• Carisma

Min sambo har kört över mig i bostadsaffär - tips och råd!

Scenario:

Jag och min sambo har bott/bor ihop i min hyresrätt fast har länge sökt en bostadsrätt att köpa gemensamt. Den skulle symbolisera att vi skapade något tillsammans och samtidigt skulle vi slippa den höga hyran vi får betala för min hyresrätt.

Han har haft en mindre bostadsrätt stående tom under vår sambotid men sålde den under våren med en vinst på x antal kr - pengar som skulle puttas in i vårat gemensamma boende.

Redan då vi var på planeringsstadiet av att börja söka något gemensamt var min sambo tydlig med att deklarera att han ville att vi båda skulle stå på kontraktet även fast han puttade in sin vinst i köpet.

Efter många månader hittar vi våran drömlya - sambon hade ordnat lånelöftet med banken och vi var sååå glada - Äntligen!

45 min innan vi ska åka och skriva på kontraktet hos mäklaren berättar han dock att han ska stå ensam på kontraktet pga att banken krävt detta då jag har för låg inkomst. Jag har inga betalningsanmärkningar men tjänar betyldigt mindre än honom.

Kan verkligen banken kräva att han ska stå som ensam köpare fastän de aldrig gjort någon kreditupplysning på mig utan det endast är sambon som sagt att jag tjänar lite?

Nåväl, för att göra en lång historia kort så blev jag... hm... inte glad och det var ... frostigt ... hemma hos oss följande vecka.

Jag sa då T Y D L I G T till honom att jag ville stå som delägare precis som vi kommit överens om från början men att jag ville att vi skulle skriva någon form av 'sideletter' där hans kontantinsats är skyddad vid en eventuell separation/försäljning.

Det känns j-ligt att han körde över mig på detta vis och det skulle inte kännas okej att flytta in i HANS lägenhet då allt blev så fel från början.

Nåväl, han tyckte min önskan var okej och skulle prata med sin advokat och bank ytterligare en gång.

Tiden har nu runnit iväg så det är bara 3 veckor tills överlåtandet av lägenheten och inget har hänt. Han säger att varken hans advokat eller bank förstår vitsen med mitt 'krav'.

Jag känner fortfarande att jag inte kan flytta dit med honom under dessa villkor, men kanske jag överreagerar?

Hur skulle du ha gjort?

//Ledsen tjej

• Svar på tråden Min sambo har kört över mig i bostadsaffär - tips och råd!
  • *Smurfen*

Carisma!

Hur har det gått för dig...

Hoppas att allt har ordnat sig... vi finns här för att stötta dig!

Kramar

• pickolina

CareBear

Helt riktigt, jag står på din sida gällande intimrakning och det var bla därför jag valde att inte kommentera det hela.. Sedan gjorde någon annan det och jag kan ju inte neka till att jag inte förstår tanken. *fniss*

Jag tror inte många är emot dig i denna tråd för att du är man, utan mera för att du yttrat en massa saker utan att ta hänsyn till alla fakta. Varje gång någon tillrättavisat dig har det ju sedan visat sig varit saker du sagt utan vetskap om situationen, vilket du sedan erkänt.

Hade du haft dessa saker i åtanke från början hade du aldrig sagt vissa saker och du hade heller aldrig blivit så "dissad" för dina åsikter... ;)

• pickolina

Sedan är det ju så att män och kvinnor oftast tänker på lite olika sätt och uttrycker sig på lite olika sätt och därför är det bra att det finns några få män här tycker jag. Det behövs!

Vare sig jag håller med eller ej.. ;)

• Carisma

Hej på Er go´vänner....

Jag återkommer med lägesrapport, ska bara samla tankarna...

Kram på er till dess!

