• June20

    2008 Sommarbröllop, tråd 2

    Han e född här men när han snackar med föräldrarna så snackar dem mest serbiska fast dem kan svenska rent o klart eftersom dem bott här sen båda var runt 16 o 20år. HAn har avrit en hel del där nere o så men de e inte så super religösa el sånt o håller inte stenhårt på traditioner direkt...kan vvara att dem ringer varan när det e nån spec dag som StGörans dag el nåt som det var nu sist o säger grattis typ som på Nyår.
    Jag har sagt att han ska lära våra ev framtida barn serbiska o dem ska ha hemspråk så dem får detta gratis redan från början.

    Det enda han sagt ang bröllops traditioner e att varje familj festar hemma hos sig på morronen sen kommer brudgummen med släkt o vänner till bruden. Men ingen får gå in el dem andra får inte komma ut förns bestmannen har skjutit ner ett äpple som nån bundit fast i ett träd i träddgårn(el vad man nu har just där i tillgång). Då först får alla komma in i trädgården o bruden får komma ut till brudgummen o sen åker dem o tutar o hojtar till kyrkan ;)
    Under festen så ska nån manlig släkting sno brudens sko, ev pappan, så får brudgummen köpa tillbaka den, igentligen betala vad han tycker bruden är värd. Kan handla om en liten förhandling som kanske börjar på 5kr o går upp till nån hundring som han sen antagligen får tillbaka i present sen senare om det råka vara en stor summa då.
    Vet inte om det fanns något annat direkt...shottade igår en kasse med foton på m2b o deras släkt som låg framme som m2b visade o i den så fanns det bröllops bilder från 2 olika bröllop. Det enda ja kunde se som skillde sig var just det med äppelskjutningen o sen sak med kläderna som att jag TROR var på den personen som fick vara bestman hade på sig. Han hade en duk av spetts el tyll runt om sig som ett "orderband", du vet som Miss Universium tävlings tjejerna har med sitt lands namn på, som man bara la runt o knött ihop med ett rött snöre nedtill. Vilken anledning dem har det på sig vet ja ej.
    Anldeningen att festerna e stora e väl för att alla bjuder alla el typ halva byn o alla gillar fest o firrar "livet" genom att nån gifter sig o börjar en ny del av livet.

    Annars var buketterna lite speciella tyckte jag. Dem hade en bukett o sedan runt den hade dem virrat ett "crep papper" som var runt 30cm brett o vikt ner papperskanterna så det blev vågigt-crep papper e ju "töjbart" så det är därför man kan göra tummböjningar på det. Sedan hade dem presentsnören som ar fastbundna inne i buketten som hängde ut ur den som dem sedan krullat upp. Kanske dem förr i tiden kostade på mera på buketten med en fin duk med virkad kant istl för crep pappaer o sen hade sidenband som hängde ut för detta som jag såg verkade mest vara- jaha vi måste ha en bukett som såg ok ut o sen skitter vi i den för det e klänningen som ska ha alla fina detaljer o sånt. En tiara brydde sig inte nån av dem här brudarna om heller men den ena hade en mycket fin slöja.
    Anledningen till varför ja tror buketterna var finare förr e flr jag har ju hittat gammla foton från 1800-1950taletdär det ser ut så men som sagt "finare grejer på". Du kan se dem i mitt bildgalleri på SVARTBRUD.SE

    nu ska ja sluta detta blev raddit o långt hoppas det inte va för mycket stavfel nu, ja lånar ett tangentbord som e "splittrat/delat i 2" så man måste vänja sig lite.

  • June20

    varför ska ni bara ha 4 vid vigseln? skulle ni utomlands el hur var det? missat nåt...:)

  • June20

    snitte
    Hade vart kul men nej tror inte det eftersom ingen här har en trädgård -alltså inget hus o dem som har träd runt om sig hus/lägenhet med träd utanför bor i fel stad.
    Sen så vill ja ha den biten med att han o alla andra (utom nån hjälpreda ala mamma troligtvis) får inte se klänningen förns vid vigseln när jag kommer gående....ensam antagligen som det ser ut nu tror ja skippar tärna biten helt när tärnan inte uppskattar den äran o en annan som passar i ålder o sånt e inte uppskattad som person men måste bli bjuden ialf. Kanske får ha morsan som tärna hahaha el ialf håller koll på släpet.

