• cean

Bröllop i Frankrike

Hej allihopa!
    Jag och min pokvän har tänkt gifta oss i April 2007 i Frankrike.
    Dock är några saker oklara, och därför ber jag om hjälp från er som har erfarenhet från att gifta sig utomlands, speciellt i Frankrike.
    Det är så att mina farföräldrar bor i Lyon, och de orkar inte resa så mycket. När det gäller mina kusiner som också bor i närheten av Lyon så hinner de nästan aldrig att resa då hela familjen jobbar väldigt mycket . Och visserligen har vi mina morföräldrar, mina och pojkvännens föräldrar i Sverige, men här har alla möjlighet att resa. Därför tänkte vi ha bröllopet i Frankrike. Men den stora frågan är hur vi ska gå till väga. Vi vill ha ett borgerligt bröllop, och någonstans där det är lätt att åka till. Jag tänker på våra vänner och familj, för dem kanske det är enklare att man väljer en ort som många bolag åker till. Och sen ska festlokalen eller vad det nu blir inte vara för långt ifrån hotell och sånt. Ja, det är många faktorer som spelar roll, då inte alla är så jätteunga. Så om ni har tips och förslag, så bara kom med dem. Skulle vara jättetacksam för all hjälp vi kan få.

• Svar på tråden Bröllop i Frankrike
  • Zozo

Cean.; hejsan. Jag gifter mig i Frankrike till sommaren och har även bott i Annecy.

Jag svarar gärna pa lite fragor om du vill, men da skulle jag behöva veta om du och din blivande är bosatta i Sverige?

Det är nämligen sa i Frankrike att endast det borgerliga bröllopet är giltigt. Gifter man sig i kyrkan maste man ga till radhuset innan. Vigsel kan endast ske i radhuset och dessutom maste du ha ngn bindning till orten/kommunen. Dvs du eller din blivande maste vara bosatt/skriven pa orten sedan minst 30 dagar. Det kan även fungera med ort du vuxit upp pa eller den ort föräldrarna är skrivna pa eller ev har sommarställe.

Vi bor i Parisregionen men har bröllopsfirandet i Bourgogne där vi inte har nagra bindningar. Vi har därför gjort sa att vi kommer att gifta oss/skriva pa pappren i var kommun i juli och sedan kommer Bourgognekommunens borgmästare och uträttar en ceremoni pa plats, pa slottet. En ceremoni som är riktig i allt utom att de officiella pappren inte skrivs där, annars är det exakt lika dan. Det positiva är att vi alltsa kan göra allt pa slottet, det lite lustiga är att vart officiella bröllopsdatum inte kommer att vara det samma.

Tolk kan du sedan hitta pa de flesta ställen. min syster hade tolk i österrike. Jag kommer att lata min syster översätta.

• Zozo

glömde säga.. du kan även gifta dig borgerligt pa svenska ambassaden i Paris.. Kanske finns det ett konsulat som har vigselrätt i ex Geneve?

• Zozo

Vill du ha tips pa lokaler i Annecy sa kan jag hjälpa till sedan.. men jag tror alltsa inte att ni kan gifta er där. Kanske kan ni komma undan med Lyon.. om ni hävdar farföräldrarnas boende; men da ska det vara i deras kommun.

Ni kan ocksa "fuska" med att skriva er ngn annanstans ett par manader men det är lite komplicerat. Ni maste da lämna in hyreskontrakt el dylikt som bevis.

Borgerlig vigsel i Frankrike kan alltsa INTE göras pa en strand el dylikt eftersom borgmästaren är tvingad enligt lag att göra det i stadshuset.

• cean

Hejsan, och tack för ditt utförliga svar. Så nu tänkte jag svara på din fråga. Jag och min blivande är bosatta i Sverige (i Malmö), men mina farföräldrar är bosatta i Frankrike(Lyon). Min far har även bott där i många år då det var där han föddes. Han flyttade från Frankrike när han var kring 20 år. Själv är jag född i Asnières (Paris) men kom till Sverige när jag var 2,5 år. Frågan är då om vi måste ha vigseln i antingen Lyon eller i Asnières, eller om man kan viga så på annat sätt.

• cean

Hej Zozo, det var dig svaret var tänkt till, det senaste svaret alltså. Glömde helt bort att skriva det.

• anne på grönkulla

Jag visste att jag sett tidigare diskussioner om bröllop i Frankrike här på BT! Zozo och andra som ska göra det själva kan hjälpa dig mycket bättre än jag!

Jag kan dock tillägga att vill man vara i Paris så viger ambassaden och det finns en svensk kyrka (men jag vet inte om de kan göra mer än välsigna, precis som andra kyrkor i Franrike). Då får man en vigsel "på svenska" (utan den franska pappersexercisen, men hindersprövning behöver man såklart!). Men den måste antagligen äga rum på ambassaden och utan utrymme för stora egna initiativ i ceremonien eller många gäster. Här kan man se vilka ambassader som har vigselrätt: www.regeringen.se/sb/d/2554 För kyrkan kan man googla på svensk kyrkan i utlandet - jag har ingen länk.

• cean

anne på grönkulla! vi vill inte ha kyrkans inblanding överhuvudtaget då vi inte båda är kristna. Det är därför vi väljer det boergerliga alternativet.

• cean

anne på grönkulla: frågan är dock ifall vi absolut måste ha de svenska myndigheterna inblandade överhuvudtaget vid vigsel eller om man kan ordna allting på plats med bara de franska myndigheterna

• cean

I och för sig så kan det nog bli bra ändå ifall både frankrike och sverige är inblandade, för på så sätt slipper vi ta oss an den biten med att hitta en lämplig tolk.

• Zozo

Hej igen Cean,

Ja troligast är väl att ni far gifta er i Asnières eller Lyon om ni väljer det franska alternativet. Vilket skulle ni själva föredra? Lyon är ju faktiskt en vacker stad med manga möjligheter och säkert lite billigare än Paris. När ni gifter er borgerligt i Frankrike behöver ni ju inte blanda in svenska myndigheter pa plats, men ni maste säkert deklarera ert äktenskap i Sverige sedan. Det har jag ingen koll pa hur man gör ännu.

Papper som behövs är ex.:
    läkarintyg pre-nuptial (finns ett speciellt läkarbesök man maste göra innan bröllopet och da far man ett intyg. Vet ej om man kan göra detta hos en läkare i sverige och sedan fa intyget översatt)
    Födelsebevis, översatt av auktoriserad översättare och med apostille (en slags stämpel)
    Deklaration av vittnen (ett formulär där man fyller i 2-4 vittnen, deras fullständiga namn, adress, yrke samt kopior pa deras pass)
    Id-kort eller pass
    Deklaration av bostadsort för bada
    äktenskapet maste ocksa annonseras pa stadshuset under 3 veckor senast 10 dagar innan bröllopet. Härefter far man ett certifikat som ska med i pappren.
    Sedan tillkommer en del andra papper för att ni är svenskar/bosatta i sverige..

Om du läser franska sa har du mkt info här:
    www.mariage.gouv.fr/rubrique.php3

Har ni barn, tidigare varit gifta, eller vill ha äktenskapsförord tillkommer papper.

Svenska ambassaden i Paris är som sagt ett alternativ där ni inte behöver blanda in franska myndigheter eller tolk. Kanske inte sa kul däremot.. men det är ju en smaksak.

Svar på tråden Bröllop i Frankrike