Nej det är inget lurenderi. Fråga din tandläkare.. ;) Tungskrapan är inget nytt påfund och det är ett vedertaget hjälpmedel, framförallt för de som lider av dålig andedräkt.
Skrapa tänderna??? Det är ju inte ens görbart så det var en lite fånig liknelse tycker jag.
Ska man sluta borsta tänderna och använda tandtråd oxå då menar du, eftersom det ändå finns ännu fler bakterier i gomen och svalget, som du skriver..
-Man gör ju det bästa man kan för att hålla rent det man kan. Dvs borstar tänderna och använder tandtråd för att komma åt sådant som tandborsten inte kommer åt och så använder man en tungskrapa för att få ren tungan.
Det är bakterierna som är beläggningen alla får på tungan, som är lite vit/gul och den är minsann inte för liten för att skrapa bort. Alla bakterier kan man ju aldrig få bort men så mycket som möjligt är ju vad man strävar efter.
Om jag kände dig så skulle jag köpa en skrapa till dig och be dig att skrapa tungan så skulle du själv få se hur mycket "äckel" du får bort. ;)
Det finns inget äckligare än att se en människa med beläggning på tungan... Ofräscht. Tungan ska vara ren och knallröd.