• Annaa24

Yt-torr hy, hur ska jag egentligen behandla...?

Jag har märkt att det är fler och fler som beskriver att de har det som tydligen kallas för yt-torr hy. Jag har det och jag tyckte först att det verkade så konstigt för det stämde lixom inte in i de vanliga kategorierna. Huden är torr men i t-zonen är det ändå som en fet hinna. Trots detta är det inte samma som bland-hy eftersom hyn i t-zonen samtidigt är torr och flagig. Fet och torr alltså samtidigt på samma ställe.

Jag har läst många teorier om hur man ska behandla. Vissa säger att man ska tillföra huden fett eftersom huden har blivit så torr att den börjat panik-producera fett. andra säger fukt, fukt, fukt....

Jag tänkte att det skulle vara bra med en egen tråd om den här hudtypen. Skulle bli jätte glad för alla råd, tips och teorier. Och så egna erfarenheter av er som har yt-torr hy!

• Svar på tråden Yt-torr hy, hur ska jag egentligen behandla...?
  • Miscpony

Gamla knepet punktbehandling med klövervaselin slår aldrig fel! Smeta på lite till natten.

• pickolina

Annaa24

Hon använder Darphin för torr/normal hy... Hon har väldigt torr hy och när hon inte sköter den ordentligt får hon fullt av knottror i pannan. Nu hade hon hittat en billigare naturlig kräm, minns inte vad den hette.. Men hon har alltså torr hy, som aldrig blir fet/oljig någon stans.

Jag har samma typ av hy som dig låter det som och i vintras började jag använda lite fetare krämer och det blev mycket, mycket bättre. Nu är problemen tillbaka men det är pga att värmen kommit, måste hitta ett bra alternativ att använda på sommaren oxå. För att förklara, jag blir blank/oljig i pannan, på näsan och hakan samtidigt som jag alltid får plocka hudflagor från just dessa ställen.. :( Att använda en bra skrubb, en bra fuktmask, en mild rengöring samt en bra kräm har hjälpt mig otroligt mycket.

• kissekatt

Annaa24, jag använder oljan i hela ansiktet!

• Annaa24

Tack Pickolina och Kissekatt! Det kanske är Weleda din kompis har nu. Det är ju naturliga krämer som inte är svindyra direkt.

Men jag tycker det är så svårt att vtea om det är just krämer med mycket fukt eller mycket fett man ska välja. Precis i början när min hy blivit värre gick jag som många andra och köpte acos produkter för fet hy. Då skulle man ha en gel i stället för kräm och den skulle ge fukt. Men man kände sig bara super stram och konstig av den så det kan ju definitivt inte vara rätt.
    Vad bar att din hy blivit bättre Pickolina. Vilket märke använder du själv på dina produkter? Din hy låter precis som min. Men tyvärr har jag börjat få lite mer finnar på kinderna nu på senaste tiden. Det är ju mycket fler vid panna, näsa och haka men de på kinderna verkar ha mer benägenhet att lämna ärr efter sig och det ger mig verkligen ångest!

• pickolina

Nej Weleda var det inte. Det var ett märke jag aldrig någonsin hört talats om... Inget känt märke alls.

Jag har testat massor av produkter genom åren men denna vinter använde jag Dermalogicas Ultra Calmin Cleanser + Skin Doctors Dermabrite (dag/nattkräm) och ibland en billig, lite tunnare lotion från L´Oreal... Det har fungerat bra under vintern men inte längre...

Peeling/skrubb använder jag från PTR (Peter Thomas Roth) + en fuktmask från samma märke.

Just nu har jag precis påbörjat ett litet expriment... Att tvätta + smörja med olja... Just nu käns det KANON men det kan ju ge ett dåligt resultat på sikt så man får se.... :D

• Annaa24

Vad synd att det inte funkar längre! Känns ju taskit att just när man hittar en lösning så måste man hitta en ny på grund av årstid.

Jag har provat att smörja in med olja men på mig känns det som att den inte vill tas upp av huden. Den bara ligger kvar på. Provade du med Kissekatts kamomillolja? Tänk att dina vanliga krämer var för mycket nu på sommaren men att olja verkar funka!

