inlägg. Det var ett snarare ett trött konstaterande. Det här är inget inlägg i vredesmod heller. Jag vill bara göra min poäng klar i en lugn och resonerande ton.
    Jag brusar alltså inte upp eller försöker göra någon irriterad. Jag förbehåller mig rätten att framföra min åsikt. liksom ni andra har gjort det. Så Pickolina, för att svara på din fråga: Så kan jag visst tänka.

Jag förstår inte riktigt varifrån diskussionen startade. Masterminde skrev typ: "mulliga kvinnor på kurvorna på rätt ställe - finns det något kvinnligare?"
    Som senare hade förvandlats till "smala kvinnor är okvinnliga" Hon hade inte skrivit så, hon skrev bara vad hon tyckte var finast. Några stycken hade skrivit att de tyckte att smala är finast - inte blev det synonymt med att tjocka är fula. Jag förstår inte varför de "smala" (? eller jag vet inte hur ni ser ut) blev så defensiva.

Mitt förra inlägg var riktad mot frasen "varför är det mer ok att klanka ner på smala än på tjocka?" min reaktion på det var "jo, därför att det inte är så" Det *är* inte mer ok att klanka ner på smala än på tjocka - tjocka blir nerklankade på hela tiden. Att säga att det skulle vara mer ok att klanka ner på smala är för mig att fara med osanning.

Min poäng är inte att inte att som Åhsa skrev att smala ska vara tacksamma för att de har det lättare än tjocka som har det har så svårt. Det här handlar inte om att ömka någon eller ta ifrån någons rätt att inte ta skit. Vad det är gäller.

Min poäng är att *det är inte sant att det är mer ok att klanka ner på smala*. Det är inte sant att det är så. Jag kan för att understryka det skriva det en gång till: Det är inte sant.

Åhsa - jag tar inte det ifrån dig eller någon annan att höra på vissa kommentarer är jobbigt. Jag förstår att du blir lessen när du får höra att du är äcklig och anorektisk. Jag skulle också bli det.

Jag hoppas att om vi ska fortsätta föra denna diskussion att vi kan göra det utan att kalla varandra för dumma i huvet för att man tycker olika. Jag förstår att ni tycker annorlunda än jag och jag respekterar det. Min åsikt är min åsikt som jag argumenterar för på ett resonligt sätt. Detta skriver jag för att andra trådar kan diskussioner mer handla om att kalla varandra saker och rita arga gubbar än att argumentera. Det är tråkigt.

Så hit me!

• Åhsa

picachu: tyvärr är det så (där jag bor iaf) att det är mer okej att klanka ner på smala. dom flesta jag talat med håller med. Många anser tyvärr att man som smal ska vara tacksam. "Det skulle ju vara värre att vara tjock." Att kommentera vad jag som smal äter är tydligen tillåtet här.

jag håller med dig, hoppas vi kan fortsätta föra denna diskussion på ett moget sätt. jag är absolut inte arg, jag har precis som du framfört min åsikt. Och min åsikt är den att det är mer okej i samhället att klanka ner på smala. tyvärr.

sen kan jag hålla med om att dagens ideal kanske inte är de bästa. Att vara smal är det inget fel på, men att sträva efter ätstörningar, vilket tyvärr många gör, är fruktansvärt. jag hoppas på en blandning av ideal, både smala och lite större, så att alla "får sin del".
    jag hoppas att big brother och dyl kommer att läggas ner.

• picachu

Åhsa:
    Din erfarenhet skapar vad du i ditt liv håller för sant. Tråkigt att du ska behöva uppleva sånt. Det är inget jag önskar någon ska behöva uppleva.

Vi kan nog vara ense om att vara oense, baserat på våra respektive erfarenheter. Vad vi upplever formar ju hur vi tolkar omvärlden (värst vad jag blev postmodernistisk och sanningsrelativistisk plötsligt).

Som jag skrev i ett tidigare inlägg - önskvärt vore ju att det rådde en mångfald inom vad som anses vara vackert, så att varken tjocka eller smala ska behöva ta skit och höra eller känna sig att de inte är vackra.

Svar på tråden Är det ngn mer än jag som är förfasad över rådande kroppsideal??