• Mioo

Betalar dina föräldrar bröllopet? *nyfiken*

Jag är lite nyfiken av mig. Har lusläst lite här och där. Verkar som mångas föräldrar hjälper till ekonomiskt vid bröllop. Är det verkligen så fortfarande? Trodde mer att det var så "förr i tiden". Varken mina eller min blivande mans föräldrar kommer hjälpa oss ekonomiskt vad jag vet.

• Svar på tråden Betalar dina föräldrar bröllopet? *nyfiken*
  • Gabbies

nej vi betalar allt själva

• Amelia 3

Mina svärföräldrar betalar 10.000kr
    och min pappa betalar 5.000kr. Vi står för resten.

• Butterscotch

Både jag och min blivande har ett antal år i arbetslivet på nacken, så vi kommer att betala vårt bröllop själv. Mamma vill vara med på ett hörn och åtminstone betala blommorna, och det kände jag mig tvungen att tacka ja till även om det för mig känns mycket märkligt att ta emot pengar av mina föräldrar (jag tjänar ungefär lika mycket som de två tillsammans). Om det gör henne lycklig så... Jag har mycket svårt att förstå personer som mer eller mindre begär eller ser som självklart att föräldrarna ska bekosta hela eller större delar av bröllopet, man gifter sig ju inte förrän man är vuxen och då har man ansvar för sin egen ekonomi. Som tur är verkar det inte finnas så många sådana personer.

• feonix

Vi betalar allt sjäva, men våra föräldrar hjälper till med småsaker. Samtidigt är det skönt att betala själv, då har ingen "rätt" att lägga sig i.

• Too Be  gift nu

Mina föräldrar och min sambos föräldrar har erbjudit sig att bidra lite till festen.
    Vi hade räknat med att betala allt själva och hade inte en tanke på att någon annan skulle betala - dock är vi såklart tacksamma för bidraget och särskilt våra mödrar vill verkligen bidra med något:)

• S&F

Mina svärföräldrar hjälper till med ca 5000:-, min mamma med några tusen samt brudnäbbkläder (till 3 st), min pappa står för all musik men merparten fixar vi själv med hjälp av snålande och sparande samt ett litet (med betoning på litet) lån för att täcka upp.

• Gerda

Mina föräldrar har sagt att det kommer ca 15.000 som vi får göra vad vi vill med, men att deras önskan är att det går till festen :) Vi var stenhårda i början att vi skulle betala allt själva, men de vill så gärna så varför inte.

Svärföräldrarna vet ännu inget om våra planer, men jag tror inte att de erbjuder sig och det är helt ok!

Våra familjer ser helt olika på bröllop, min sida har det tidigare varit father of the bride-tjosan medan sambons sida inte gift sig på flera generationer :)

• Mioo

Tack för så snabba svar! Har verkligen suttit och funderat över det. Kanske inte föräldrar gör om man har barn och så själv? Hur som helst. Jag skulle inte säga ifrån om dom tex vill hjälpa till på ett litet hörn. Tex med buketten. Men det kan ju vara skönt att få styra o ställa själva också. Bara det att allt är så dyrt!! Vi är tvungna till att ta lite på lån. Och då är det ändå inget "dyrt" bröllop. Vi har en budget på ca 20 000 kr.

• aircondition

Vi räknar med att betala allt själva. Ev. kommer ett bidrag från min svärmor. Men jag tycker det är skönt att betala allt, då bestämmer vi också allt.

Svar på tråden Betalar dina föräldrar bröllopet? *nyfiken*