• Ann-ie
    Äldre 17 Feb 14:04
    11930 visningar
    37 svar
    37
    11930

    Rimonobant - nya bantningspillret

    I media har nya bantningspillret "Rimonobant" uppmärksammats. --> www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=325474&previousRenderType=8
    www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,731393,00.html

    Eftersom Rimonabant inte är släppt officiellt på marknaden än så är den inte registrerad som en medicin ännu. Men fram till dess erbjuder ett postorderföretag detta till försäljning som ett kosttillskott. Så jag undrar: har någon här testat detta "kosttillskott" ännu?? Erfarenheter??

    Jag är tacksam för alla svar!

  • Svar på tråden Rimonobant - nya bantningspillret
  • Ananas
    Äldre 22 Feb 19:43
    #0

    Ett litet tillägg..

    Ephedra är inte heller godkänt i Sverige utan är otillåtet.
    Läkemedelsverket är nu ute på en jakt efter otillåtna bantningspreparat just för att många av dem har otäcka biverkningar.

    På läkemedelsverkets hemsida kan man läsa om import av läkemedel
    www.mpa.se/observanda/obs06/060202_inforsel-lakemedel.shtml

  • pickol­ina
    Äldre 22 Feb 20:07
    #0

    Ananas

    Ephedra var till för några månader sedan helt lagligt att inneha och bruka, det var försäljningen av det som inte var helt laglig.. Vilket innebar att de som sålde bröt lagen men inte den som inhandlade eller brukade medlet. Hur de som sålde kringgick detta vet jag inte exakt men jag vet att de gjorde det. Nu är det dock sedan en tid helt stoppat men det var det inte när jag använde det och det var det jag pratade om.

  • pickol­ina
    Äldre 22 Feb 20:34
    #0

    Det är läkemedelsklassat sedan 050901.

  • pickol­ina
    Äldre 22 Feb 20:49
    #0

    Nu lägger jag ner, orkar inte med er.. ;)

  • lolabe
    Äldre 22 Feb 20:53
    #0

    Men ni har missupfattat - det handlar inte om att DÖMA någon, det handlar om att UPPLYSA om att medlet antingen är helt verkningslöst eller att det är OLAGLIGT och potentiellt skadligt. Jag tänket fortsätta att upplysa folk att inte köpa icke-godkända preparat, dessutom från ett "bolag" som inte existerar, dvs du vet inte vem din motpart är.

  • roja
    Äldre 22 Feb 21:45
    #0

    Bra lolabe. Jag blir nästan mörkrädd ibland när jag ser vad som finns tillgängligt på nätet och som uppenbarligen också köps. Jag förstår att folk vill hitta en snabbfix, för vem vill inte det! Men det gäller också att förstå vilka risker man kan utsätta sig för. Så upplysning är viktigt, att döma är däremot inte särskilt produktivt.

    Jag tror att dessa företag som säljer "Rimonabant" rider på det att vissa naturmedel tidigare varit helt oreglerade men sedan blivit reglerade så att de bara säljs på apoteket (tex glukosamin för några år sedan). Där har ju ett preparat funnits länge som naturmedel först, och sen blivit begränsat som naturläkemedel som lyder under andra regler. Det är viktigt att förstå att det samma inte gäller i fallet Rimonabant eftersom det är en ny läkemedelssubstans som utvecklats specifikt av ett läkemedelsföretag och hanteras hela vägen som ett läkemedel. Där kan det absolut INTE finnas på marknaden först och bli läkemedelsklassificerat sedan (som nätföretagen ovan hävdar)

    För övrigt har faktiskt FDA (Food and Drug Administration i USA) gett Rimonabant ett godkännande för "weight management" förra veckan. Så det kommer att finnas tillgängligt på den amerikanska marknaden rätt snart, däremot inte här i Europa/Sverige än.

    Sanofi fick däremot "non-approvable letter for smoking cessation" av FDA, dvs de får inte sälja Rimonabant som rökavänjningsmedel.

  • lolabe
    Äldre 22 Feb 23:08
    #0

    aha, det visste jag inte

  • Ann-ie
    Äldre 24 Feb 00:10
    #0

    lolabe, du skrev "NI har missuppfattat". Om du talade om mig i den meningen, så har du fel. Jag förstod dig första gången!

    Jag vill också tillägga att jag INTE beställt, köpt något än! (Därav min fråga!)

    roja, DU UPPLYSTE mig! Tack!

