• Annaa24

Yt-torr hy, hur ska jag egentligen behandla...?

Jag har märkt att det är fler och fler som beskriver att de har det som tydligen kallas för yt-torr hy. Jag har det och jag tyckte först att det verkade så konstigt för det stämde lixom inte in i de vanliga kategorierna. Huden är torr men i t-zonen är det ändå som en fet hinna. Trots detta är det inte samma som bland-hy eftersom hyn i t-zonen samtidigt är torr och flagig. Fet och torr alltså samtidigt på samma ställe.

Jag har läst många teorier om hur man ska behandla. Vissa säger att man ska tillföra huden fett eftersom huden har blivit så torr att den börjat panik-producera fett. andra säger fukt, fukt, fukt....

Jag tänkte att det skulle vara bra med en egen tråd om den här hudtypen. Skulle bli jätte glad för alla råd, tips och teorier. Och så egna erfarenheter av er som har yt-torr hy!

• Svar på tråden Yt-torr hy, hur ska jag egentligen behandla...?
  • kissekatt

Hej!
    Mitt problem är att jag har torr hy men lätt får finnar och pormaskar. Har jag för tunna krämer stramar det och flagar. Dessutom är hyn lite känslig och reagerar mot vissa krämer med utslag. Använde i höstas och vintras Dermalogicas special cleansing gel och skin smoothing men det funkade inte jättebra.

Min egna analys är rengöringen torkade ut för mkt och att huden reagerade m att producera mer fett vilket ledde till pormaskar och finnar. Nu har jag fin hy, bättre och bättre för var dag.

Så vad har jag gjort? slutat tvätta ansiktet så mkt, tvättar bara på kvällen och på morgonen sköljer jag bara lite snabbt m vatten. På kvällen tvättar jag med kamomillolja, all make-up, inkl mascara, försvinner snabbt. Blöter ansiktet först m vatten och tar sen lite olja.

Japp, det här är mina erafrenheter och teorier! :)

• denise_

gud vilka bra tips!!! vart kan man köpa kamomillolja??

• pickolina

Nu blev jag nyfiken. Varför just kamomillolja???

• denise_

jag vet inte riktigt, men jag har alltid läst o hört att kamomill är bra för finnig hy/fet hy...som att koka vatten med torkad kamomill i för att lösa upp pormaskar...väldigt bra för hyn..sen så finns det ju massa kamomill krämer och masker som är bra oxå...men kamomill olja tror jag e bäst av allt..

• pickolina

Intressant! Det vill man ju testa... Instämmer då med föregående fråga, var köper man det??? *skratt* Hälsokost kanske???

• denise_

joo jag tänkte på det oxå faktiskt...
    hälsokosts affären...ska titta idag,...

• pickolina

kissekatt

Undrar, använder du inga krämer alls???

• kissekatt

halloj! Kamomill ska vara bra just för känslig hud. Den olja jag använder är framställd av tistel-, macadami- och aprikoskärnolja med tillsats av kamomillextrakt, eterisk olja av blå kamomill och E-vitamin. Har läst en del om oljor, att man ska använda olika oljor beroende av hudtyp, det finns torra och feta oljor och tydligen är det en hel vetenskap bakom det där. :) Så jag tyckte att den här verkade vara en bra blandning. Köpte den på www.bodystore.nu

Sen använder jag rosenvatten i spray och rosenseriens kräm för torr/känslig hy. Så från att ha kört produkter för blandhy och finnar bytte jag tvärt till produkter för torr/känslig.

Nu har jag inte kört det här så länge, bara ngr veckor men hittills funkar det super!

• kissekatt

Förresten, på enstaka finnar Aloe 99, en grön tub som finns på hälsokosten för typ 70 kr, jättebra! Alltså riktigt, riktigt effektivt!

• kissekatt

Jag igen! :D
    Har provat bland annat Lancome, Decleor, Dermalogica och Philosophy, dyyyra produkter. Lite väl dyra när man inte ser ngt resultat. Dessa är riktigt billiga, oljan kostar ca 65, ansiktsvattnet ca 60 och aloe gel ca 70. krämen är lite dyrare, tror den kostar 150. Kanske är det jag som är fånig men jag var lite skeptisk till dem just pga av det låga priset...

Svar på tråden Yt-torr hy, hur ska jag egentligen behandla...?