• Carisma

Min sambo har kört över mig i bostadsaffär - tips och råd!

Scenario:

Jag och min sambo har bott/bor ihop i min hyresrätt fast har länge sökt en bostadsrätt att köpa gemensamt. Den skulle symbolisera att vi skapade något tillsammans och samtidigt skulle vi slippa den höga hyran vi får betala för min hyresrätt.

Han har haft en mindre bostadsrätt stående tom under vår sambotid men sålde den under våren med en vinst på x antal kr - pengar som skulle puttas in i vårat gemensamma boende.

Redan då vi var på planeringsstadiet av att börja söka något gemensamt var min sambo tydlig med att deklarera att han ville att vi båda skulle stå på kontraktet även fast han puttade in sin vinst i köpet.

Efter många månader hittar vi våran drömlya - sambon hade ordnat lånelöftet med banken och vi var sååå glada - Äntligen!

45 min innan vi ska åka och skriva på kontraktet hos mäklaren berättar han dock att han ska stå ensam på kontraktet pga att banken krävt detta då jag har för låg inkomst. Jag har inga betalningsanmärkningar men tjänar betyldigt mindre än honom.

Kan verkligen banken kräva att han ska stå som ensam köpare fastän de aldrig gjort någon kreditupplysning på mig utan det endast är sambon som sagt att jag tjänar lite?

Nåväl, för att göra en lång historia kort så blev jag... hm... inte glad och det var ... frostigt ... hemma hos oss följande vecka.

Jag sa då T Y D L I G T till honom att jag ville stå som delägare precis som vi kommit överens om från början men att jag ville att vi skulle skriva någon form av 'sideletter' där hans kontantinsats är skyddad vid en eventuell separation/försäljning.

Det känns j-ligt att han körde över mig på detta vis och det skulle inte kännas okej att flytta in i HANS lägenhet då allt blev så fel från början.

Nåväl, han tyckte min önskan var okej och skulle prata med sin advokat och bank ytterligare en gång.

Tiden har nu runnit iväg så det är bara 3 veckor tills överlåtandet av lägenheten och inget har hänt. Han säger att varken hans advokat eller bank förstår vitsen med mitt 'krav'.

Jag känner fortfarande att jag inte kan flytta dit med honom under dessa villkor, men kanske jag överreagerar?

Hur skulle du ha gjort?

//Ledsen tjej

• Svar på tråden Min sambo har kört över mig i bostadsaffär - tips och råd!
  • Meddelande borttaget
  • mimikry

Vill bara skicka en jättekram till dig Carisma!!!
    Jag har suttit trollbunden och sträckläst hela tråden, och varit orolig att du skulle ge dig.
    Jag måste säga att jag är jätteglad att du stod på dig och verkligen visade vad du var värd!!!
    Jag är himla imponerad, vet många vänner som hade gtt upp och gått med på hans villkor för att dom inte hade orkat och varit rädd för att riskera "förhållandet".

Jag gillar verkligen inte din kille, nu är det ju svårt att få en bra bild av någon "från ena sidan" men av det du beskriver känns det inge bra.
    Jag lovar att du kan att träffa en jättehärlig kille som verkligen sätter dig
    som nummer ett och gör allt för dig (o du för honom förstoss... =)
    Och du kommer att vara jätteglad att du tog det här steget.

Lycka till och jättekramar!!!

• MysEtt

Skickar flera kramar till Dig och håller med om att det är bra att Du står upp för Dig. Och det är sant - Du kommer träffa någon för Dig som tar allt detta för självklart. Bamsekramar till Dig och tänk att det är väldigt bra med sådana här forum just för att man inte känner varandra.

• Carisma

Känner bara att jag måste tacka än en gång för ert stöd! Ni är så goa!

Hämtade sambon på flyget, kylig kram, artigt kallprat "gick flygresan bra?, " har det regnat hela veckan?" osv.

Till slut sa jag 'Jag känner att jag har inget mer att säga. Jag är inte arg längre utan känner mig bara... tom.'

Vi köpte pizza och åkte till hans föräldrars tomma hus och satte oss och försökte prata igenom i lugn och ro.

Han hade många argument och ursäkter för hur det kunde gå så fel och vill nu verkligen försöka lappa ihop det här.
    Då jag sitter och tittar på honom är det med blandade känslor, dels så är det ju den man som jag älskat/älskar och dels är det en man som behandlat mig respektlöst sista tiden.
    Känner mig tom som sagt.

