• Sol i sinne

Är det ngn mer än jag som är förfasad över rådande kroppsideal??

Är det någon mer än jag som är helt förfasad över kroppsidealet som råder i västvärlden??
    Jag blir faktiskt upprörd och måste få skriva av mig NU! Herre gud, vem är det egentligen som har kommit på att vi kvinnor ska se ut som vandrande benrangel?? Och vem det nu än är (modeskapare, media m.m.) VARFÖR i hela friden går vi kvinnor på denna myt??

Det verkar ju bara bli värre och värre; har just suttit och kollat på bilder från filmfestivalen i Cannes och i stort sett alla skådespelerskor/modeller/kändisar ser ut som om de inte sett mat på flera år... Har ni sett? Insjunkna kinder, nyckelben, axlar och höfter på dessa kändisar petar ju rätt ut ur huden... (visste inte ens om att man har en stor "benkula" på axeln. Jag har i alla fall aldrig sett någon sådan på mig själv!)

Ta som exempel skräckexempelet Nicole Riche, desto smalare hon blir, desto oftare ser man henne i prestigefyllda reklamannonser som t.ex. Jimmy Shoo. Vad sänder detta ut för signaler till världens unga kvinnor, det är ju inte klokt!! För att inte tala om "modeikonen" Victoria Beckham, får hon i sig någon mat överhuvudtaget! Och hon är en förebild för så många tjejer som vill se ut som hon. Det är sorgligt rent ut sagt...

Jag har ingen bra lösning på problemet "skelett-ideal" men jag kan i alla fall dra mitt stå till stacken genom att må bra vad jag än väger, vägra vara utmärglad, apatisk kvinna och vägra prata bantning!! (tänk på vad du säger när yngre kvinnor/barn är i närheten. Har vänninor som pratar bantning och hur tjocka de är när 5-åriga dottern sitter jämte)

Stå på er alla härliga tjejer!!!

• Svar på tråden Är det ngn mer än jag som är förfasad över rådande kroppsideal??
  • Mycket långt kvar

Jag håller med:(

• physalis

Jag har aldrig haft det idealet. Mitt ideal är stark, nyttig och vältränad. Kollar hellre på simhopperskor och förundras! Och mitt motto är: stoppa i dig hur mycket mat du vill så länge du lever ett aktivt liv.

Jag har faktiskt aldrig förstått varför folk vill se sjuka ut, och inte min m2b heller. han säger att en stark kropp attraherar mer då urtidsmännniskan i honom ser en kvinna som orkar bli gravid och bära ett barn, även i karga tider. - en fortplantnings/överlevnadsinstinkt, helt enkelt!

Muskler är snyggt!

• picachu

Jag har för mig någon undersökning som visat på att mer normalviktiga, alldagliga modeller skapar sämre självbild hos unga tjejer än de trådsmala supersnygga. Detta kan tyckas bero på att de extrema modellernas utseende är mer svåruppnåelig än de normalsnyggas, som då sätter större press på hur man skulle kunna se ut om man bara la manken till.

• Rosenhaga

Sol i sinne

Vet du, på 50-talet var kvinnoidealet annorlunda och jag minns inte exakt - men snittvikten på fotomodeller låg ungefär 15-20 kg högre än vad det gör idag!

Minns Marilyn Monroe, Bette Davis, Mae West, Gina Lollobrina, Liz Taylor och andra. De var kurviga - och då talar jag inte bara om bysten.

Jag tycker i vart fall att de var snyggare än dagens fotomodeller.

• Bobou

Jag såg i aftonbladet för ett tag sedan resultaten från en undersökning i något brittiskt magasin, där kvinnor röstat fram de snyggaste kropparna någonsin. Det var _inte_ många trådsmala modeller med på den listan... men däremot Marilyn Monroe, Kate Winslet m fl kurviga damer.

• Liten Ida

En liten annan vinkling på frågan om kroppsideal är nakenhet. Jag läste en undersökning i Aftonbladet att 60% av tjejer under 20 år kunde tänka sig att "vika ut sig", dvs publicera nakenfoton eller lättklädda bilder på sig själva. Siffran för tjejer i min ålder dvs 30+ var 40%. Kan detta verkligen vara sant? Jag tror inte att jag idag skulle ställa upp för nakenfotografering för Cafe eller någon sådan tidning. Privata nakenbilder är ju en annan sak.

Vad tycker ni?

• Rosenhaga

Förstår inte alls detta med att publicera nakenbilder av sig själv - varför i herrans namn då?

Förundras över statistiken - om den nu stämmer.

• Bobou

Äsch, Aftonbladet... vilka tror ni svarar på den enkäten? De som kan tänka sig att vika ut sig känner sig nog mer appellerade av frågan än de som helt enkelt inte bryr sig.

(Som jag, t ex; jag såg enkäten men eftersom jag är helt ointresserad av utvik brydde jag mig såklary inte om att svara på den.)

• ProudWoman

Rosenhaga: för att man är exhibitionist, gillar att visa upp sig bla... jag är 23, och skulle iaf inte ha nåt emot att vika ut mig, men tidningarna vill ju bara ha de smalare tjejerna, ingen klump på 70 kg

Svar på tråden Är det ngn mer än jag som är förfasad över rådande kroppsideal??