• Pumpkin

Bo i USA?

Jag är en sån där USA-nörd som inte gör mycket annat än att fantisera om mitt bröllop och om att åka till USA, gärna bo där också.

Min M2B jobbar för en del av Ericsson som har sitt huvudkontor i Washington DC-trakten och han har sagt till sin chef att han gärna skulle ta nått år utomlands, så hon håller koll åt honom. Så kanske kanske vi kan flytta dit, något år i alla fall, i framtiden.

Jag vet att det finns en hel del brudar här på forumet som bor/har bott i USA och nu skulle jag vilja höra era erfarenheter om att flytta dit som svensk, bo där osv osv. Ge mig all information!

• Svar på tråden Bo i USA?
  • lightfish

MsNordqvist

Inte bott i USA själv men min tärna, amerikanska, och hennes man, svensk, bor där just nu :) Han jobbar för övrigt också på Ericsson.

Det enda jag kan säga är ju att det skiljer sig en hel del från här, och frågan blir ju även: vad ska du göra på dagarna? Sen får man tänka på alla försäkringar som behövs och att ni troligen kommer behöva två bilar(mao behöver ni båda ha körkort eller ta när ni är där)

Vet inte vad jag mer ska skriva eftersom jag inte bott själv utan bara har släkt och vänner där.

• Pumpkin

Ja, försäkringar är ju en avdelning för sig i USA, det har man ju fattat Och att man behöver en varsin bil, vilket inte är nått problem eftersom vi båda har körkort.

Och ja, vad ska jag göra? Shoppa hela dagarna? Works for me
    Nä, skämtåtsido, det går ju faktiskt att söka jobb här hemifrån genom t ex AMS, så det är nog inget jag oroar mig jättemycket för.

Jag har verkligen drömt om USA i hur många år som helst, nånting inom mig vill bara dit!

• Pepparmyntan

Vi är på väg till USA för att bo och jobba där. Flyttar i juli. Tycker att det ska bli spännande och kul.

• Pumpkin

Pepparmyntan

Har nån av er (eller båda kanske?) blivit förflyttad dit eller hur har ni fått jobb? Hur har ni löst det med boende osv? Berätta berätta berätta!

• Pepparmyntan

Vi jobbar båda inom forskning och har båda fått jobb på ett lab i USA. Jobben har vi fått i och med att min mans professor flyttar dit för att starta ny forskning där och frågade om vi ville följa med. I sverige är det väldigt svårt med jobb som forskare just nu så därför nappade vi gärna på detta. Naturligtvis tycker vi att det är en kul och spännande grej att göra också.

Till en början kommer vi att hyra en möblerad lägenhet. Vi har sålt våran lägenhet i Stockholm och plannerar att köpa hus därborta. Vi tar med alla våra möbler härifrån genom flyttfirma. De skickar allt med båt och det tar därför 2 månader innan allt vårt bohag kommer fram. Vi har plannerat att bo därbort iallfall i 3 år.

• Pumpkin

Åh vad spännande! 3 år låter som en rimlig tid tycker jag

Får jag fråga: Har ni barn? Eller tänker ni kanske skaffa medan ni bor där?

• Pepparmyntan

Vi har inga barn ännu men planerar att skaffa barn under den tiden vi bor där eftersom vi börjar bli så pass gamla att det inte skulle gå att vänta i ytterligare 3-5 år.

• Pumpkin

Aha. Ja det här med barn och flytt till USA har jag funderat en hel del på, men jag antar att det som händer det händer, eller nått åt det hållet

• Pepparmyntan

MsNordqvist,

Jag tror att det går minst lika bra att få barn i USA som i sverige. Mamma ledigheten är dock inte lika lång som i sverige. Hur lång Mammaledighet man har beror lite på vart man är anställd. Har själv inte kollat upp hur lång ledighet det blir i mitt fall. Jag och maken resonerar dock som så att jag ska kunna vara ledig 1 år som i sverige om jag vill och att vi ska kunna ha råd att leva endast på hans lön under detta år. I USA går det många gånger att leva på endast en lön vilken inte funkar i sverige. Sedan finns det också dagis och dagmamma i USA men det är dyrare än i sverige.

Svar på tråden Bo i USA?