• sundayline

Hej nu har jag last massa svar och det ar en valdigt intressant fraga, och jag haller med Carisma om att vara sjukt misstanksam och itne betala hyra innan du vet att du har ratt till vinsten. Jag funderar pa liknande saker angaende min flytt till usa nasta ar. Min pojkvans (make om 3 veckor) mamma la en kontantinsats pa en lagenhet i den forort till NY som vi ska bo i. Darefter aterstod ett lan pa 30 ar och 2 miljoner ungefar, bara till min pojkvan att borja betala pa. Problemet ar att trots att det ar hans lan, och var hyra (det kommer bli c.a 17000 kr i manaden, varav 14000 ar lan och 3000 ar avgift liknande den pa svenska bostadsratter, det ar dyrt att bo i NY) sa star lagenheten bade i hans och hans mors namn. sa jag kanner att jag inte kommer vilja betala hyra om jag itne blir inskriven, iaf pa hans halva. men det vill man ju inte ta upp heller, och ja.. han ahde ju fortfarande fatt hyra om det itne varit for svarmor. sa det ar svart. sa jag har ett par funderingar: om vi skiljer oss om sag 10 ar, skulle jag ha ratt till nagon del av lagenheten alls? jag vet ju itne om det ar samma lag som i sverige, i NY kanske det itne existerar att man delar. och antagligen skulle det bara vara hans halva som var aktuell isf. men om lagenheten stiger massor i varde, ska hans mor ha halften trots att hon bara la in en fast summa, och itne betalat hyror och lan i alla de ar? och det andra ar problemet att nar vi vill skaffa hus, vilket vi saklart vill sa smaningom, da kommer vi sakert vara beroende av de pengar som hans mor la in i kontantinsatsen, men det ar itne sa kul om hon maste sta pa kontraktet pa det huskop man gor med sin man. men ja.. sa jag funderar iaf pa att vagra betala av hans lan/hyra innan man kommit overens om att jag kan fa sta pa kontraktet med, men jag undrar om man kan andra det mitt i. och det ar sa mycket hyra att vi sakert inte hade klarat det om jag itne betalat alls (och jag vill verklgien inte hamna i den situationen att jag handlar all mat och betalar andra rakningar, sa mina pengar forsvinner till intet) . hmm det har blev langt.. aven om ingen forstar vad jag snackar om sa e det skont att ventilera tankar :D

• sundayline

Carisma, sorry jag missade nagra crucial sidor!!!
    Boendet ar ALLT. Du gjorde ratt som lamnade honom, och du kommer att traffa en man som du kan kopa ett gemensamt stalle med, dar ni kommer bo och fixa och bjuda hem folk i flera ar, medan ni langsamt betalar av lanet och hela tiden kommer ni kanna att det ar ERT, och det kommer vara en gladje att betala in pengar till ert eget hem.

laste just igenom mitt eget inlagg och "I dont blame you" om ni inte forstar :D men det viktigaste ar iaf att 1. moren betalade kontantinsats men delar anda kontraktet med min make, trots att han kommer betala av hela skulden (och jag om han far som ha nvill) 2. jag vet itne om jag har ratt till nagot av lagenheten om 10 ar, for jag kanner ingen jurist som kan NY lagar. hmm.

apropa amerikanska huspriser vill jag bara saga att ni ska vara tacksamma att ni bor i sverige dar de fortfarande e overkomliga .. vi kommer att fa betala runt $3000 i manaden nar vi kopt hus sa smaningom. wow.

• halstabletten

Sundaytime- Om jag var som du skulle jag kontakta en advokat för rådgivning, de kan ge svar på dina frågor. Helst kanske det bör vara en amerikansk advokat, men du vill nog kolla taxan innan du går på rådgivning så att det inte visar sig vara svindyrt...

• botn

Carisma,

Kommer in lite sent i diskussionen, men även jag vill framföra hur JÄVLA BRA jag tycker att du hanterat den här situationen. Är grymt imponerad och blir väldigt glad över din handlingskraft! Den (minns ej vem) som sade att (vi) kvinnor måste bli bättre på att ha koll på vår privatekonomi har SÅ rätt, det är verkligen så.

Du har verkligen gjort alla rätt! :)

Svar på tråden Min sambo har kört över mig i bostadsaffär - tips och råd!