Sambon åkte bort över helgen, nog bra att vi får tänka i lugn och ro på varsitt håll.
    Jag har föreslagit att vi ska bli särbos men kanske jag innerst inne inser att det bara är ett sätt att skjuta på något oundvikligt.

Väldigt sorglig historia.

Tusen kramar till Er alla än en gång!

//Carisma

• pickolina

Ja, en väldigt sorglig historia..
    Men jag måste bara säga igen att jag är så imponerad av hur du hanterat/hanterar situationen. Otroligt starkt och klarsynt. WOW!

Jag tror nog även att det var "bra" att detta hände nu, innan ni går vidare.. Nu har du sett en annan sida av honom och kanske är han inte den du trott, kanske är han inte den du älskar/älskat?!

Hur det än kommer sluta så tror jag att det fanns en mening med att detta hände! Om ni hittar tillbaka till varandra nu så kommer det vara på ett öppnare och ärligare sätt än innan och om ni går skilda vägar så var det ju "tur" att det skedde nu och inte efter äktenskap och barn osv...

Jag hoppas att jag kommer vara lika stark och klarsynt när/om jag hamnar i liknande situationer i framtiden!

Stor *KRAM*

• *Minna*

That's our girl! :)

Förstår att det känns mighty pyton just nu. :( Som du själv skrev - å ena sidan finns kärleken å andra sidan respektlösheten.
    Du får inte tillåta att bli överkörd nu när du kommit så här långt, även om du inte breakar med killen helt och hållet.

Du verkar vara en go och rejäl brud så i ditt fall står det minst 1000 åter om du skulle välja bort denna kille.

Tänker på dig! :)

• anne på grönkulla

Bra, ta inga förhastade beslut! Om ni älskar varann och OM han klarar att inte bara be om ursäkt utan visa framöver att er relation och mellanhavanden ska skötas på ett annat mer respektfullt och ömsesidigt sätt då kanske ni har en chans att komma tillbaka på fötter tillsammans igen. Men det räcker inte med ord, skulle jag tycka, utan kräva en annan attityd och beteende från hans sida under kanske ganska lång tid framöver, för att du ska lita på respekten.

Hur mycket chans du kan och vill ge honom och er relation kan bara du bedöma, eller om det inte finns nåt att komma tillbaka till. Att bara hans ursäkt inte räcker och förändrar att tillbaka över en natt får han dock leva med just nu. Låt honom heller inte skuldbelägga DIG för vad som eventuellt händer framöver - oavsett vad han säger (hur han sköter sina affärer om ni blir särbo, t ex så kan han inte få skylla det på dig). Grunden till situationen som uppstått är hans beteende.

En relation måste man vara två i. Skydda sig ekonomiskt är OK, men bägge parter måste ges samma chans att göra det isåfall, på lika villkor (och det kan väl finnas tillfällen när det är ett skydd mot den andre men det är knappast grundregeln). Gemensamt hushåll måste inte betyda gemensam ekonomi, men man måste iallafall spela med öppna kort och fatta en del ekonomiska beslut gemensamt, om man inte vill köra över sin partner totalt.

Kram!

• mimikry

Jag tycker att du ska fråga honom hur han tänkte. Hur han kan påstå att han älskar dig och samtidigt ta av dig alla dina rättigheter. Verkligen få honom att förstå hur korkad han har varit, inte bara be om ursäkt för att han var dum mot dig, utan verkligen att han tänkte sätta dig i den situationen.
    För hur det än bli mellan er, så är det ju dumt om han inte begriper vad han gjorde fel.

Åh, jag är fortfarande arg på honom! Hur kan han vara så himla självisk!
    Nä... hur kunde han bara vilja göra så?
    Det är ju så fruktansvärt själviskt.

• jocelyn

Vill bara säga till carisma att du är superstark och kommer klara dig fint, oavsett hur det går! Du är värd det bästa!

*kram*

• MrsNyberg2B

Har också följt tråden, och jag är, som flera andra.. SÅ imponerad. Jag önskar dig verkligen all lycka, oavsett vad som händer. Det är du värd!

Svar på tråden Min sambo har kört över mig i bostadsaffär - tips och råd!