• cean

Bröllop i Frankrike

Hej allihopa!
    Jag och min pokvän har tänkt gifta oss i April 2007 i Frankrike.
    Dock är några saker oklara, och därför ber jag om hjälp från er som har erfarenhet från att gifta sig utomlands, speciellt i Frankrike.
    Det är så att mina farföräldrar bor i Lyon, och de orkar inte resa så mycket. När det gäller mina kusiner som också bor i närheten av Lyon så hinner de nästan aldrig att resa då hela familjen jobbar väldigt mycket . Och visserligen har vi mina morföräldrar, mina och pojkvännens föräldrar i Sverige, men här har alla möjlighet att resa. Därför tänkte vi ha bröllopet i Frankrike. Men den stora frågan är hur vi ska gå till väga. Vi vill ha ett borgerligt bröllop, och någonstans där det är lätt att åka till. Jag tänker på våra vänner och familj, för dem kanske det är enklare att man väljer en ort som många bolag åker till. Och sen ska festlokalen eller vad det nu blir inte vara för långt ifrån hotell och sånt. Ja, det är många faktorer som spelar roll, då inte alla är så jätteunga. Så om ni har tips och förslag, så bara kom med dem. Skulle vara jättetacksam för all hjälp vi kan få.

• Svar på tråden Bröllop i Frankrike
  • Zita

Annecy ligger 9 mil från Lyon och är en av världens vackraste städer (väldigt romantiskt)!

• Mopedvin

Hej!

Vi ska gifta oss i frankrike i maj, i Combourg, nära Rennes. Vi kommer att gifta oss borgerligt först i Sverige och sedan få en välsignelse av en svensk präst där nere. Du kan maila svenska kyrkan och höra hur du går till väga men det kan vara lite krångligt.

• cean

Hej Zita! Det verkar som en trevlig stad. Har själv aldrig varit där, men jag litar på dina ord. Dock undrar jag ifall du känner till någon festlokal eller något bra och annorlunda ställe där man skulle kunna ha både vigseln och festen?

• cean

Hej Kattkatt!
    Ja, det kan bli lite krångligt,men vi hade tänkt göra allting i Frankrike. Vi vill inte viga oss i Sverige överhuvudtaget. Men staden du nämnde verkar intressant.

• anne på grönkulla

Vad jag vet så är det bara brogerliga vigslar som är juridiskt giltiga i Frankrike. Jag gissar att ni kan kontakta borgmästaren eller rådhuset i den stad ni är intresserade av och höra om/när de kan viga och vilka papper (hindersprövningar och så) som ni behöver. Sen kanske ni själva får registrera vigseln hos skattemyndigheten i Sverige, men det ska inte vara något problem. Sverige erkänner alla vigslar som ingåtts utomlands om de är giltiga där de ingåtts (med undantag för t ex barnäktenskap, dock! ).

• Zita

Hej cean.
    Nu har jag ju bott i annecy i 7 år så jag borde veta om bra lokaler osv men det gör jag tyvärr inte.
    Gå in på Annecys hemsida (borde vara www.annecy.fr) eller turistbyråns hemsida och surfa runt lite.
    Det ligger ju en stor sjö där och vigseln skulle ni kunna ha ute på någon mysig plats vid sjön...

• cean

Sen är saken den också att vi inte vill ha någon präst eller någon annan sådan bunden person, utan vi vill som sagt ha en borgerlig person som är neutral. Sen kommer vi förmodligen behöva en tolk ifall vi väljer en fransk borgerlig person. Då inte alla förstår franska så behöver vi nog en tolk som översätter till svenska.

• anne på grönkulla

Förmodligen är det en borgmästare eller möjligen en domare som har vigselrätt - eller en anställd vid någon av de myndigheterna. Men det finns ju flera här på BT som har gift sig i Frankrike och säkert kan berätta mer!

• cean

Hej ann på grönkulla!
    Först och främst vill jag säga att du kom med många kloka tankar och tips. Tackar så mycket. Det jag undrar nu när jag läst din andra kommentar, är om du känner någon som har gift sig i Frankrike?
    För jag känner ingen här på forumet. Det var väl cirka 1 år sen jag var inne sist.

• cean

Vi kommer att kontakta rådhuset när vi väl bestämt oss för vilken stad det blir. Men det är jätteviktigt för oss att veta hur det går till först och främst.

Svar på tråden Bröllop i Frankrike