• Lapinette

Bröllop i Frankrike

Kul att läsa om giftemål i Frankrike även om just vi valde Stockholm istället för Cannes (där min blivande bor och där jag bor halvtid). Visst är det borgmästaren man måste gå till och det är en massa papper (som redan nämnts) som ska fyllas i. Vi gör detta istället på Franska Ambassaden i Stockholm (lämnar alla papper).

Sen måste även jag tillägga att jag har bott i Annecy....hi, hi, men före er andra jag var där vintern 1992 och pluggade. En av mina kompisar blev kvar (träffade fransman) och bor numera i Annemasse. Själv kom jag hem till Stockholm igen och 10 år senare...voilà så träffade jag fransman. Vi gifter oss i maj i Stockholm.

• Lapinette

cean - skulle råda dig att höra med Franska Ambassaden hur ni ska göra, vad som krävs för ett giftemål i Frankrike. De borde ju veta.

Sen förslag på städer som har direktflyg från Sverige så lägger jag till Nice. Flyg med Sterling nästan dagligen och bokar man i tid kommer man undan med bra priser. Dessutom direkttåg från Lyon till Nice på ca 3-4 timmar.

Som jag nämnde innan bor vi i Cannes och jag kan varmt rekommendera en massa trevliga restauranger. Nästan alla restauranger tar emot bröllop. Sen finns det ju även jättehärliga slott i Provence där man kan ordna bröllop.

• Lapinette

Trist att de var så dåliga på att ge information. Hoppas ni får de uppgifter ni behöver av rådhuset. Har ni bestämt vart i Frankrike ni ska gifta er?

• Lapinette

Lycka till cean! Lyon är ju en mysig stad så det blir säkert jättebra.

• Lapinette

Det är ju perfekt. Den 15/8 är ju en helgdag i Frankrike!

• Lapinette

Jag menar för era franska gäster.

• Lapinette

Vi ska på ett franskt-svenskt bröllop utanför Stockholm den 15 juli. Också ett bra datum för fransmännen som är lediga (nationaldagen) den 14 juli.

Svar på tråden Bröllop i Frankrike