Förlovningsringar från Guldfynd...?
Hej,
finns det någon här som har köpt förlovningsringar på Guldfynd?
Hur är kvaliten?
Hur mycket betalade ni för ringarna?
Ingick gravyr?
Hej,
finns det någon här som har köpt förlovningsringar på Guldfynd?
Hur är kvaliten?
Hur mycket betalade ni för ringarna?
Ingick gravyr?
Kunskapsbanken - Tack för all information. Men det kvarstår dock en fråga hos mig. På guldfynds mfl stora kedjor berättar dom att din vitguldsring blir GUL efter ett tag. Dock om man går till en dyrare juvelerare så har jag sett hur vitguldet ser ut. Det är inte alls gult, tvärt om så är det gråaktigt, stål liknade.
Hur vida det har att göra med % Palladium/Platina vet inte jag. Detta är bara vad jag själv sett och fått veta.
Alltså skulle jag INTE köpa en vitguldsring hos de stora kedjorna!
Guldfynd/Hallbegs m.f. stora kedjor köper som sagt större delen av sina ringar från samma tillverkare som vanliga guldsmedsbutiken. D.v.s. Schalins ringar & T.C.O.L. Självklat finns det fler levrantörer, men dessa är blad de största i Sverige. Så går du in in på t.ex. Guldfynd och köper en slät ring så kan du mer eller mindre räkna med att den kommer från en av dessa två levrantörer. Medandra ord er det precis samma ring med samma hallt palladium på båda ställen. Dock ska det sägas att många guldsmeder gör sina ringar själv, och då kan hallten skillja en del. Dock tar Guldfynd/Hallbegs inga släta ringar från T.C.O.L. Detta KAN vara förklaringen till att dom är något gulare, då Schalins ringar sen tidigare känt genom Sverker på PLUS inte är så vita som många önskar.
Att man just på Guldfynd upplyser om att vitguldet kan bli gult efter ett tag och inte hos andra guldsmedsbutiken kan bero på att just butikerna inom kedjan fått klara order från ledingen att dett är ett måste. Dock ej ett måste enligt lag, utan kanske för att man känner att det är en Service man vill ge sina kunder.
Har jag förstått det rätt att det ofta är 14% palladium och att det isf är ok?
Har släta guldringar från Guldfynd, haft dem snart 3 år är fortfarande nöjda.
Vad jag förstår ser det vita guldet en aning gult ut, i jämförelse med rhodiumet som det behandlats med, helt enkelt. :)
Vi fick betala 50 kr för gravyr på vigselringen, eftersom den graverades i samband med beställningen. Det hade kostat mer om man vile gravera den i efterhand.
Om vi utgår från att det är mer eller mindre omöjligt att få till en "klarvit" färg på vitguld utan att blanda i nickel. Så är det en smaksak om man vill ha den gul/vit eller grå/vit. Dom flesta föredrar dock den grå tonen, vilket man uppnår med 14% Palladium.
14% palladiumhalt ÄR en garanti för att ringen inte kommer att GULNA, ringar med lägre procent palladium gör OFTA det!
Ringar i vitt guld legeras med palladium, inte PLATINA. Palladium tillhör platinametallerna.
Ja, guldfynd säljer samma slags ringar som de flesta kedjor, kritiken riktar sig inte enbart mot guldfynd i sig, utan mer mot leverantörerna av ringarna.
Tror inte heller att de rodinerar ringarna sämre, grejjen med vitt guld är att man inte alls ska rodinera det eftersom varje omrodinering sliter på ringen och förkortar dess livslängd.
DENNA INFO KOMMER FRÅN MINA EFTERFORSKNINGAR SAMT SAMTAL MED GULDSMEDER!!!
Kunskapsbanken
VILKEN guldsmed har legeringar av vitt guld innehållande platina?? Det har jag ALDRIG hört talas om, antagligen inte de smeder jag pratat med heller.
Sanasol.
TCOL använder sig bl.a. av Platina i vissa av sina vitguldsringar. Problemet med att använda platina är att guldet blir mycket svårarbetat när man sak sätta stenar i dem.