• Carisma

Min sambo har kört över mig i bostadsaffär - tips och råd!

Scenario:

Jag och min sambo har bott/bor ihop i min hyresrätt fast har länge sökt en bostadsrätt att köpa gemensamt. Den skulle symbolisera att vi skapade något tillsammans och samtidigt skulle vi slippa den höga hyran vi får betala för min hyresrätt.

Han har haft en mindre bostadsrätt stående tom under vår sambotid men sålde den under våren med en vinst på x antal kr - pengar som skulle puttas in i vårat gemensamma boende.

Redan då vi var på planeringsstadiet av att börja söka något gemensamt var min sambo tydlig med att deklarera att han ville att vi båda skulle stå på kontraktet även fast han puttade in sin vinst i köpet.

Efter många månader hittar vi våran drömlya - sambon hade ordnat lånelöftet med banken och vi var sååå glada - Äntligen!

45 min innan vi ska åka och skriva på kontraktet hos mäklaren berättar han dock att han ska stå ensam på kontraktet pga att banken krävt detta då jag har för låg inkomst. Jag har inga betalningsanmärkningar men tjänar betyldigt mindre än honom.

Kan verkligen banken kräva att han ska stå som ensam köpare fastän de aldrig gjort någon kreditupplysning på mig utan det endast är sambon som sagt att jag tjänar lite?

Nåväl, för att göra en lång historia kort så blev jag... hm... inte glad och det var ... frostigt ... hemma hos oss följande vecka.

Jag sa då T Y D L I G T till honom att jag ville stå som delägare precis som vi kommit överens om från början men att jag ville att vi skulle skriva någon form av 'sideletter' där hans kontantinsats är skyddad vid en eventuell separation/försäljning.

Det känns j-ligt att han körde över mig på detta vis och det skulle inte kännas okej att flytta in i HANS lägenhet då allt blev så fel från början.

Nåväl, han tyckte min önskan var okej och skulle prata med sin advokat och bank ytterligare en gång.

Tiden har nu runnit iväg så det är bara 3 veckor tills överlåtandet av lägenheten och inget har hänt. Han säger att varken hans advokat eller bank förstår vitsen med mitt 'krav'.

Jag känner fortfarande att jag inte kan flytta dit med honom under dessa villkor, men kanske jag överreagerar?

Hur skulle du ha gjort?

//Ledsen tjej

• Svar på tråden Min sambo har kört över mig i bostadsaffär - tips och råd!
  • halstabletten

Vad arg jag blir när jag läser den här tråden! Fy vad lågt av din "sambo" att bete sig på det här viset!

Carisma- måste dock säga att du verkligen lever upp till ditt användarnamn- skönt att se en kvinna som faktiskt står upp för sig och sina rättigheter istället för att låta sig trampas på- det kommer du att ha igen i resten av ditt liv oavsett hur den här historien kommer att fortlöpa. Lycka till!

• Thezz

ÅÅÅ, vad arg man kan bli på män ibland. Däremot vet jag att min kompis, som nu studerar, tog ett lån på banken tillsammans med sin sambo. Där står bådas namn på avtalet. Hon har studieskuler och inte någon fast inkomst, mer än några timmars kvällsarbete i veckan. Kolla om upp det själv eftersom din sambo undanhåller dig saker. Lycka till!

• pickolina

GO GIRL!!!!! Helt rätt gjort och otroligt starkt! Hoppas verkligen att det slutar på ett bra sätt till slut, hur det nu än blir. Önskar dig lycka till!

• Ell

Bra gjort, Carisma! Jag har följt tråden från början, och jag tycker det är starkt gjort av dig att ta reda på hur allt ligger till, Härligt att du står upp för din egen ekonomiska säkerhet, och skönt att du bevisat för honom att du inte låter dig luras! Go girl!

Lycka till med fortsättningen, hur det än slutar mellan er två!
    Kram!

• Carisma

Tack för Er support - den behövs!! *kram till er alla*

Lägesrapport:

Igår gick luften ur mig totalt. Jag insåg då hur sjukt allt är, att börja ett samboförhållande med att dra in advokater.
    Jag hade världens urladdning kvällen innan via msn - sambon i Frankrike - som inte ledde någonstans.

Jag klargjorde att jag skulle vara f-bannad tills han 'gav sig' och han sa att han inte skulle ge sig förrän jag slutade vara arg.

Efteråt kände jag 'Jag ger upp!'
    Även om han skulle gå med på våran första deal så är det naggat allt för mkt från vårat förtroendekapital.

I natt hade han skickat ett långt mail där han indikerade att han var villig att gå med på mina 'villkor' men just nu... nää, jag lägger ner.
    Jag ska inte behöva böna och be att bli fullvärdig sambo i vårat förhållande.

