• 79aras

sommaren -06 - Göteborg m. omnejd

Hej
    ska gifta mig i Juli 2006 och bor strax söder om Gbg. Har precis börjat planera och inbjudningarna ska ut.
    Skulle vara kul och bolla ideer med några i samma område som också ska gita sig till sommaren.
    Kram

• Svar på tråden sommaren -06 - Göteborg m. omnejd
  • loveboat

Härligt med sommarbröllop, enda nackdelen med att gifta sig i juli är att det är semestertider. Både blomsterbutiken och bageriet som jag tänkt anlita har ju semesterstängt!!! Tur att man är tidigt ute........

• mugglesfan

Vi har kommit såhär långt (datumet är 29/7):
    - bokat kyrka (Råda)
    - bokat lokal (Pärs kök, Råda Säteri)
    - tärna klar
    - toastmaster klar
    - värdinna klar (litet bröllop = inget värdpar)
    - inbjudningar beställda och kommer nästa vecka
    - frisör bokad, provuppsättning gjord
    - klänning köpt på rea i sept (halva priset, tjohoo)
    - håller på och bokar jazzkvartett som band

Har börjat kolla på ring (på nätet), förhoppningsvis finns det ngt att prova på mässan. Var och kollade skor på Johanssons på Fredsgatan igår men de hade inget i min storlek (dock väldigt fina i stl 35!). Förhoppningsvis får de in fler i vår(?).
    Sedan är det festprogram, vigselprogram mm som jag ska göra själv. Funderar på en pionbukett men har inte varit hos florist ännu... Och M2Bs kläder...
    Jag känner mig iaf inte ett dugg stressad, har tagit allt pö om pö sedan i sept, känns skönt att ha så mkt tid på sig!

• mugglesfan

Tips till festprogram (en kompis visade mig från andras bröllop): en karta över Sverige (potentiellt andra länder med) med orter som haft betydelse för brudparet utmarkerade och med en förklaring (typ "Växsjö: här träffades xx och yy på studentkårens ölhäv" el nåt)
    Intervju med samma frågor ställda till å ena sidan bruden och å andra sidan brudgummen (tex vad är det bästa med xx? vad tänkte du första du såg xx? etc).

• Ulrika2/92006

Hej!!

Ska gifta mig söder om göteborg 2 september....räknas det till sommaren?! :-/

• Fru O

Ulrika,
    Japp!! Välkkommen

79aras - Då kanske vi ses på mässan. Det blev svart frockcoat till grabbarna, cremefärgad väst med lite silver-guld mönster och grå "grej" i halsen. Min klänning är ganska tufft designad i ivory. Brudnäbbens klänning(vår dotter som blir 2 år i aug) går i samma färg med en "gammelrosa" ros i ryggen. Vårt färgtema är mycket cremevitt, silver och gammelrosa. Tärnklänningen kommer nog oxå gå i rosa. Jag är egentligen inte så förtjust i rosa, men jag har hittat en kulör som passar bra. Buketten kommer nog bestå av vita rosor + några enstaka rosa ...

Ska ni betala kläderna för bestmannen och tärnorna? Vi kommer betala kläderna eftersom det blir ganska dyrt.

Vi gifter oss ju bara en gång. Den meningen säger jag ofta nuförtiden ...

Kram

• 79aras

Ulrika: välkommen :)

Fru O: Jag e också inne på frockcoat med silverväst till mannen. Våra färger e vitt och silver samt lite rosa. Tärnornas klänningar ( mina tre systrar) är rosa.
    Blev lite nyfiken på din klänning när du skrev att den är tuff designad - vilken e det?
    Min e Nixa 929 (ofta reklambild nu för Nixa)

jepp, vi betalar för tärnor och bestman. Tycker att vi bör det eftersom vi har krav/önskemål om kläderna de ska bära. Tärnornas klänningar e klart. Det är männens som inte e utprovat.

Kram, kram :)

• Fru O

Jättevacker klänning ... Åh det finns så mycket fint.

• *Septemberbrud*

Hej!
    Här är en till som ska gifta sig 2 september!! :D
    Håller på för fullt med planeringen! Fast det känns som om många saker fortfarande hänger i luften! :( Ja ja det är ju fortfarande långt kvar...

