• Sol i sinne

Är det ngn mer än jag som är förfasad över rådande kroppsideal??

Är det någon mer än jag som är helt förfasad över kroppsidealet som råder i västvärlden??
    Jag blir faktiskt upprörd och måste få skriva av mig NU! Herre gud, vem är det egentligen som har kommit på att vi kvinnor ska se ut som vandrande benrangel?? Och vem det nu än är (modeskapare, media m.m.) VARFÖR i hela friden går vi kvinnor på denna myt??

Det verkar ju bara bli värre och värre; har just suttit och kollat på bilder från filmfestivalen i Cannes och i stort sett alla skådespelerskor/modeller/kändisar ser ut som om de inte sett mat på flera år... Har ni sett? Insjunkna kinder, nyckelben, axlar och höfter på dessa kändisar petar ju rätt ut ur huden... (visste inte ens om att man har en stor "benkula" på axeln. Jag har i alla fall aldrig sett någon sådan på mig själv!)

Ta som exempel skräckexempelet Nicole Riche, desto smalare hon blir, desto oftare ser man henne i prestigefyllda reklamannonser som t.ex. Jimmy Shoo. Vad sänder detta ut för signaler till världens unga kvinnor, det är ju inte klokt!! För att inte tala om "modeikonen" Victoria Beckham, får hon i sig någon mat överhuvudtaget! Och hon är en förebild för så många tjejer som vill se ut som hon. Det är sorgligt rent ut sagt...

Jag har ingen bra lösning på problemet "skelett-ideal" men jag kan i alla fall dra mitt stå till stacken genom att må bra vad jag än väger, vägra vara utmärglad, apatisk kvinna och vägra prata bantning!! (tänk på vad du säger när yngre kvinnor/barn är i närheten. Har vänninor som pratar bantning och hur tjocka de är när 5-åriga dottern sitter jämte)

Stå på er alla härliga tjejer!!!

• Svar på tråden Är det ngn mer än jag som är förfasad över rådande kroppsideal??
  • picachu

"Man undrar hur dessa idealskapare mår egentligen?"

De gråter förmodligen hela vägen till banken!

• Mastermind

Det där med Marilyn Monroes klädstorlek.. Hon hade relativt stor storlek på sin tid, men det var för att storlekarna såg annorlunda ut på den tiden. Hennes mått var dessa:

Height: 5 feet, 5½ inches (ca 168 cm, tror jag)
    Weight: 118-140 pounds (ca 53½ - 63½ kg)
    Bust: 35-37 inches (ca 89 - 94 cm)
    Waist: 22-23 inches (ca 56 - 58½ cm)
    Hips: 35-36 inches (ca 89 - 91½ cm)

(källa: www.snopes.com/movies/actors/mmdress.htm )

Dvs, det motsvarar stl 40 i byst, mindre än 34 i midjan och 34 över höfterna (källa: www.ellos.se/CustomerSupport/Measurements.aspx )

Så det är lite synd att hon anses vara mullig. Men kurvig, det var hon. :)

__

F.ö. så anser jag att varje kvinna (och man) har rätt att välja sin kropp själv, vad som får dom att känna sig bäst. Inom rimliga gränser, givetvis (då menar jag inte benrangel, fetma eller muskelberg -men å andra sidan får man tänka på att dom flesta inom dom kategorierna har en sjukdom).

Och ska jag endast gå efter utseendet och *måste* välja en kroppstyp (till mig själv), så väljer jag helt klart småmullig och kurvig -kan det bli kvinnligare, rent fysiskt? :)

• CareBear

Mastermind

Imponerande fakta om MM!

Toppen att du trivs med dig själv och din kroppstyp. Tycker personligen att smal med lite kurvor på rätta ställena är optimalt kvinnligt. Att "småmulliga" tjejer skulle vara mer kvinnliga är väl kanske en smaksak.

• Heroine

Mitt personliga kroppsideal är nog som många underklädes- och baddräktsmodeller ser ut. Jag gillar inte de allra smalaste catwalkmodellerna och inte utvikningstjejer med stora sillisar.

Håller med CareBear om att "smal med lite kurvor på rätta ställena" är det ultimata.

• Miafina

Ang MM - Nu har jag tyvärr ätit upp mig och blivit en riktig tjockis, men tidigare så hade jag en MM-kropp.. fast större byst...

Höfter 92 cm
    Midja 57 cm
    Byst 102 cm
    175 cm lång och 62 kilo

Jag hade strl 36-38 på kläder, men ingen skulle kommit på/eller kom på tanken att säga att jag var smal.. JO att jag hade smal midja kunde var och en se, men jag hade ju både kurvor, underhudsfett och muskler - som helheten var inte att jag var smal.

Det troligen "lättare" att se smal/för smal ut om man har "rakare" kropp....

Men utmärglat är ju aldrig fint tycker jag

• Mastermind

CareBear - Åh, nej, jag trivs inte med mig själv. Tyvärr. Är kraftigt överviktig nu efter 10 års ätstörningar, men jag jobbar på det (som du kan se i Cambrigdetråden här på BT :)).

• Stupid like a fox

Jag instämmer verkligen att det vore kul att se en större representativ mångfald på catwalken, även om jag inte ser att catwalkmodeller är just de som följer dagens ideal, så att säga. Jag arbetar själv som runway/catwalkmodell främst, men anses på intet sätt "se bra ut" till vardags, om jag skall vara helt ärlig. Folk tycker oftast att jag ser "annorlunda" ut. Vilket ju också är kriteriet, i många fall.

Jag tycker förövrigt att det är lika Fel och otrelivgt att kvinnor stjälper ur sig att det är okvinnligt att vara pinnsmal, som om jag skulle häva ur mig att jag tyckte att det var okvinnligt eller osexigt att vara normal- eller överviktig. Många smala kvinnor har inte valt detta själv, och de är bannemig lika mycket kvinnor som alla andra. Jag tycker att det är kvinnligt med en kvinna som stolt bär upp vad än hon har.

Vilket svammel detta blev. Ursäkta, sov gott.

• physalis

har ni sett stadiums bikinimodeller i år? Det är banne mig det bästa jag sett! De är skitsnygga modeller som ser "normala" ut, med hullet på rätt ställe. Tänk om förvridna tonåringars hjärnor kunde sikta mot det idealet istället...

• Åhsa

Stupid like a fox: mycket bra skrivet! Jag blir upprörd och ledsen när tjejer skriver att det är okvinnligt att vara smal. Och precis, om man säger att det är okvinnligt, eller äckligt, att vara tjock eller mullig, ja då är man elak. men man kan tydligen säga vad som helst till en som är smal. Avundsjuka? ja, i många fall.
    Däremot håller jag med om att dagens ideal inte är att hurra över många gånger, och då menar jag utvikningar, sexideal, dokusåpor etc. Men sluta klanka ner på de som är smala. tala gärna om ideal, men inte nedvärderande. Tack för mig.

• pickolina

Jag är kanske en av få som tycker att det många ggr är skitsnyggt med väldigt smala tjejer. Det är väl kanske inte snyggt att vara anorektiskt smal men en naturligt väldigt smal tjej tycker jag kan vara huuur snyggt som helst. Skulle gärna ha en sådan kropp.

Svar på tråden Är det ngn mer än jag som är förfasad över rådande kroppsideal??