• Sol i sinne

Är det ngn mer än jag som är förfasad över rådande kroppsideal??

Är det någon mer än jag som är helt förfasad över kroppsidealet som råder i västvärlden??
    Jag blir faktiskt upprörd och måste få skriva av mig NU! Herre gud, vem är det egentligen som har kommit på att vi kvinnor ska se ut som vandrande benrangel?? Och vem det nu än är (modeskapare, media m.m.) VARFÖR i hela friden går vi kvinnor på denna myt??

Det verkar ju bara bli värre och värre; har just suttit och kollat på bilder från filmfestivalen i Cannes och i stort sett alla skådespelerskor/modeller/kändisar ser ut som om de inte sett mat på flera år... Har ni sett? Insjunkna kinder, nyckelben, axlar och höfter på dessa kändisar petar ju rätt ut ur huden... (visste inte ens om att man har en stor "benkula" på axeln. Jag har i alla fall aldrig sett någon sådan på mig själv!)

Ta som exempel skräckexempelet Nicole Riche, desto smalare hon blir, desto oftare ser man henne i prestigefyllda reklamannonser som t.ex. Jimmy Shoo. Vad sänder detta ut för signaler till världens unga kvinnor, det är ju inte klokt!! För att inte tala om "modeikonen" Victoria Beckham, får hon i sig någon mat överhuvudtaget! Och hon är en förebild för så många tjejer som vill se ut som hon. Det är sorgligt rent ut sagt...

Jag har ingen bra lösning på problemet "skelett-ideal" men jag kan i alla fall dra mitt stå till stacken genom att må bra vad jag än väger, vägra vara utmärglad, apatisk kvinna och vägra prata bantning!! (tänk på vad du säger när yngre kvinnor/barn är i närheten. Har vänninor som pratar bantning och hur tjocka de är när 5-åriga dottern sitter jämte)

Stå på er alla härliga tjejer!!!

• Svar på tråden Är det ngn mer än jag som är förfasad över rådande kroppsideal??
  • Swedie

Jag tycker det är hemskt att så många unga skulle kunna tänka sig att vika ut sig. De söker bekräftelse, det är det det handlar om.. Sorgligt.

• Rosenhaga

Bobou

Precis. Det finns ett sätt att på skoj böja ordet "lögn" som jag tycker är kul - ja, som man böjer "stor, större, störst".

Lögn
    Förbannad lögn
    Statistik

• Rosenhaga

Ni vet - om man står med ena foten i en frysbox och den andra foten på en het spisplatta så har man det i genomsnitt ganska skönt.

Ett bra sätt på hur statistiken misshandlas, inte sant?

• Buslinna

Marilyn Monroe ska (tidvis?) ha haft storlek 44 och hyllas som sagt fortfarande som en mycket vacker och sexig kvinna.

Själv drar jag runt storlek 46 och även om jag inte är tillfreds med det själv är det en och annan normalviktig tjej som säger sig önska att de hade mina bröst eller tom min rumpa - och de är båda av storlek större. Jag jobbar på att förstå att jag ser bra ut som jag gör, men det är inte lätt...

När man själv är överviktig och kämpar med det på sundaste möjliga sätt och sedan hör hur domarna på Top model säger åt de smala tjejerna att de måste gå ner i vikt, då undrar jag vad det finns för hopp för mig och min kropp i denna värld. Även om nu inte jag har några modellaspirationer.

• picachu

Buslinna: Vi mullissar måste reclaima världen! Om vi själva inte är övertygade om att vi är vackra hur ska vi annars övertyga resten av världen?
    Sen får man ju tänka att modellvärlden är bisarr. Men, Freja, som vann, var ju en dem som fick kritik för att hon var för stor - ändå blev det hon som vann!

• Frances

Visst, anorexia-ideal är inget att förespråka (Nicole Richie) men jag har alltid tyckt att smal är snyggast. Att vara fit är snyggast. Nicole Richie är bara ben, det finns ingenting fint med henne (längre).

De FLESTA kändisar SER INTE SJUKA UT... visst de tränar och håller sig i form, vissa kanske bantar - men de är ändå skitsnygga. Ta Charlize Theron, Penelope Cruz, Jessica Simpson t.ex.... fina kroppar, knappast utmärglade.

• Frances

Reklamer är att sälja produkter, jag skulle inte vilja se en 130kg kvinna på en reklamannons som sålde en topp t.ex eftersom jag tycker det är finare att vara smal. Så då skulle jag antagligen inte köpa produkten.

• picachu

"jag skulle inte vilja se en 130kg kvinna på en..."

Ja, fast det är skillnad på 130 kilos kropp, en normalviktig kropp, som kan vara allt mellan 55 och 80 kg beroende på personens förutsättningar och en kropp som är underviktig så att revbenen sticker ut och att personen som äger kroppen måste späka sig för att behålla den.

Poängen är inte att visa en 130 kilos kropp, det är lite extremt och på många sätt och och mindre representativ gentemot genomsnittskvinnan. Poängen är att visa större mångfald på kroppar.

• CareBear

Håller med Frances......= )

Anorektisk=Inte snyggt
    Smal/fit och vältränad=Snyggast

• pumpa

Oavsett hur idealen ser ut så tycker jag det är hemskt att det ens finns ett ideal. Man är väl som man är?!?!?

Stor, kort, lång, benig, smal, fet, liten, kurvig, platt, jättelökar mm etc.

Det viktigaste för mig är ändå kärlek -och hur sen den man älskar ser ut kvittar.

Man undrar hur dessa idealskapare mår egentligen?

Svar på tråden Är det ngn mer än jag som är förfasad över rådande kroppsideal??