• Annaa24

Yt-torr hy, hur ska jag egentligen behandla...?

Jag har märkt att det är fler och fler som beskriver att de har det som tydligen kallas för yt-torr hy. Jag har det och jag tyckte först att det verkade så konstigt för det stämde lixom inte in i de vanliga kategorierna. Huden är torr men i t-zonen är det ändå som en fet hinna. Trots detta är det inte samma som bland-hy eftersom hyn i t-zonen samtidigt är torr och flagig. Fet och torr alltså samtidigt på samma ställe.

Jag har läst många teorier om hur man ska behandla. Vissa säger att man ska tillföra huden fett eftersom huden har blivit så torr att den börjat panik-producera fett. andra säger fukt, fukt, fukt....

Jag tänkte att det skulle vara bra med en egen tråd om den här hudtypen. Skulle bli jätte glad för alla råd, tips och teorier. Och så egna erfarenheter av er som har yt-torr hy!

• Svar på tråden Yt-torr hy, hur ska jag egentligen behandla...?
  • pickolina

AH, det låter ju kanon ju!
    Tänkte på en annan sak. Du tvättar bort sminket med oljan, vad gör du sedan då? Det måste ju vara svårt att få bort oljan med bara vatten, torkar du bort resterna med handduken eller har du något annan rengöring efteråt???

Massa frågor nu.. *hihi*

• pickolina

Nu har jag beställt.. *hihi* Spännande! :D Jag beställde till slut gelen som är för normal/fet hy... Tänkte på att det blivit varmt och så... Att huden kanske inte behöver en så "rik" kräm...

• kissekatt

Jag har provat mig fram, antingen tar jag bort den med blöta bomullsplättar eller m dermalogicas gel som jag har kvar en hel flaska av. ibland anänder jag ingen kräm utan bara ny, ren olja. Du får nog testa lite olika metoder och se vad som funkar.

• kissekatt

Ja, jag funderar också på att köra en lättare variant nu när det är varmt och sommar. och spara det "tunga artilleriet" till hösten/vintern. Du får hålla mig uppdaterad om hur det går! :)

• pickolina

Oki.. Ska bli spännande! Var ju inte så dyra grejer så då kan man testa... Inge kul att hålla på å testa en massa olika dyra märken. Jösses vad dyrt det blivit genom åren! :( Huah...

• pickolina

Självklart! I´ll kepp you posted! Tack för alla tips och all hjälp! :D

• mippemutt

Jag är också väldigt intresserad av hur det går för er. Jag har torr hud och väldigt känslig hy men ibland så poppar det upp finnar och pormaskar. Berätta hur det går

• Annaa24

Vad kul att ni skrivit så mycket! När jag inte hittade tråden på första sidan tänkte jag att det kanske inte var ngn som svarat. Men det kan ju bero på att kl är halv tre på natten :)

Jag vill bara tillägga att jag oxå har problem med pormaskar och finnar.
    Kankse kan datorn spela in men när jag varit utomlands några veckor och varit helt "avskuren" från datorer så bli det ju inte bättre...

Pickolina!
    Vad bra att du är här. Jag hittade nämligen ett gammalt inlägg från dig (ska försöka lägga in den nedanför) där du skrev att du hade en kompis som fick finnar i pannan så fort hon slutade använda sina hud-produkter. Eftersom mina problem började med just en massa störiga finnar i pannan (nu har det blivit mer i hela ansiktet...) undrar jag om du vet vilka produkter hon använder? Förstår ju om du inte vet eftersom det är din kompis och inte du själv men jag tänkte att jag frågar i alla fall.

Kissekatt, använder du då ibland oljan i hela ansiktet eller bara vid ögonen där du har smink?

Svar på tråden Yt-torr hy, hur ska jag egentligen behandla...?