• Pumpkin

Bo i USA?

Jag är en sån där USA-nörd som inte gör mycket annat än att fantisera om mitt bröllop och om att åka till USA, gärna bo där också.

Min M2B jobbar för en del av Ericsson som har sitt huvudkontor i Washington DC-trakten och han har sagt till sin chef att han gärna skulle ta nått år utomlands, så hon håller koll åt honom. Så kanske kanske vi kan flytta dit, något år i alla fall, i framtiden.

Jag vet att det finns en hel del brudar här på forumet som bor/har bott i USA och nu skulle jag vilja höra era erfarenheter om att flytta dit som svensk, bo där osv osv. Ge mig all information!

• Svar på tråden Bo i USA?
  • Pumpkin

Ja på nått sätt så blir ju dom flesta barnen i USA trevliga vuxna, precis som i Sverige

• Swedie

Ja, jag är en sån där USA-invandrare :p Du har redan fått mycket tips. Jag gifter mig ju med en amerikan, men gör man inte det är det en massa "klydd" med uppehållstillstånd. Nu när jag får mitt green card är det också det, mycket pengar, otroligt mycket pappersarbete och många resor till amerikanska ambassaden. Det är en del att tänka på, men jag trivs väldigt bra i USA.. Livsstilen passar mig, människorna passar mig och löner och boendekostnader är inte fel de heller :)

Lycka till!

• Pumpkin

Swedie

Oh vad trevligt Gifter ni er i USA eller Sverige?
    Är lönerna högre och boendekostnaderna lägre? Hur mycket skiljer det?

Pepparmyntan

Hur har ni haft det med pappersarbete och sånt?

• Mrs Austin

Hej,
    Jag flyttade over till USA for att plugga. Skulle bara stanna ett ar, men blev trivdes sa bra att jag gjorde hela min utbildning har. Sen lyckades jag traffa min blivande under tiden, sa nu ar jag fast har....
    Trivs jattebra i USA just nu, aven om vi har planer pa att flytta till Sverige sa smaningom.

• Pumpkin

Anki81

Hur har det funkat för dig med pappersarbete och sånt då? I vilken del av landet bor ni?

• Swedie

MrsNordqvist,
    Bröllopet är i Sverige, med en andra fest i USA :) (200 pers i USA, 70 i Sverige) Ja, lönerna är absolut högre och kostnad för mat är som regel mycket lägre. Boendekostnaderna varierar ju var du väljer att bo :)

Tidigare pluggade jag i USA och har man fått en studieplats är det inte allt för svårt att få visum. Det är bara en del pappersarbete och en resa till ambassaden i stockholm. Nu med mitt green card är det lite mer, de har väldigt höga avgifter för allt.. Men så får jag ju också permanent uppehållstillstånd, så det är ju de sista pappersjobbet jag måste göra :)

• Pumpkin

Swedie

Men om man bara vill ha uppehållstillstånd i typ 3 år då?
    Och hur mycket kostar Green Card? Och vart bor ni nånstans?

• Swedie

Om du vill bo där i tre år utan att plugga så måste du ha ett arbetstillstånd för att kunna vara där. Det är rätt så besvärligt eftersom du måste ha en US arbetsplats som sponsrar ditt visum och skickar in alla papper till ambassaden åt dig.. Så du måste alltså ha ett jobb innan du åker och fixa arbetstillståndet innan du åker. Annars får du åka på turistvisum och åka hem var tredje månad :D

• Ellte

Har de ändrat reglerna de senaste åren? Jag vet att när en kollega till mig började jobba i USA fick hans flickvän inte följa med så länge hon "bara" var sambo... Då var de nämligen övertygade om att hon skulle jobba svart :? När de gifte sig däremot gick det kanonbra att hon åkte med...utan jobb...för att vara hemmafru är ju helt naturligt där :D

• Pumpkin

Swedie

Åh gud i himmel så drygt!

Svar på tråden Bo i USA?