• Pumpkin

Bo i USA?

Jag är en sån där USA-nörd som inte gör mycket annat än att fantisera om mitt bröllop och om att åka till USA, gärna bo där också.

Min M2B jobbar för en del av Ericsson som har sitt huvudkontor i Washington DC-trakten och han har sagt till sin chef att han gärna skulle ta nått år utomlands, så hon håller koll åt honom. Så kanske kanske vi kan flytta dit, något år i alla fall, i framtiden.

Jag vet att det finns en hel del brudar här på forumet som bor/har bott i USA och nu skulle jag vilja höra era erfarenheter om att flytta dit som svensk, bo där osv osv. Ge mig all information!

• Svar på tråden Bo i USA?
  • Pumpkin

Ellte

Det låter ju toppen!

• LVN

Jag ska gifta mig med en amerikan i sommar och jag har bott i USA i snart nio år. Jag trivs jätte bra. Vi bor sedan fem år i Colorado och innan det bodde vi fyra år i Florida. Jag kom hit för att plugga och träffade min blivande nästan direkt, sedan var man fast så att säga. Jag har inte jobbat något under dessa år, fast nu har jag tröttnat på att vara hemma fru så nu har jag skaffat jobb. Vi är inte gifta, men vi hade turen att Colorado har något som heter common law marriage och det var så jag fick mitt green card utan att behöva gå till prästen. Det är ett antal stater som har det så, vet inte vilka. Jag tycker att allt mer eller mindre kostar mycket mer här, men oftast är lönerna anpassade efter det också.

• Pumpkin

LVN

Vad innebär common law marriage?

• LVN

Det betyder att man lever som gifta genom att bete sig som gifta, bor tillsammans, och mer eller mindre säger att man är gift om någon frågar. När det gäller immigrations myndigheterna så är man tvungen att ha lite bevis på detta. Vi var tvungna att ha brev från några som sa att vi lever som gifta, sedan skulle vi ha gemensamma konton, och visa upp våra senaste deklarationer som skulle ha deklarerats som gifta. Så i USA är vi gifta.

• LVN

Jag vill också tillägga att i och med common law marriage så gäller det som om man är gift när det kommer till skillsmässa och dödsfall.

• Pumpkin

LVN

Tack för informationen

Men får man deklarera som gifta i Sverige om man inte är gift?

Är det nån som har nån länk till nån sida där man kan läsa mer om att leva i USA osv?

• LVN

Jag har ingen aning om hur det går till i Sverige, men jag har inte deklarerat där på minst sju år eftersom jag inte har någon inkomst i Sverige

• Pumpkin

Ja men jag tänkte när ni flyttade dit. Var ni inte tvungna att lämna in deklarationer sa du?

• LVN

Min blivande är amerikan och det är den amerikanska immigrations myndigheten som behöver allt det där. Så det var den amerikanska deklarationen som jag menade, jag var lite otydlig. Så när vi flyttade till Colorado och det var dags att deklarera så kryssade han i gift och skrev mitt namn och social security nummer och det var så allt började. Svenska myndigheterna har ingen koll på vad jag gör här. Sverige ser mig inte som gift.

• Pumpkin

Då är jag med! Tack för att du förklarade

Ingen mer som bor/bott i USA som vill berätta?

Svar på tråden Bo i USA?