• pickolina

Tips! Tungskrapa...

Här sitter man och nattsuddar.. Tog en liten paus för att gå och borsta tänderna och kom att tänka på den helt underbara uppfinningen -tungskrapan. Förr brukade jag använda tandborsten för att få ren tungan men sedan jag fick en riktig tungskrapa för en massa år sedan så är jag helt såld.

Alla som inte har en tungskrapa borde pallra sig till ett apotek och införskaffa en!!! :)

• Svar på tråden Tips! Tungskrapa...
  • Min-Ah

pickolina!

Kan bara hålla med!
    Tycker det är suveränt bra!

Jisses bara, vad det samlas en massa äckligt "mojs" på tungan under en dag!!

• Virriga Vicky

Vad ska man med en 'tungskrapa' till?

• pickolina

Virriga Vicky

Det samlas dagligen en massa bakterier på tungan, som lägger sig som en beläggning på tungan. Detta inte bara ser ofräscht ut utan kan även ge uppskov till tex dålig andedräkt.

Många brukar därför borsta rent tungan med tandborsten när de borstar tänderna.

-Ingenting ger en renare och fräschare mun än en tungskrapa!!!

• pickolina

Nackdelen att använda tansborsten är bla att man inte kommer åt längst bak där det samlas mest bakterier.

• Virriga Vicky

Kan man verkligen få bort bakterier med en skrapa? Jag har för mig att bakterier är jättepyttesmå, och de borde väl inte gå att skrapa bort? Tänk om sjukvårdspersonalen skulle skrapa sina händer istället för att tvätta dem?!? Och det finns väl i så fall en massa bakterier i gommen och i svalget som man inte får bort? Är det inte bara sådant där lurendrejeri, som spinner på folks oro och ångest för att lukta?

• _koko_

Är det inte döda hudceller (om det nu är hud man har på tungan) man skrapar bort? Det trodde jag... :)

Hur som helst märker jag tydlig skillnad på andedräkten före och efter, så jag fortsätter lugnt med min tungskrapa utan att känna mig lurad. :D

• pickolina

Nej det är inget lurenderi. Fråga din tandläkare.. ;) Tungskrapan är inget nytt påfund och det är ett vedertaget hjälpmedel, framförallt för de som lider av dålig andedräkt.

Skrapa tänderna??? Det är ju inte ens görbart så det var en lite fånig liknelse tycker jag.

Ska man sluta borsta tänderna och använda tandtråd oxå då menar du, eftersom det ändå finns ännu fler bakterier i gomen och svalget, som du skriver..

-Man gör ju det bästa man kan för att hålla rent det man kan. Dvs borstar tänderna och använder tandtråd för att komma åt sådant som tandborsten inte kommer åt och så använder man en tungskrapa för att få ren tungan.

Det är bakterierna som är beläggningen alla får på tungan, som är lite vit/gul och den är minsann inte för liten för att skrapa bort. Alla bakterier kan man ju aldrig få bort men så mycket som möjligt är ju vad man strävar efter.

Om jag kände dig så skulle jag köpa en skrapa till dig och be dig att skrapa tungan så skulle du själv få se hur mycket "äckel" du får bort. ;)

Det finns inget äckligare än att se en människa med beläggning på tungan... Ofräscht. Tungan ska vara ren och knallröd.

• pickolina

Lycklig?

Nej det är bakterier.

"Dålig andedräkt orsakas oftast av bakterier på tungans bakre del."

Taget från nätet.

• FruBråttom

Tänk så mycket äckliga munnar man måste ha kysst i sina dar! Tur man inte tänkte på det när man gjorde det! Eller tänker på det idag.....

• pickolina

FruBråttom

*skratt* :D

Svar på tråden Tips! Tungskrapa...