• pickolina

Det är väldigt mkt beroende på vilken olja du använder. Det är vääääldigt olika hur de går in i huden.. Så det går inte att ta vilken olja som helst. Eller ja, det går ju men det blir kanske inge bra.. *s*

• pickolina

Jag har inte hunnit få hem kamomilloljan än...

• Hm..

Pickolina och Kissekatt

Ville bara höra hur det går för er, funderar själv på att gå i era fotspår ;)
    Men jag är lite osäker på det här med att ta bort smink med olja, fungerar det verkligen om man har concealer o mascara o allt det där?
    Använder ni någon kräm överhuvudtaget eller smörjer ni sedan endast in er med olja? Blir man inte blank av det?
    Vet inte om jag ska satsa på ert experiment eller möjligen ultra calming cleanser + kvittencremen, hoppas bara att det funkar för er.

• pickolina

Jag använder vattenfast mascara, concealer, foundation, puder, rouge osv och oljan fungerar alldeles utmärkt...

Jag köpte idag olivolja för att se om det ger något annat resultat, positivt eller negativt..

Det jag beställde förut har inte kommit än, skitdåligt!.. :(

Har inte använt någon form av rengöring (förutom vatten) sedan jag började använda olja, förutom att jag använt skrubb som vanligt. För det är ju bra att göra någon gång ibland oavsett. Jag har absolut inte fått oren hy på något sätt trots detta...

Blank, njae.. Ett tag kan man bli det men inte när det gått in i huden och när man inte har tid att låta det gå in i huden så kan man torka av överflödet med en handduk. Idag när jag tog olivoljan så masserade jag tills den gick in helt i huden.. Är inte ett dugg blank..

Jag har dock fuskat två dagar, då jag använde min Babor lotion istället...

• zica

hej, har beställt lite grejer från bodyshop eller vad det heter. Kamomilolja och lite andra prylar. Har nu nästan gått 2 veckor. Hur lång tid ska det behöva ta?

• Miscpony

Jag skulle vilja varna för att använda olja i ansiktet. På sikt ger det rynkor och dessutom kan det förlama hudens naturliga kapacitet att återfukta sig själv. Så om man redan har torr hud kan det bli värre av oljeanvändande.

En hudvårdsserie som hjälpt mig väldigt mycket är Garnier, där finns produkter både för torr- fet och blandhy.

Men som akutlösning funkar som sagt Klövervaselin utmärkt - om man t ex får torra hudpartier p g a vädret, eller om man slarvat med hudvården ett tag.

Kram på er alla hudvårdare!

• Modestie

Miscpony: Vilka belägg har du för tat oljor i ansiktet ger rynkor och tar bort hudens egen återfuktsförmåga? Vetenskapliga belägg alltså...

Dte enda "farliga" med oljor är antagligen om man har torr hud och får för lite karbamid som binder fukt och då kan man självfallet få torrhetsrynkor, precis som med en för lätt fuktkräm utan karbamid.

Ogillar uttalanden som dessa. Man kan lika gärna få rynkor av Garniers krämer isådanafall, för man kan få slapp hud om man smörjer för mkt oavsett vad man smörjer med, rynkor får man hur som helst under sitt liv (om man har tur att bli tillräckligt gammal). Oljor har f.ö en konserverande verkan, man mumifierade döda i egypten med just oljor för att de skulle bibehålla sitt utseende och inte "skrumpna ihop", detta tror också expertmärken som t ex Decleor på och man rekommenderar oljor under krämerna. Om det funkar eller ej är kanske svårt att bevisa dock.

• Hm..

Ååh nu låter det som om jag måste testa det här ändå..hhaha men du använder som sagt ingen kräm alls utan bara olja? Dag och natt?, får bli mitt nya experiment under sommaren :D

• Miscpony

Hmm... Efter en omfattande nätsökning kan jag bara konstatera att det finns oljor och oljor. De flesta ögoncremer från "etablerade" företag är oljefria för att undvika påsbildning under ögonen. Företag som säljer mer "hälsokostinriktad" hudvård saluför oljor som ska motverka just detta.

