• Carisma

Min sambo har kört över mig i bostadsaffär - tips och råd!

Scenario:

Jag och min sambo har bott/bor ihop i min hyresrätt fast har länge sökt en bostadsrätt att köpa gemensamt. Den skulle symbolisera att vi skapade något tillsammans och samtidigt skulle vi slippa den höga hyran vi får betala för min hyresrätt.

Han har haft en mindre bostadsrätt stående tom under vår sambotid men sålde den under våren med en vinst på x antal kr - pengar som skulle puttas in i vårat gemensamma boende.

Redan då vi var på planeringsstadiet av att börja söka något gemensamt var min sambo tydlig med att deklarera att han ville att vi båda skulle stå på kontraktet även fast han puttade in sin vinst i köpet.

Efter många månader hittar vi våran drömlya - sambon hade ordnat lånelöftet med banken och vi var sååå glada - Äntligen!

45 min innan vi ska åka och skriva på kontraktet hos mäklaren berättar han dock att han ska stå ensam på kontraktet pga att banken krävt detta då jag har för låg inkomst. Jag har inga betalningsanmärkningar men tjänar betyldigt mindre än honom.

Kan verkligen banken kräva att han ska stå som ensam köpare fastän de aldrig gjort någon kreditupplysning på mig utan det endast är sambon som sagt att jag tjänar lite?

Nåväl, för att göra en lång historia kort så blev jag... hm... inte glad och det var ... frostigt ... hemma hos oss följande vecka.

Jag sa då T Y D L I G T till honom att jag ville stå som delägare precis som vi kommit överens om från början men att jag ville att vi skulle skriva någon form av 'sideletter' där hans kontantinsats är skyddad vid en eventuell separation/försäljning.

Det känns j-ligt att han körde över mig på detta vis och det skulle inte kännas okej att flytta in i HANS lägenhet då allt blev så fel från början.

Nåväl, han tyckte min önskan var okej och skulle prata med sin advokat och bank ytterligare en gång.

Tiden har nu runnit iväg så det är bara 3 veckor tills överlåtandet av lägenheten och inget har hänt. Han säger att varken hans advokat eller bank förstår vitsen med mitt 'krav'.

Jag känner fortfarande att jag inte kan flytta dit med honom under dessa villkor, men kanske jag överreagerar?

Hur skulle du ha gjort?

//Ledsen tjej

• Svar på tråden Min sambo har kört över mig i bostadsaffär - tips och råd!
  • Carisma

MysEtt:

*tack-kram tillbaka*

Jag är i grunden en snäll och godtrogen människa som inte är ekonomisk lagd för fem öre... hade han redan i början av snacket om att köpa något gemensamt föreslagit den 'lösning' han nu yrkar på hade jag kanske gått med på det, mycket möjligt.

Nu blev jag så besviken då jag fick veta det 45 min innan kontraktsskrivning, något som han vetat om i flera veckor.

Snacka om att glädjen över drömlägenheten snabbt blev till sorg och besvikelse.

//Carisma

• MysEtt

Hände saker medans jag skrev
    DU skall inte betala några räntor eller amoteringar på lånet eftersom (om) du inte har (får) någon äganderätt i lägenheten Håller med övriga låter helt skumt särskilt med tanke på att ni kommit överens om att skriva avtal om att hans kontantinsats även skall vara hans sedan dock är lånet hans och det skall du inte betala av på för vad vinner du på det?

• *Smurfen*

pia Allgurén i Mölndal är duktig (hon är oxså chef) men kan säkert hänvisa till en duktig banksäljare.

Banksäljarna inom FSB tar emot spontankunder så du skulle bara kunna kliva in på banken imorogn och träffa någon

• Miafina

DU kan väl iofs inte slippa att betala hyra om du också bor i lägenheten..

Men däremot skall du absolut inte betala amorteringar eller räntekostnader.. inte ett öre av det.. Det är ju sånt som är hans ansvar som "ägare" och även den som får ut pengarna i slutänden.

Ang möbelemanget så har jag inte sett att du skrivit ngt om det, men ni kan ju skriva bort den delen som rör bostaden ur sambolagen, men behålla den som rör bohaget... isf har du ju rätt till iaf hälften av det.

