Är det ngn mer än jag som är förfasad över rådande kroppsideal??
Är det någon mer än jag som är helt förfasad över kroppsidealet som råder i västvärlden??
Jag blir faktiskt upprörd och måste få skriva av mig NU! Herre gud, vem är det egentligen som har kommit på att vi kvinnor ska se ut som vandrande benrangel?? Och vem det nu än är (modeskapare, media m.m.) VARFÖR i hela friden går vi kvinnor på denna myt??
Det verkar ju bara bli värre och värre; har just suttit och kollat på bilder från filmfestivalen i Cannes och i stort sett alla skådespelerskor/modeller/kändisar ser ut som om de inte sett mat på flera år... Har ni sett? Insjunkna kinder, nyckelben, axlar och höfter på dessa kändisar petar ju rätt ut ur huden... (visste inte ens om att man har en stor "benkula" på axeln. Jag har i alla fall aldrig sett någon sådan på mig själv!)
Ta som exempel skräckexempelet Nicole Riche, desto smalare hon blir, desto oftare ser man henne i prestigefyllda reklamannonser som t.ex. Jimmy Shoo. Vad sänder detta ut för signaler till världens unga kvinnor, det är ju inte klokt!! För att inte tala om "modeikonen" Victoria Beckham, får hon i sig någon mat överhuvudtaget! Och hon är en förebild för så många tjejer som vill se ut som hon. Det är sorgligt rent ut sagt...
Jag har ingen bra lösning på problemet "skelett-ideal" men jag kan i alla fall dra mitt stå till stacken genom att må bra vad jag än väger, vägra vara utmärglad, apatisk kvinna och vägra prata bantning!! (tänk på vad du säger när yngre kvinnor/barn är i närheten. Har vänninor som pratar bantning och hur tjocka de är när 5-åriga dottern sitter jämte)
Stå på er alla härliga tjejer!!!