  • June20

    Jo visst men jag tyckte det var väldigt stor besvikelse när jag hade erbjudit o hon sa ok att vara min o inte fick själv vara det tillbaka, fick inte ens vara vittne på pappret när dem gjorde vigseln i rådhuset utan hon valde nån som hon inte direkt tycker om ens el träffar ofta.
    Vi hade lovat förrut att vara varnas tärnor så ja blev förvånad när hon sen inte skulle ha nån alls. Har ifs inte medelat än att jag inte vill ha nån mera till henne men det kommer sen. Hon var helt konstig om det hela o trodde att alla skulle stirra på henne om hon var min o hon har inte vart spec intr av vårt bröllop direkt så då förtjänar hon verkligen det inte. Vet inte men e rätt besviken på henne som än överhuvudtaget på siståne.
    Sen den andra personen hon e en kusin som e en egotrippad manupillerande person som ja inte ens ville bjuda på bröllopet för ja tror inte hon kan vara tyst men måste bara för hennes mamma,styvpappa o bror e bjudna. Samt hon har ifs inte gjort något rågrovt men varit väldigt nervärderande så jag skulle helst inte vilja se henne denna dag av alla.

    E det nån som inte ska gifta sig i kyrkan föresten? tycker alla verkar boka kyrkor el åka titta på passande nu för tiden.

  • June20

    kanske det.......sj e ja nere i halmstad istl för hemma i gbg :) men kan låna m2bs föräldrars dator då o då eftersom dem e inte hemma just nu(nere i jugge), så ja kan vara med min m2b när han sommarjobbar :D:D:D

    fast idag har ja varit dålig...tror ja har en liten infektion i axeln, nån sena :( luftfuktigheten e inte den roligaste här på denna sida av landet tycker ja också...*phu phu*

  • June20

    Brud 2008

    bor ni i GBG? vart i GBG? gissar på att ni ska ha bröllopet här då med?...tänkt på någon bra kyrka,festlokal mm? bra tips om snälla guldsmeder som inte försöker lura en här? :/

  • June20

    Vi bor på hisingen.

    Verkar som antingen försöker guldsmederna lura en o tro att man inte kan nåt om grejer el priser-dumt misstag ja har kollat en hel del på nätet vid det här laget!
    Eller så försöker dem få en att köpa nåt som man inte vill ha bara för att det är "standard" ringar här i Skandinavien?! låt kunden SJÄLV välja vad denne e ute efter.
    Ska springa till pantbankerna o kolla om dem har noe vettigt o sälja så man kanske kan klistra ihop en egen ring sen om nu inte ja får "rätt" svar från en guldsmed ja planerat o gå till ett tag nu.

  • June20

    Jo det var det jag mena med pussla ihop från uppköpta diamanter/guld på pantbanken...eller att just guldsmeden e najs o har "rätt" pris för oss om han/hon "köper in allt själv".
    Många som tipsar om Kaplans men det e inte ofta man hittar "annorlunda" diamanter i Sverige.
    E sååååååååååå kär i dropformad diamant nu men vill ha minst en carat för den ska bli rätt i formen.

  • June20

    Jo vi vet men hade istället tänkt o köpa en "lägre" kvalitets sten men vi misstänker att här i "fina sverige" så tar dem enbart in stenar som är FL el lägst SI så får se helt enkelt.
    Har hittat ett företag i England som säljer "lägre" diamanter men som är i rätt storlek men det dumma e ju att vi inte kan hålla i en i handen o se med eget öga utan enbart på bild så det känns sådär ust nu också med det företaget.

  • June20

    Vi ska åka helst direkt efter så att det känns som det hör ihop med själva bröllopet...annars tyckte vi båda att det blir bara som en "vanlig" fast lite lyxigare semester om den inte än inom 2v efter själva bröllopet. Ska man e vta ledigt från jobb just då så e det lika bra o göra allt ihop samtidigt så en ev boss inte blir kinckig.
    Vi planerar till Sorrento o vi har tänkt lägga undan 20000 till den resan, om det går på mindre än så så e det bara bra ;) :resa,mat,hotel,fickpengar o ev massage på hotelet. Jag la en extra marginal för resan för man vet alldrig. Vill vara där i 2v för då hinner man slappna av ordentligt.

    Brud 2008
    kan ni inte göra som oss då? vi ska "bara" ner till Italien :) det finns säkert charter som e billigare, man kan ju alltid boka det finnaste hotelvalet o sen fax/ringa/be guiden boka in små saker för bara er så som chamagne på rummet när ni kommer fram :)
    Eller något annat land, hörde om några som drog till Prag bla...Danmark e väl inte hemsktfult på sommaren heller? Dem har ju lite spec stränder på visa sidor o sen har man ju också luuuuuuuuuuuuuugna halvdöda Bornholm som knappt fins en själ på hahahaha ne men man får vara ifred liksom o fint e det där som bara den!

  • June20

    snitte
    men det kostar väl en kosing att starta detta kan ja tänka mig eller? o en bra kosing också?