  • tvilli­ngsjäl
    Äldre 24 Feb 12:05
    #0

    Jag förstår inte varför man skulle vilja ta nåt sånt skit överhuvudtaget, man vet ju inte hur kroppen kommer att må...gör grovjobbet själv och må bra på kuppen istället, men det är ju typiskt människan att leta efter den "lättaste vägen"

  • roja
    Äldre 24 Feb 17:57
    #0

    hej Ann-ie

    Jag är glad om du tycker du fått vettig upplysning. Fast jag ska rätta mig själv, för jag inser att jag uttryckt mig så det blir sakfel. Ingen annan har tillgång till hur preparatet ser ut skrev jag, men det gäller ju bara under patentaansökningstiden och 18 månader efteråt. Efter det är patentansökningar offentliga, och iom det får andra också veta hur själva molekylen ser ut. Patentet har man ju sökt i samband med att man först utvecklat rimonabant och det är länge sedan nu, mao kan andra nu veta hur molekylen ser ut. Men de får inte tillverka den, eftersom det är ett patentintrång och det är olagligt.

    Ett patent för övrigt gäller i 20 år och under den tiden är det bara den som äger patentet som får tillverka och sälja preparatet. Efter att patentet gått ut får andra tillverka kopior, sk generika. Så även efter att Rimonabant godkänts och kommit ut på marknaden gäller det att se upp om det dyker upp säljare som hävdar att de säljer generika (såg att det stod så på burken på en av webbsidorna nämligen).

  • lolabe
    Äldre 27 Feb 18:11
    #0

    Men det är ju skillnad på att känna till substansen - den är inte okänd i detta fall - och veta hur den ska doseras. Som jag har förstått det har sanofi aventis visserligen patent på en variant av rimonabant, men det är möjligt att även andra varianter är verksammma. Det är ju doseringen man inte känner till här + att preparaten tillverkas utan myndighetstillsyn. Även generiska preparat måste vara godkända. Generikatillverkare som börjar tillverka sina preparat efter det att originaltillverkarens patent gått ut använder sig dock i stor mån av originaltillverkarens kliniska data men gör ekvivalenstester för att visa att deras preparat är desamma som originaltillverkarens.

    Ann-ie, nej mitt inlägg var inte riktat till dig utan till pickolina. Jag har inte heller trott att du har beställt något rimonabantpreparat utan jag har generellt velat upplysa den som funderar på att beställa (sålunda inte enbart dig utan vemhelst som läste tråden) att preparatet ifråga inte är godkänt. Jag tror också att det framgår ganska tydligt av mina inlägg.

  • Ann-ie
    Äldre 27 Feb 20:09
    #0

    Jag är tacksam för dina inlägg lolabe!

  • lindas­t
    Äldre 28 Feb 15:29
    #0

    Ja har inte använt det och ja kommer aldrig att göra det istället för att äta en massa tabletter, så har jag har faktiskt valt att gå ner på ett rätt sätt. Jag använder faktiskt en mateod som går ut på att Pulverdiet i sex dagar, mat den sjunde. Den här metoden har visat sig ha de bästa resultaten på sikt eftersom den är lätt att hålla, och mest lätt och effektivt. Jag gick ner 5 kg i två veckor och ja har fortfarande pluverdiet hemma eftresom ja brukar använda det så fort ja gått upp i vikt eller när ja vill gå på en fest och vill gå några kg ner. Sedan att man få kobinera det med en vanlig måltid är bara ett plus för att ja gillar maten.
    Jag kobinerar det också med protein så att ja får en bra måltidsersättare och smatidigt må bra också. Sedan tyckte ja att det va billigt eftersom ja beställde det via internet genom en tjej hjälpte mig mycket med detta och hon tog kotakt med mig efter dagen efter att ja använt det och sedan fem dagar efter och sedan efter en vecka. Så ja fick faktiskt mycket hjälp och det blev lättare men en rådgivare.

  • Ann-ie
    Äldre 5 Mar 23:57
    #0

    lindast: jag går oxå, i perioder, på pulverdieten Cambrigdekuren, som jag tycker är bra och som min kropp mår BRA utav. Blev bara nyfiken på detta nya Rimonabant när jag läste om det..

  • Ellte
    Äldre 6 Mar 19:33
    #0

    Har ni kollat på nyheterna idag? De pratar om Rimonabant på varenda nyhetssändning...

  • Äldre 18 Feb 16:44
    #36

    Men herregud, ät bra mat och rör ordentligt på er istället!!!b Lovar att DET är den bästa och hälsosammaste metoden... 

  • Maybe
    Äldre 18 Feb 16:51
    #37

    Tråden är från 2006 men visst du har en poäng

Svar på tråden Rimonobant - nya bantningspillret