• pickolina

Tips! Tungskrapa...

Här sitter man och nattsuddar.. Tog en liten paus för att gå och borsta tänderna och kom att tänka på den helt underbara uppfinningen -tungskrapan. Förr brukade jag använda tandborsten för att få ren tungan men sedan jag fick en riktig tungskrapa för en massa år sedan så är jag helt såld.

Alla som inte har en tungskrapa borde pallra sig till ett apotek och införskaffa en!!! :)

• Svar på tråden Tips! Tungskrapa...
  • _koko_

pickolina - jag tänker fortsätta att tro att det är en kombination, vägrar gå med på att allt det jag skrapar ur munnen varje dag är bakterier! ;)

(apropå nätet läste jag någonstans att även matrester är inblandat, mmmm, fräscht... ;))

• pickolina

Lite info från nätet (apoteket bla):

Används för att motverka dålig andedräkt orsakad är bakterier. En stor del av bakterierna finns samlade i tungans fördjupningar och bildar illaluktande svavelföreningar. Genom att skrapa ren tungan reduceras de bakterier som förutom att orsaka dålig andedräkt, även orsakar karies och tandköttssjukdomar.

God munhygien innebär inte bara att vi borstar tänderna varje morgon utan även att vi rengör tungan med en tungskrapa.

På morgonen har vi alltid, mer eller mindre, en beläggning på tungan. Den består av slaggprodukter och bakterier som kan orsaka dålig andedräkt och karies.

Beläggningen bör avlägsnas, så att den inte ligger kvar eller ges tillfälle att återvända in i kroppen.

Att rengöra tungan tar endast ett par sekunder men har stor inverkan på vårt välbefinnande.

• pickolina

Lycklig?: Helt rätt!

"På morgonen har vi alltid, mer eller mindre, en beläggning på tungan. Den består av slaggprodukter och bakterier som kan orsaka dålig andedräkt och karies"

-Hittade jag just på nätet. :)

• pickolina

Verkligen! *nickar medhållande*

• Susannas

Är det någon mer än jag som tycker att det är lite obehagligt att skrapa tungan med skrapan, iaf långt in i munnen. Det gör nästan lite ont tycker jag. Jag har små knottror (undrar om de ska vara där)långt ner på tungan och de kan göra lite ont när jag skrapar på dem.

• pickolina

Susannas: De där knottrorna är normala, så har alla (tror jag?).. Jag tycker inte det känns obehagligt men visst kan man känna sig lite öm ibland, men inte så att det gör ont eller oroar mig på något sätt.

• Carambole

Japp, man ska ha knottror på tungan !!

• Min-Ah

"Knottrorna" skall man ha, ja!
    De är väl smaklökar, eller har jag helt fel?!

Märker ju jättestor skillnad på andedräkten sedan jag började med tungskrapa!
    Tycker det är jättebra!

Och, visst kan det kännas lite obehagligt att skrapa långt bak (kan ju aktivera kräkreflexen). Men det är ju inte farligt, bara obehagligt!
    Fast det "står jag ut med" - jag blir ju av med en massa äckligt mojs, som annars skulle lukta riktigt illa!

Känns mycket viktigt att inte ha dålig andedräkt eftersom jag är (fiol)lärare och träffar en massa folk (elever) varje dag!

• Kirk

Jag tänker också skaffa en tungskrapa! *joinar the TungSkrape Army;):D*

Det verkar rätt fräscht, faktiskt.

Fast man lär ju reta kräkreflexen lika mycket när man sköljer av den, med tanke på all gegga ni beskriver så fint? (Inget man vill ha på frukostmackan direkt... nä förlåt, nu var jag rejält snuskig inser jag)

Jag brukar försöka borsta tungan, just med tanke på detta med lukt och baciller, men DET, mina damer, ger mig _verkligen_ kräkrysningar!
    För man vill ju liksom gå över _hela_ tungan, inte bara spetsen.

Nu har jag skaffat en tandborste med räfflor på baksidan, ämnad för detta delikata ändamål.
    Funkar hyfsat, tycker jag. Bättre än borsten i alla fall.

Nä, tungskrapa är nog det enda rätta ändå!
    Jag ska skaffa en, jag med!

*småskrattar*
    Är det inte helt otroligt egentligen, att vi sitter här och beskriver våra högst privata äckligheter på tungan, ur seriöst och ingående som helst? :D

Svar på tråden Tips! Tungskrapa...