• Mitt hjärta är hemma

vill höra lite moralåsikter om en sak...

Jag har varit och provat ringar på Wilhelm Pettersson i Sthlm. Fantastisk service! Superproffessionella och mkt vänliga. Men: Ringen jag kanske helst vill ha är mycket mycket billigare på nätet. Hur gör jag?
    Jag är ju inte tvingad att köpa av dem bara för att jag varit där och provat, men samtidigt är det ju den servicen som man som kund betalar extra för - och det är också deras levebröd. Om alla gick dit och provade men sedan köpte billigt på nätet, då skulle de ju kursa. Gäller förstås inte bara denna affär eller genre.
    Om jag bestämmer mig för en annan modell som de inte har i den affären är det ju en annan sak.
    Men jag vet faktiskt inte. Är god service värd 25-45% av priset på en vara?

• Svar på tråden vill höra lite moralåsikter om en sak...
  • E-tuna

"Ni som beställt ring via nätet" heter en tråd som innefattar just detta ämne, om du vill läsa...
    Huruvida man lägger ner pengar på service är nog upp till vars och ens kalkylerade bröllopsbudget...den kan ju för vissa vara tajt, för andra väldigt generös...

• vitguld

Det är svårt! Men jag hade nog köpt ringen i butiken iallafall. För att vara säker på att jag får exakt den ringen jag vill ha i exakt rätt storlek mm. Det kansek man kan på nätet också, men det känns tryggare att ha köpt den i butiken. Så tycker nog jag.. Lycka till!

• Sessa-25

Jag tycker inte att du är tvungen att köpa där, men det är klart att det känns "taskigt" i hjärtat. Men dem i butiken får ju inte veta var man handlar...

Samtidigt är dem ju vänliga till en för att man ska handla där...

• Mitt hjärta är hemma

E-tuna: Tack, jag såg den, men den tråden var nog inte avsedd att handla om det ämnet, hon som startade den undrade väl inte över det moraliska utan om folk var nöjda.
    För min del handlar det om att köpa _exakt_ samma ring på nätet eller i butik.

• Duxen

Jag väljer det alternativ som jag kan tjäna pengar på. Visst finns det moraliska aspekter på ditt exempel men så generös har jag idagsläget inte råd att vara. Det är en konkurerande verksamhet och någon blir alltid lidande - tyvärr.

• Sessa-25

Jag tycker absolut inte att servicen är värd så mycket % av priset!!

• Pippi Pelikan

Vet inte om din fråga härrör från min TS från idag.

jag tycker att det är värt att betala extra för servicen, och som du säger. Om alla provade i butik men köpte på nätet skulle det inte finnas några icke-nätbutiker att prova hos.

Min sambo köpte nyligen en ganska dyr systemkamera. Det skillde en hel del i pris mellan den lokala fotoaffären, de stora kedjorna och nätbutiken. Trots prisskillnaden valde han att gynna den lokala fotobutiken. Det visade sig vara mycket värt. har min smabo minsta fundering eller problem med sin kamera ringer han dem eller tittar förbi så kan de lösa problemet kostnadsfritt och med professionellt utlåtande. Den servicen får vi inte via näthandeln med min kamera :(

jag kan tänka mig flera situtationer när det är värt att få service. En ring ska bäras dagligen och måste få kosta. När det blir repor, smuts i gravyren, någon av stenarna förändras, du får klåda, du vill hitta matchande ringar, du funderar över något etc. så är det värdefullt att lokalt kunna nå en yrkeskunnig som kan titta på ringen direkt. jag tycker man ska stödja de lokala om man har möjlighet.

• bröllop2006

hade jag haft gott om pengar så skulle jag välja butiken men med vår lilla budget så hade valet varit enkelt.. det billigaste alternativet..

M

• Mitt hjärta är hemma

Pippi Pelikan: Såg dig i Getingens tråd, men jag hade redan skrivit mitt inlägg innan jag såg den tråden. Så det var egentligen bara slump.

Svår fråga. Vilda diskussioner ur alla synvinklar välkomnas.

• Pippi Pelikan

Jag har svårt att förstå hur man kan vara så girig över något man ska bära varje dag resten av ditt liv. Slår man ut mellanskillnaden på antalet dagar blir det ju en droppe i havet. Kan ni inte snåla på saker som kan köpas på nätet direkt utan att provas?

Svar på tråden vill höra lite moralåsikter om en sak...