• cean

Bröllop i Frankrike

Hej allihopa!
    Jag och min pokvän har tänkt gifta oss i April 2007 i Frankrike.
    Dock är några saker oklara, och därför ber jag om hjälp från er som har erfarenhet från att gifta sig utomlands, speciellt i Frankrike.
    Det är så att mina farföräldrar bor i Lyon, och de orkar inte resa så mycket. När det gäller mina kusiner som också bor i närheten av Lyon så hinner de nästan aldrig att resa då hela familjen jobbar väldigt mycket . Och visserligen har vi mina morföräldrar, mina och pojkvännens föräldrar i Sverige, men här har alla möjlighet att resa. Därför tänkte vi ha bröllopet i Frankrike. Men den stora frågan är hur vi ska gå till väga. Vi vill ha ett borgerligt bröllop, och någonstans där det är lätt att åka till. Jag tänker på våra vänner och familj, för dem kanske det är enklare att man väljer en ort som många bolag åker till. Och sen ska festlokalen eller vad det nu blir inte vara för långt ifrån hotell och sånt. Ja, det är många faktorer som spelar roll, då inte alla är så jätteunga. Så om ni har tips och förslag, så bara kom med dem. Skulle vara jättetacksam för all hjälp vi kan få.

• Svar på tråden Bröllop i Frankrike
  • cean

Jag har nu skickat ett mail till svenska ambassaden i Paris. Så får jag se vad dem svarar. Tack Zozo för länken, och tack Lenchen föra tt du delade med dig av dina erfarenheter.

• cean

Jag har nu fått svar, dock inte så utförligt som jag hade förväntat mig. Det ni alla har berättat gav mer än vad dem på ambassaden sa. Men det jag ska lägga på minnet är att prata med det rådhuset i den staden där vi vill gifta oss. Det var nästan det enda dem sa som verkligen gav svar på mina frågor. Men de kunde inte förklara hur det skulle gå till helt och hållet, vilket jag tycker är underligt då jag trodde att dem skulle kunna svara på det om någon.

• Lapinette

Trist att de var så dåliga på att ge information. Hoppas ni får de uppgifter ni behöver av rådhuset. Har ni bestämt vart i Frankrike ni ska gifta er?

• cean

Hej Lapinette! ja, jag har även pratat med rådhusen i lyon, och det alla säger är att vi endast har chans att viga oss i Lyon då det är det enda stället som jag verkligen har anknytning till då det bor någon där som tillhör släkten. För att tydligen räknas det inte att jag är född i Paris då ingen bor där nu. Men det gör inget, det får bli Lyon för då behöver åtminstånde inte den franska släkten åka så långt, vilket är väldigt positivt :)
    Dock sa dem också på rådhusen (ringde till flera där) att det inte ens är helt säkert att det går att gifta sig där, men de sa att man fick skriva ett brev till den som har hand om vigseln och förklara varför vi vill gifta oss där, och då skulle det tydligen inte vara några större problem. De sa att det brukar gå bra om man bara snackar med den personen eller skriver brev. Så de tipsade mig om att jag kunde be mina farföräldrar att snacka med den personen. Så vi får väl se. Nu är det bara att hoppas att allt går bra.

• Lapinette

Lycka till cean! Lyon är ju en mysig stad så det blir säkert jättebra.

• Zozo

Lyon är jättefint och hyfsat enkelt att ta sig till, sa det blir säkert fint.
    Jag gifter mig i närheten av Beaune, mellen Dijon och Lyon.

• cean

Tack lapinette. Ja, Lyon verkar vara en ganska mysig stad och framförallt vacker enligt min pappa som är uppväxt där. Så det blir säkert spännande ifall vi får möjligheten.

• cean

Hej Zozo! vad kul att du väljer ett ställe i närheten. När var det nu du skulle gifta dig?

• Lapinette

Det är ju perfekt. Den 15/8 är ju en helgdag i Frankrike!

• Lapinette

Jag menar för era franska gäster.

• cean

ja Zozo, det låter verkligen bra. Håller med Lapinette att det är perfekt för era franska gäster om ni kommer att ha några förstås. Jag håller tummarna för att det ska gå som en dans

• Zozo

Mhm.. vi gifter oss faktiskt en hel vecka! Dvs; vi har hyrt ett ställe dit folk kommer from söndag kväll tom lördag, och själva bröllopet star da pa mandagen.

Det har inte varit nagra problem vare sig för franska, svenska eller andra gäster hittills!

• Lapinette

Vi ska på ett franskt-svenskt bröllop utanför Stockholm den 15 juli. Också ett bra datum för fransmännen som är lediga (nationaldagen) den 14 juli.

• cean

Ja, helt klart är det ett bra datum Lapinette. Det låter spännande att ni ska gifta er utanför Stockholm. Det är bara att hoppas på fint väder då.

Svar på tråden Bröllop i Frankrike