• cean

Bröllop i Frankrike

Hej allihopa!
    Jag och min pokvän har tänkt gifta oss i April 2007 i Frankrike.
    Dock är några saker oklara, och därför ber jag om hjälp från er som har erfarenhet från att gifta sig utomlands, speciellt i Frankrike.
    Det är så att mina farföräldrar bor i Lyon, och de orkar inte resa så mycket. När det gäller mina kusiner som också bor i närheten av Lyon så hinner de nästan aldrig att resa då hela familjen jobbar väldigt mycket . Och visserligen har vi mina morföräldrar, mina och pojkvännens föräldrar i Sverige, men här har alla möjlighet att resa. Därför tänkte vi ha bröllopet i Frankrike. Men den stora frågan är hur vi ska gå till väga. Vi vill ha ett borgerligt bröllop, och någonstans där det är lätt att åka till. Jag tänker på våra vänner och familj, för dem kanske det är enklare att man väljer en ort som många bolag åker till. Och sen ska festlokalen eller vad det nu blir inte vara för långt ifrån hotell och sånt. Ja, det är många faktorer som spelar roll, då inte alla är så jätteunga. Så om ni har tips och förslag, så bara kom med dem. Skulle vara jättetacksam för all hjälp vi kan få.

• Svar på tråden Bröllop i Frankrike
  • Zozo

Tolk lär alltsa inte vara ett problem, var ni än gifter er, men det är ju inte gratis. Paris, Lyon och Annecy har tolkar pa svenska.

• Zita

Hej igen!
    Zozo: Vad kul att du oxå har bott i Annecy! När bodde du där? Själv bodde jag där mellan 1995-2002. Visst är det en vacker stad!?
    Caen: om ni ej är skrivna i Frankrike så måste ni först viga er i Sverige (typ rådhuset) och sen kan ni viga er igen i Frankrike.

• Zozo

Zita.. är du säker pa det där med att de maste gifta sig i Sverige först? Det kan inte vara ett krav fran Sverige! För min syster gifte sig direkt i Österrike, utan borgmästare i sverige sas.. är det ett krav fran Frankrike kanske?

Jag bodde i Annecy 1993-1994 och pluggade (det var där jag träffade min m2b.. Första veckan!) sedan har jag varit nere i omgangar fram till 1998 men sedan dess endast pa semester. Och ja! Det är en helt underbar stad och vi planerar att flytta dit igen om ngt ar.

• anne på grönkulla

Nej nej ni kan säkert ordna allt med bara franska myndigheter - jag bara nämnde alternativet om ni ville slippa tolkbehovet t ex eller om det blev krångligt med franska myndigheter. Det enda svenska ni behöver är (förmodligen) en hindersprövning, och sen behöver ni anmäla en utländsk vigsel i Sverige för att den ska registreras.

Sorry, jag såg det där med borgerlig vigsel men blev lite entusiastisk i försöken att vara hjälpsam! Är själv boorgerligt gift (på en ambassad men inte i Frankrike) så jag förstår ert resonemang om borgerlig vigsel precis.

Det där med att vara juridiskt gift i Sverige skulle kunna vara ett franskt krav, som ett alternativ till att vara skriven i frankrike, kanske? Alltså Sverige erkänner (som jag nog skrivit om) nästan alla utländska vigslar. Men det är ju inte säkert att personer som vare sig är bosatta eller medborgare i ett land "får" gifta sig där för det landets myndigheter. Det där får ni nog kolla upp!

• Lapinette

Kul att läsa om giftemål i Frankrike även om just vi valde Stockholm istället för Cannes (där min blivande bor och där jag bor halvtid). Visst är det borgmästaren man måste gå till och det är en massa papper (som redan nämnts) som ska fyllas i. Vi gör detta istället på Franska Ambassaden i Stockholm (lämnar alla papper).

Sen måste även jag tillägga att jag har bott i Annecy....hi, hi, men före er andra jag var där vintern 1992 och pluggade. En av mina kompisar blev kvar (träffade fransman) och bor numera i Annemasse. Själv kom jag hem till Stockholm igen och 10 år senare...voilà så träffade jag fransman. Vi gifter oss i maj i Stockholm.

• Lapinette

cean - skulle råda dig att höra med Franska Ambassaden hur ni ska göra, vad som krävs för ett giftemål i Frankrike. De borde ju veta.

Sen förslag på städer som har direktflyg från Sverige så lägger jag till Nice. Flyg med Sterling nästan dagligen och bokar man i tid kommer man undan med bra priser. Dessutom direkttåg från Lyon till Nice på ca 3-4 timmar.

Som jag nämnde innan bor vi i Cannes och jag kan varmt rekommendera en massa trevliga restauranger. Nästan alla restauranger tar emot bröllop. Sen finns det ju även jättehärliga slott i Provence där man kan ordna bröllop.

• Lenchen

Hejsan!
    Kul med fler folk som bor i Frankrike! Jag bor ocksa i Rhone-Alpes, fast egentligen valdigt nara Geneve (pa motsatt sida fran Annemasse...). Sa inte sa himla langt fran Annecy. Haller med om att det ar en fin stad! Jag har bott har i fyra och ett halvt ar nu.

Jag gifte mig inte i Frankrike, men jag kan ju beratta hur jag gjorde det nar jag gifte mig i Osterrike. Dar maste man ocksa gifta sig borgerligt. Jag bestallde en hindersprovning fran Sverige och fyllde i den osv. Pappret man sedan far kan man fa bade pa svenska och engelska. For min del rackte det med att ha det pa engelska, men jag kan tanka mig att man i Frankrike maste ha det oversatt till franska. Eftersom jag kan tyska behovdes ingen tolk vid sjalva vigseln, men annars maste man ha det. Man maste ocksa ha tva vittnen, det tror jag ar fallet i Frankrike med, som forstar spraket. Borgmastaren har sakert en lista med auktoriserade tolkar. Det hade var i alla fall nar jag var tvungen att oversatta papper till mitt carte de sejour.

Sedan tror jag, atminstone ar det sa Ain dar jag bor, att man maste ta blodprov innan man gifter sig.

Som flera andra sagt ar det nog bast att antingen hora med Franska ambassaden i Sverige, eller svenska ambassaden i Frankrike. Nar vi gifte oss kontaktade jag svenska ambassaden i Osterrike.

• Zita

Hej igen.
    Några vänner till mig gifte sig i somras i svenska kyrkan i Paris och enligt dem så var de först tvungna att gifta sig i Stockholm (svenaks ambassaden i Paris hade sagt det).

• Zozo

Zita.. jomen da är det ju kyrkligt bröllop och helt andra regler!

Svar på tråden Bröllop i Frankrike