• Pumpkin

Bo i USA?

Jag är en sån där USA-nörd som inte gör mycket annat än att fantisera om mitt bröllop och om att åka till USA, gärna bo där också.

Min M2B jobbar för en del av Ericsson som har sitt huvudkontor i Washington DC-trakten och han har sagt till sin chef att han gärna skulle ta nått år utomlands, så hon håller koll åt honom. Så kanske kanske vi kan flytta dit, något år i alla fall, i framtiden.

Jag vet att det finns en hel del brudar här på forumet som bor/har bott i USA och nu skulle jag vilja höra era erfarenheter om att flytta dit som svensk, bo där osv osv. Ge mig all information!

• Svar på tråden Bo i USA?
  • Pepparmyntan

Jag har turen att jag blev född i USA när mina föräldar var där och pluggade så jag är amerikansk medborgare. I och med att jag och maken är gifta var det inga större problem med att fixa green card till honom. Men det var ändå ganska mycket pappersarbete dessutom kostar det ett antal tusenlappar att få green card (det är dock vår arbetsgivare som kommer betala detta har han lovat).

När jag började ansöka om green card till maken åkte jag på en liten överraskning. Jag måste tydligen deklarera i USA för i år och 3 år tillbaka fast jag inte bott där och inte haft någon inkomst men eftersom jag är medborgare åker jag på det. Vi kommer också få fortstätta deklarera i sverige då vi är bosatta därborta.

• Pumpkin

Pepparmyntan

Vad gäller kostnaden för Green Card så utgår jag från att det blir min blivandes chef som står för kostnaden, eftersom det isf är dom som förflyttar honom dit.

Skönt att ha "gratis" medborgarskap sådär

• Pepparmyntan

Om man bara ska jobba där några år och inte är gift med en amerikan får man dock inte green card. Man får ett visum med arbetstillstånd. Green card kan man ansöka om först då man bott där ett antal år om man som sagt inte är gift med en amerikan. Så är det för Proffesorn som är vår chef och som också ska flytta dit. Han får endast arbetsvisum som räcker i 5 år men inte någon green card.

Men om du flyttar dit med din man så ordnar säkert din mans jobb visum både till dig och maken.

• Pumpkin

Aha
    Är ett sånt visum billigare då? Eller?

• Pepparmyntan

Det vet jag inte. Men även i erat fall tror jag att arbetsgivaren kommer att stå för visum kostnader. Det är därför det ibland kan vara lite knöligare att få jobb i USA eftersom det innebär extra pappersarbete och kostnader för arbetsgivaren jämfört om de hade anställt en amerikan. Arbetsgivaren i USA måste ofta motivera att en utlänning har någon form av special kompetens för att kunna välja en utlänning framför en amerikan.

Vill du ha info om utlandsarbete och lite tips på vad man bör tänka på så kan du alltid kolla på Skatteverkets hemsida tex

www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/broschyr/info/701.4.39f16f103821c58f680007969.html

Du kan säkert också hitta info på amerikanska ambassadens hemsida:

stockholm.usembassy.gov/

• Mrs Austin

MsNordqvist
    Eftersom jag pluggade har sa har jag haft mitt studentvisum. Nu gor jag mitt OPT, vilket betyder att jag far jobba har i ett ar efter att jag ar fardiga med studierna. Vi har precis skickat ivag alla papper sa att jag kan fa mitt green card (himla massa jobb). Vi var tvugna o gifta oss har sa att vi kunde fixa alla papper. Sen kommer vi att ha det riktiga brollopet i Sverige i sommar.

• Pumpkin

Anki81

Var i USA bor ni?

• Mrs Austin

MsNordqvist
    Vi bor i Austin, Texas

• Pumpkin

Härligt!
    Är det en fin stad att bo i?

• Setemberbrud06

Ms Nordqvist,

Har inte läst alla inlägg men säger bara GO FOR IT!! Bodde själv i NY ett bra tag och älskar NY!!! sedan reste vi runt i usa i ett år, jag kan säga att jag hade samma dröm som dig där USA the land liksom tills jag kom dit, gjorde det och sen räckte det. Skulle aldrig kunna bo där forever. Tycker absolut att ni skall åka erfarenheten är kanon så ta chansen om ni får den, vi är inne på vårt fjärde år tillsammans utomlands och bor just nu i australien men flyttar hem om 13 dagar JIPPIIIII....

Hoppas ni kommer iväg!!

• Mrs Austin

Jag trivs faktiskt otroligt bra. Va lite skeptisk till att flytta till Texas (hade hort en del grejer...) Men Austin ar undantaget i Texas. Vi planerar att stanna har i nagra ar, sedan blir det nog vastkusten eller tillbaka till Hawaii. Saknar havet lite grann, aven om det bara ar nagra timmar biltur till gulfkusten fran har sa vill jag bo lite narmare havet.

• Pumpkin

Setemberbrud06

Nu blev jag ännu mer peppad! Och Australien lät ju inte helt fel det heller Hur gjorde du när du flyttade till NY? Och hur kommer det sig att ni bor i Australien nu?

• Pumpkin

Anki81

Hawaii låter underbart! Har ni bott där förut?

• Mrs Austin

Jag bodde pa Hawaii i tre ar o jag traffade min blivande dar. Han var stationerad dar i fyra ar. Hawaii ar helt underbart o vi vill bada flytta tillbaka dit senare. Vi vill bara jobba nagra ar o tjana lite pengar forst, det ar inte billigt att bo pa Hawaii.

• Pepparmyntan

Öst och västkusten samt Hawaii är generellt de dyraste ställena i USA. Vi har tur som flyttar till Alabama i södern. Där får man mycket för sina pengar. Ser fram emot att köpa hus eftersom man får mer där jämfört med Stockholm iallafall.

Svar på tråden Bo i USA?