Har funderat på det här med toastmaster och värdinna...
    Är värdinnan den personen som hjälper till allmänt (samt är med mig vid förberedelserna) eller är det samma sak som toastmadame? I bröllopstidningar står det att värdinna och värd är de som betalar bröllopet...? Hmm lite funderingar kring något oviktigare saker som jag grubblar på.
    Någon som har det hela utklarat? :)

• 79aras

Fru O : Underbar klänning. Helt i min smak.

• Oddansfru

Halloj igen

Hur mycket betalar ni som ska ha fotograf?

• luv

Betalar 5200 kr för foto under vigseln, ocj porträttbilder efter vigseln. I det ingår 3 förstoringar, ett album med ca 15 bilder, 30 tackkort samt råkopiorna 4 x 36 bilder.

En fråga om dukning:
    Tänkte ha vita dukar samt servetter, men ha någon typ av röd/lila brytning. Är det någon som har förslag på vad man kan ha som dekoration på borden förutom blommor?

• pinkdiamond

Nej nu har tråden varit lite lugn ett tag.

Iuv: Jag har tyvärr inga bra tips på dekorationer...Har liknande problem själv. Ett bekymmer som jag stött på nu är hur jag ska dekorera vigsellokalen. Vi ska gifta oss borgerligt i en rätt stor, tom lokal där vi ska ställa upp stolar. Längst fram är en öppen spis (är nog ej användbar). Jag hade tänkt att bara ha en massa ljuslyktor längst fram, men har nu fått veta att vi ej få ha ljus i den lokalen. Vad ska jag då hitta på. Det tråkiga är att vi inte har några pengar att lägga på detta direkt.

• 79aras

Pinkdiamond: Skulle du inte gifta dig i Juni? Björklöv i olika arrangemang kanske blir bra i en stor lokal. Då kan man sticka in lite blommor "här och där" det behövs inte så mycket då. I och för sig finns det många björkallergiker ;)

• 79aras

Septemberbrud:Angående värdinna, toastmaster osv så kör vi en egen variant. Man kan väl göra lite som man vill ??!! ;)

Vi betalar en kompis kompis för att vara alltiallo under kvällen. Att vara den fungerande länken gällande praktiska saker ( servering, tårta, ommöblering, drinkbord, förberedelser innan vi och gäster anländer till lokal, osv.... )

Sedan har min mamma hand om ev frågor gästerna har innan brölloppet. hon utbringar också brudskålen (min pappa är inte i livet)

Toastmastern står för allt det skojiga och eventuella tal. Vi berättar ungefär hur vi har tänkt oss kvällen och han har ansvar för att fylla ut ev. "döda punkter"

Du blev nog inte mycket klokare av det här kanske ;)
    Jag tror att enligt vett och etikett är värdparet de som inbjuder till vigseln

• pinkdiamond

79aras: Jag har också funderat på att använda mig av skogen och då till exempel björklöv. Men jag tror inte det kommer att fungera då min blivandes bror är oerhört allergisk. Men tack för tipset!

• wedding2006

Hejsan,

Ni tycks ha kommit en bit på väg, och här är det midsommarafton som gäller.

Vi ligger till som följande:
    kyrkan bokad
    festlokal bokad( ska bara komma i diskussion om mat o så)
    inbjudningarna bestämda ska bara få texten i sig
    ut o titta på klänningar här i helgen med tärnorna
    klänningen redan införskaffad (den o jag fann varandra med en gång - kan man säga)

Det känns kul det här,men börjar kännas en aning pirrigt...

• 79aras

tråden har legat i ide lite...
    Hur går det för alla??
    Jag har hamnat i ett mellanläge - vet inte riktigt vad jag ska ta tag i härnäst
    Sitter mest å studerar budgeten...
    Har förresten drömt tre nätter nu att allt skiter sig med hår å make. Ska man ta det på allvar då eller ;)

• pinkdiamond

Vi träffade vår vigselförättare igår för första gången. Vi träffades på ett cafe och gick igenom hur vi önskar att vigseln ska se ut. Hon känns jättebra!

Annars har ett problem dykt upp: utgångslåt. Vi hade tänkt ha Daniel Lemmas If I used to love you, men tjtjen som ska sjunga tyckte inte att den gick att göra så bra med bara en sångare och ett piano. Så nu behöver jag tips på utgångslåtar!

Svar på tråden sommaren -06 - Göteborg m. omnejd