Jag ska hämta honom på flyget ikväll och han har skickat flera sms för att förvissa sig om att jag inte ska vara rabiat då jag möter honom. *morr*

Nää, jag är inte ens arg längre. Jag inser att vi måste gå skilda vägar hur ledsamt det än är. Det gör ont ett tag men jag vet ju att det går över!

Jag klarar mig utan honom praktiskt och känslomässigt så slipper jag alla ilska, misstro och intriger som har genomsyrat vårat förhållande sedan den här affären började i påskas.

Jag fattar dock fortfarande inte varför han gör så här då jag är säker på att han älskar mig.
    Kanske det faktum att han aldrig varit fullvärdig sambo med någon tidigare, han har alltid ägt sitt boende själv.
    Han har inga barn och är van att bara se om sig själv.
    Visst vill även jag att man ska stå på egna ben även i en relation men det här gick för långt.

Tack så hemskt mycket för att ni orkat läsa den här tråden, ni känner ju inte mig! Trots allt elände i världen (jo, jag är lite nere nu) så visar ni att världen även är full av massor av fantastiska och omtänksamma människor!

Kram igen till er allihopa!!!

//Carisma

• anne på grönkulla

Jo, det är ju det som är så bisarrt. Ska man behöva slåss så hårt för nåt som borde vara självklart och en gemensam fråga (man kan ju ha olika åsikter och itnressen, men då får man ju sköta det snyggare och gemensamt)? Jag förstår om du ifrågasätter er relation och hur den ska kunna fortsätta. Men du är stark som står på dig och inte resonerar precis tvärtom "Nä, det är inte värt att bråka, jag går med på hans villkor" istället.

• Miafina

Trist Carisma - Men jag hoppas det går bra för dig ändå.. DU verkar ha det skinn på näsan som behövs =)

• sweet saint

det tragiska i detta "fall" är ju att kärleker överspolas av pengar och sin egen säkerhet. Att prata igenom hur man vill ha det ifall förhållandet skulle ta slut är ju jättebra, det sparar många tråkiga diskutioner om/när det väl händer, men att vilja gardera sig så mycket som din sambo just gjort tycker jag tyder mer på en affärsuppgörelse nästan. Sånt är jättetråkigt tycker jag.
    jag o min sambo ska gifta oss om en månad och vi har pratat massor om vem som ska ha vad ang. möbler exempelvis och vi är helt överrens. Min sambo har även arvspengar, som skulle bli hälften mitt vid skiljsmässa. Men vi är båda överrens att skulle vi bryta upp så har jag ganska åsikter om att han behåller de pengarna (hans mammas pengar som gick bort då han var 6 år), eftersom det är hans mammas försäkran att han får en bra "start" i livet. Det skulle för mig skännas smutsigt att ta de pengarna bara för att det är min "rätt". Vi skiver inte ett äktenskapsförord innan vigseln, utan gör det efter då vi tll 100% vill att äktenskapet ska stå för kärlek, så vi gör det efteråt. Det känns väldigt rätt att göra så. Däremot så har vi pratat igenom allt så för oss finns redan "avtalet". Med detta vill jag också poängtera att min blivande absolut inte är snål, men väldigt mån om sina pengar, så när jag sa hur jag ville göra allt så var det ingen protest från hans sida utan bara "det blir bra det".. Att härja såpass mycket som din sambo gör är lite väl extremt och jag är övertygad om att du tar rätt beslut vad som än händer mellan er! Det bästa skulle vara om han la alla kort på bordet och berättade varför han är ute efter att skydda sig själv, men struntar i vad som händer med dig. Inte särskillt omsänksamt!!!
    Hoppas att ni på nåt sätt kan bygga upp erat förtroende igen... det går att göra det, men då måste han lägga manken till! Älskar han dig och VET att U R the ONE så gör han det!!!

Fortsätt att vara en förebild för dig själv!!!!!

• pickolina

Vilken röra!

Jag måste bara säga att jag är sååå imponerad av hur stark och modig du är/varit. Jag hoppas att jag oxå skulle vara det om jag någon gång hamnade i en liknande situation. För det är ju så lätt att säga en sak när man sitter utanför men så mycket svårare när det handlar om ens eget liv och känslor..

Hur du än väljer så tror jag att du kommer göra rätt val, för du verkar verkligen förstå vad som är DITT eget bästa.

Min tanke redan från början var ju -vill du verkligen leva med en man som behandlar dig på detta sätt! Men som sagt, jag står ju utanför...

Om du väljer att lämna honom så kommer du med all säkerhet att hitta en äkta drömprins, som behandlar dig med den respekt och ärlighet du förtjänar.

-Lycka till! Skickar styrkekramar på vägen!

Svar på tråden Min sambo har kört över mig i bostadsaffär - tips och råd!