  • June20

    ja jag tänkte det med, det hela med bröllopet kommer ju också...vet inte om ja vågar riskera öppna företag än själv...ialf inte sånt som du eftersom jag inte har körkort ens så kan inte ens åka till lokalerna hahahaha
    kanske nätföretag i sådana fall.

  • June20

    snitte

    jasså vadå? ja el nej till alkohol på festen överhuvudtaget eller? el e det öppna baren igen?

    1)Själv har ja bara suttit o snurrat i huvet om hur vigselringen i slutändan kommer se ut el ej då pengar e svårt o se just nu :/ samt svårt o hitta en diamant i min smak.

    2)Sen har ja nästan funderat på o flytta hela ekepaget till Halmstad men det vet ja inte än för ja e allt för kär i visa delar av GBG ändå...men oerhört svårt att hitta en ny vigsellokal eftersom vi ville ha det i ett växthus men kom fram till nu i veckan att det lär vara högsäsong på pollen då o både han o ja samt en hel hög andra e allergiska...det e nämligen MYCKET gräs utanför växthuset :(

    3)Funderar på om jag ska ev ha en större storlek i ringarna än mina vanliga 16mm?! Man kanske ska adda lite extra med 1/4 el så för fingrar blir väldigt svullna på sommaren har ja märkt o vikten går upp o ner mycket nu för tiden :/

    4)kliar i fingrarna el vad man ska säga inför att få berätta för alla om förlovningen(som ska komma nån gång snart förhoppningsvis) så allt blir ordentligt officielt för alla vi känner....:P hihihi*

    5)misstänker att m2b tänker fria mitt i värsta folkmassan typ mit i Nordstan!!! Iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!! :O
    För er som inte vet vad det är så kan jag säga att det är en stor shoppinggalleria mit i centrala GBG där det kan finnas allt imellan 40-300pers beroende på tidpunkt på dygnet.

  • June20

    Paradise
    Vi kommer ha gäster lite var ifrån:
    Halmstad
    GBG
    Rönninge
    Södertälje
    Spanien
    Finland

    Endast ett par kommer från GBG o det är där bröllopet ska vara! lustigt...men någon måtta får det vara o lika bra o ha det hela i "våran hemstad" om alla inte bor på samma ställe o det ska vara någorlunda mellan släktenas åkväg.
    Sen kan det hända att visa som påstår dem ska flytta till Spanien nästa år (mamma o ett annat par som just NU fortf bor i GBG) kanske e kvar i Sverige ialf el så kanske paret hamnar ev i Norge enligt senaste "prognoserna". Hel snurrigt ibland med just dessa gäster.

  • June20

    MrsNyberg2B
    Precis så vi tänkt eftersom många måste resa långt. Så kan dem planera in lite längre med kanske minst 3-4dagar ialf i GBG för att få ut lite på dyra tågbiljetter!...eller flygbiljetter!
    Kan passa på o kanske turista lite med för visa som inte vart här el inte vart här så många gånger o inte sett så mycket.

    Fast jag tycker synd om min mormor sist hon var här o vi gick omkring i Nordstan (ni som vet hur stort det e) så blev hon så förrvirrad av att det var så mycket folk att hon bara ställde sig mit i o stanna där tills nån hämtade henne, hennes blick var lite tom typ...zombie. Det var lite nytt sådär för det e inte förns dem senaste 3åren som hon tydligen börjat visa tecken på förrvirrning o glömma bort saker. Hon e ju 73 men det e ju ifs inte "såååååå gammalt" men nån gång börjar det hela med senil biten o sånt.
    Tycker ifs ibland min mamma redan vid 45års ålder visar tecken på de HAHAHAHA ;);) typiska med leta efter glasögonen o sedan visar det sig att dem sitter på huvet! hahahaha...

  • June20

    hon behöver dem nu för att se vart hon ska stoppa maten! HAHAHA :P vid 45års ålder då e det jävligt ASG*...tycker hon själv me hehehe..

  • June20

    Gick för att beställa min förlovningsring idag o dem sa att den finns inte i 16,5 bara 17. Hon skulle ringa o kolla den finns i nån annan butik i hela Sverige men troligtvis finns den ej. Hon ska även fråga guldsmeden om han kunde förminska den men antagligen nej där med eftersom det sitter lite stenar på skenorna :( ja kan inte ha en 17 för den kommer rammla av då o spec om jag skulle gå det minsta ner i vikt.
    Det tog mig 6mån att hitta "rätt" ring för rätt prisnivå. Va ska ja göra nu då???? ja har ju sådan udda smak också.
    Vi kan inte göra den från scratch heller eftersom den då hade gått från 4000-kanske 8000kr istl! :(:(:(:(:(:(:(:(
    Hon ska ringa o säga hur det gått men misstänker att jag kommer få leta en ny ring.

Svar på tråden 2008 Sommarbröllop, tråd 2