• Kär i en amerikan!

Förlovningsringar från Guldfynd...?

Hej,
    finns det någon här som har köpt förlovningsringar på Guldfynd?
    Hur är kvaliten?
    Hur mycket betalade ni för ringarna?
    Ingick gravyr?

• Svar på tråden Förlovningsringar från Guldfynd...?
  • aircondition

Vi har ringar från Guldfynd. Breda i rött guld med en aning mönster. Efter 6 år är som precis som när vi köpte dom. Kanon. Ska köpa min vigselring där också. Fast då en med stenar.

• jonnebo

Vi har köpt våra förlovningsringar på Guldfynt, vitt guld, Schalins och vi är nöjda...man måste dock rhondinera (eller vad det heter) dem med jämna mellanrum. Men visst dem kanske är tillräckligt blanka som kanske många vill ha dem. Men vi är nöjda så jag har även beställt en lika dan som vigselring, men en sten i.
    Förlovningsringarna kostade ca 5000 för båda inkl. gravering.

• Sprallig

Har haft min vitguldsring från Guldfynd i snart 1 1/2 år och visst är den lite repad men gul har den absolut inte blivit ännu! Ska dock plätera om den snart så att den matchar blänkande vigselringen :)

• Sanasol

Grejjen med rodinering är att det sliter på ringen, och för varje gång man gör det förkortar man ringens livslängd.

• Peon

Vi har förlovningsringar från Guldfynd, släta, ganska kraftiga rödguldsringar. De har hållit sig fina (såklart lite repor men det är ju nästan oundvikligt) och de var prisvärda tycker jag. Minns inte exakt vad de kostade men det var 3-4000 för båda, med gravering.

• Liljekonvall

Det är bara att gratulera er som nyligen köpt vitguldsringar från Guldfynd - utan att ringarna blivit "gula". Men sa inte försäljaren något om det vid köp? Det måste dom nämligen.

• Bröllopstokiig

Nu ska vi en gång för alla reda ut saker och ting! Det finns många olika sätt att få fram den "vita" färgen som vi kallar för vitguld. 18k guld består som de flesta säkert vet at 75% guld och 25% andra metaller. Det är just dessa som avgör vilken färg guldet får. Vitguld har en gammal historia, det "uppfanns" för många 100 år sedan som en "kopia" på Platina, som var och är mycket mer värdefullt än guld. Så vad man försökte göra var att få fram en färg på guldet som liknade platina så mycket som bara möjligt. Fram till 80-talets slut använde man nickel som primär metall för att få fram den "vita" färgen. Men då det förbjöds p.g.a. den stora allergirisken m.m. Efter det har man haft svårt att hitta något som kunde ersätta den farliga metallens egenskaper och färg. Idag använder man en rad olika metaller för detta ändamål, där bland Palladium och Platina. Så det är inget krav eller för den sakens skull nödvändigt att använda just 14% palladium för att vitguldet ska bli just vitt. Att få fram den vita för som Svenskar idag förknippar med vitguld är mer eller mindre omöjligt utan att blanda i nickel. Så även vid en hallt på 14% är färgen inte perfekt. Som sagt, beroende på vilken metall och i vilka mängder man använder dem får man fram olika toner som ska se vita ut. En vita färg som är betydligt vitare en den färg som vitguld skulle ha då det en gång "uppfanns" som "kopia" på Platina för många, många år sedan.

Fort. förljer....

• elni

min sambo köpte våra förlovningsringar på guldfynd och jag har bara gott att säga om dem. vi har den klassiska släta ringen. ska köpa vigselringarna där också, har 10% rabatt på dem eftersom vi köpte förlovningsringarna där

• Kunskapsbanken

Blandar man i platina istället för Palladuim för vitguldet en betydligt mörkare färg än vid 14% palladium, men samtidigt en betydligt mer rättvis färg om man ser till vad vitguldets syfte var från början.

Så för de som söker den nästan silvervita färgen på sitt vitguldssmycke återstår bara att rodinera det. Detta görs genom att man doppar smycket i ett bad med rodium, och tillför sedan ström som för att metallen nu vandrar med stömmen och lägger sig som en en hinna över smycket. Ju längre man har smycket i badet ju tjockare blir hinnan av rodium. Och ju tjockare den är ju längre tid tar det att slita bort det med åren.

Fort. följer

• Kunskapsbanken

* Att rodinera sliter INTE på smycket
    * 14% palladium är inte ett måste för
    att uppnå en "vit färg"
    * Guldfynd har inte lägre palladiumhallt än andra butiken då dom säljer samma ringar som dom många andra.
    *Guldfynds ringar har INTE minde Rodium på sig än andra.

Svar på tråden Förlovningsringar från Guldfynd...?