MEn även om jag rent ekonomiskt förstår hans synpunkt/ståndspunkt så tycker jag kanske inte att det är riktigt rätt...

Det var ju först och främst inte vad ni kom överens om. Sedan så låter det väl ego också, för att vara mot någon man skall antas älska och vilja leva med.

OM något skulle hända så skulle ju han kunna kasta ut dig ögonblickligen om du "bara är inhyst" hos honom.. vilket du är om sambolagen avtalas bort och du inte står med på nga papper.

Jag har absolut ingen aning om vad jag kan säga, men jag tror att om min sambo hade propsat på samma sak.. ja då hade jag nog funderat på huruvida jag verkligen ville bo "hos" honom... när det nu skulle vara "vår" lägenhet.

Jag är tacksam för att min sambo inte är sådan och jag inser att jag har det "fördelaktigt" som inte har avtalat bort sambolagen, eller har samboavtal - det gör ju att jag skulle kunna ta hälften av hans... Men han litar på mig nog för att inse att jag inte skulle göra det.. Eftersom jag anser att det vore fel moraliskt sätt, och orättvist...

Vilket också är vad jag tycker om din situation moraliskt sätt - orättvis.

• *Smurfen*

Jo, vad jag kort å gott kan säga att han ser efter sitt egethus. Finns inga honder från bankens sida.

Stå på dig...

Träffa ngn på banken imorgon.

Bamsekramar

• Bröllopstokiig

Vi har köpt en lägenhet ihop, men jag kommer inte stå med på lånet.
    Eftersom vi båda kommer stå som ägare kommer vi skriva ett kontrakt oss emellan att om vi säljer lägenheten så står han inte ensam med lånet.
    Även om man litar på varandra vill man ändå ha en trygghet.

• Roslagsbrud

Carisma: Att din sambos advokat skulle ta hänsyn även till dig är bull shit - så jobbar inte advokater. Din sambo är kund hos honom, och det är därför hans intressen som tillvaratas, inte dina.

Din sambos vilja att själv äga lägenheten och avtala bort sambolagen, innebär att du står helt oskyddad vid en ev. separation/försäljning. Lägenheten tillhör din sambo, punkt slut. Även om du bott där tillsammans med honom i 10 år, varit indirekt med på att betala räntor och amorteringar, så får du ingen del av lägenhetens värde, inte heller av värdeökningen.

För att det ska bli riktigt rättvist, så måste även du står som ägare, och även stå för hälften av lånen. Att din sambo står för insatsen som han ska ha tillbaka, kan ni ju skriva ett avtal om. Allt detta bör en autoriserad mäklare (den som sålde lägenheten kanske) känna till.
    Du kan även själv läsa om sambolagen på:
    www.sweden.gov.se/sb/d/177/a/572

Det är inte första gången jag säger detta men det tål att upprepas: Kvinnor måste bli mycket duktigare på att engagera sig i sin privatekonomi. Det handlar inte om att misstro någon annan, utan om att ta ansvar för sitt eget liv.

Lycka till!

• Nean82

Håller med om att du ska stå på dig. Se till att du har skydd om något skulle hända. Står du inte med på kontraktet ska du heller inte betala något på lånet, för om lägenheten säljs har du inte rätt till ett enda öre.

Prata med din egen bank och skaffa en personlig rådgivare. Din sambo har ju en som ser till hans intresse. varöfr skulle inte du ha en som såg efter dina?

Lycka till!

• anne på grönkulla

Du har fått mycket bra tips här! Den som sa att särskilt kvinnor borde lära sig ta bättre ansvar för sin privatekonomi har såååå rätt - det är såååå lätt att halka in i en ytligt sett "jämn" utgiftsfördelning där mannen står för alla fasta värden och kvinnan för vardagskonsumtionen - och separerar man så har bara mannen nåt kvar. Han har nån som ser efter hans intressen, det ska du också skaffa dig!

• pickolina

Fyyyy F*N!!!!! Vill du verkligen leva ihop med en kille som behandlar dig så???

Hmmm, hoppas du får kontakt med en bra banktjänsteman och att de kan ge dig lite "kött på benen" så du kan ta itu med din sambo sedan!

-Good luck!

Svar på tråden Min sambo har kört över mig i bostadsaffär - tips och råd!