• pickolina

Tips! Tungskrapa...

Här sitter man och nattsuddar.. Tog en liten paus för att gå och borsta tänderna och kom att tänka på den helt underbara uppfinningen -tungskrapan. Förr brukade jag använda tandborsten för att få ren tungan men sedan jag fick en riktig tungskrapa för en massa år sedan så är jag helt såld.

Alla som inte har en tungskrapa borde pallra sig till ett apotek och införskaffa en!!! :)

• Svar på tråden Tips! Tungskrapa...
  • Kirk

Apoteken och tandläkarna (betänk deras arbetställning så förstår ni;):D) lär jubla över denna tråd!
    Så även ett större antal försynta bekanta som nu kanske kan överge den där klädnypan de gått runt med de senaste åren, och som de försäkrat oss om att de _bara_ använt för att det är snyggt... :D:D:D

• trish

*asgarvar* ja det är helt klart färre klädnypor i min omgiving nu hahaha :D

Då är det bestämt: tungskrapa och påfyllning av tandtråd inhandlas :) vid nästa tur till affären/apoteket.

• pickolina

Gällande tandtråd kan jag tipsa om de som sitter på en liten vit plastmanick.. De är lite dyra men värda det tycker jag. Personligen kommer jag inte in i munnen med tandtråd, så dessa små saker har gjort att jag kunnat börja använda tandtråd... Super! I ärlighetens namn brukar jag skölja av den och återanvända den oxå, då blir det inte så dyrt. :)

För övrigt när det gäller skrapan.. Jag brukar oftast inte ha så mycket beläggning på tungan (använder skrapan dagligen) men när jag varit borta i några dagar och inte kunnat använda den, jösses vad gegg man får bort sedan..trots att jag när jag inte har skrapan använder borsten... Så pass mycket mer effektiv är skrapan jämfört med borsten.

• Susannas

En lite fundering kring de där knottrorna igen. Vilken färg ska de ha? Jag tycker att mina ser ljusa ut (lite svårt att se då de sitter långt in). Eller är det bara för att det är mojs på tungan? De byter kanske färg efter skrapning, måste kolla ikväll :)

• Isabeau

Pickolina: har också den där tandtråden på den lilla hållaren och tycker också att det är en bra grej!

Testade förresten den där tungskrapan och det var ganska äckligt vad mycket man fick bort (man undrar ju hur man har luktat ur munnen)

• pickolina

Susannas: Jag vet inte, ser inte så långt bak men jag tycker det ser ut som de har samma färg som tungan i alla fall..

Isabeau: Visst är det äckligt. Som tungskrapanvändare sedan många år tillbaka så tycker jag att det är väldigt ohygieniskt (äckligt) att inte använda skrapa. Vissa människors tungor ser ju bara för vidriga ut... Skulle inte vilja kyssa en sådan person. *skratt* :D

• Kirk

Apropå det:

Hur många av er skulle fixa att dela skrapa med älsklingen?

Jag kan ärligt säga att jag inte skulle vilja det!
    Jag älskar honom och delar gärna resten av mitt liv med honom, men nånstans går gränsen ändå för vad man delar! :D

Vad tyker ni?

• pickolina

Svår fråga faktiskt. Jag skulle nog definitivt vilja att vi hade varsinn, precis som man har varsinn tandborste men i nödfall skulle jag nog kunna låna både tandborste och tungskrapa det tror jag... *funderar*

• SamyX

Vi har varsin av både skrapa och tandborste, men man har nog lånat varandras nån gång... Fast jag tycker det känns mindre läskigt at låna hans tandborste, av nån anledning...

• Kirk

Lutar åt att ni är inne på min linje ändå! :)

Fler som har klurat i frågan? :D

• Isabeau

Hmm, endast i yttersta nödfall! Jag tycker nog som SamyX att det känns lite värre med att låna ut tungskrapan

• Min-Ah

Hmm...
    Jag skulle nog varken vilja dela tandborsten eller tungskarapan med någon annnan (inte ens min man )
    Skulle säkert inte han heller vilja!!

Men jag tycker nog att tungskrapan verkar vara lättare att hålla/göra ren än tandborsten...

Jag brukar köra tandborsten i diskmaskinen ibland. Det samlas ju en himlans massa bakterier (och annat också ) i den!

• jocelyn

Altså...jag skulle ALDRIG dela tandborste med nån. Möjligen om jag fick koka den efteråt. Jag brukar skrapa tungan med tandtråd...använder Glide Floss från apoteket. Vilken lifesaver det är. Funkar även som rep eller tvättlina om man är på semester. :)

• Kirk

Tja, att "koka" borsten är ju ett alternativ, förstås!:)
    Har läst nånstans att tandborste är något man ska byta var fjortonde dag. Sen är den nedlusad med bakterier. Bläkigt! *viftar med fingrarna* :D

Svar på tråden Tips! Tungskrapa...