Jag är absolut ingen expert, och vetenskapliga belägg kan jag inte skaka fram så här på en kaffekvart. Jag har bara mig själv att utgå ifrån. Har haft allergiskt infekterat eksem och svårt uttorkad hud sedan tre års ålder. Besvären kommer och går numera.

Som liten fick jag alltid oljebada vilket hjälpte i början, men mina besvär blev värre och värre och när jag blev äldre provades i stället duschcreme med karbamid vilket gav ett mycket bättre långsiktigt resultat än olja. Som 13-åring tog mamma med mig till en homeopat som försåg mig med olja mot mitt ansiktseksem... Vilket resulterade i att jag för alltid kommer att ha påsar och rynkor under/runt ögonen. Proceduren gick väldigt snabbt. Att jag dessutom använde oljan under lång tid gjorde inte saken bättre. En hudvårdskonsult hos Mary Kay förklarade det ganska bra: Huden kan inte ta upp oljan, och eftersom huden runt ögonen är så tunn låter den sig "tyngas ned". Detta kallar jag inget vetenskapligt belägg utan snarare en rimlig förklaring till att jag ser ut som jag gör.

Mycket möjligt att Garniers produkter är skit egentligen, men för mig funkar dem bra, alltså ville jag tipsa om dem. Om jag får rynkor av dem lär det väl också visa sig... Men möjligen inte lika snabbt som vid användande av olja.

Vill absolut inte stöta mig med någon, bara dela med mig av egna erfarenheter. Om folk är upprörda ber jag såklart om ursäkt.

• Modestie

Ingen fara jag är inte så upprörd som jag kanske verkade, hi,hi.

Tror det är svårt att generalisera runt krämer och hud p g a individualitet. Upffattade inte att TS har eksemhud, därför tror jag inte olja direkt kan vara farligt mom man vill testa något till en hud som både kan vara torr och fet. Ibland har jag kört en "kur" på ett par dagar med sonens Repair kräm (den använder vi till hans eksemhud) på min egen ansiktshud om jag har torra flagor, bara för att "karbamidboosta", men det är inget jag vill ha som daglig vård för krämen lägger sig ju som en fet yta på huden.

Håller helt med om att oljor inte alltid är bra på en eksemhud. Sonen har som sagt, eksem och där kör vi med karbamidkrämer. Jag skulle dock vilja prova med en kräm med bivax och oljor istället eftersom bivax också mjukar upp bra på en torr hud, problemet är dock att aromessencer ofta är rätt allergiframkallande så jag tror vi ska skippa det på en allergisk eksemhud.

Jag kan tänka mig att olja inte är bra att ha ren olja under ögonen, iaf inte mycket. Som ögonkräm är det isådanafall kanske bäst med en bixaxbas isådanafall. Jag har själv inte testat varken olja eller oljebaserad kräm under ögonen, så jag har tyvärr ingen egen erfarenhet. Men det var nytt för mig att det skulle kunna bilda påsar. Det är alltid intressant med ny info. Ska surfa lite i ämnet själv också

• Miscpony

Repair är toppenbra, funkar som *trolleri* på självsprickor också!

Nu kom jag visst ifrån ämnet lite. TS, hoppas du hittar någon bra produkt som passar dig så du kan stråla!

• Annaa24

Modestie, innehåller inte Essex mycket karbamid, (eller det kan vara ngt annat fuktbevarande som propylenglykol), fast ine alls så mycket fett. I sådana fall kanske det skulle vara bättre att ta vid de tillfällen du använder Repair så slipper du fett-hinnan.

Är det förresten ngn som provat lotions från LdB. Jag är speciellt nyfiken på den som heter LdB mineral care lotion (eller ngt i den stilen).

• pickolina

Tja, jag använder inte oljan runt ögonen så jag riskerar nog inte de problemen i alla fall. Jag tar bort sminket runt ögonen med olja men sedan tar jag ju bort oljan... Smörjer in mig med olja gör jag inte runt ögonen, precis som man inte använder sin vanliga dagkräm där... :)

Beställde du fr Bodystore???? De tog jätte lång tid på sig tyckte jag. Blev så missnöjd pga det att jag ska skicka tillbaka varorna!..

Svar på tråden Yt-torr hy, hur ska jag egentligen behandla...?