• Sarita 2006

Brud med glasögon....?

Jag har haft glasögon hela sedan jag var 4 år gammal, i alla stilar o färger tänkbara. Är nu 24 o ska stå brud i augusti nästa år...och har börjat fundera på om jag verkligen vill ha glasögon på mig på min bröllopsdag? Något måste jag ju ha, antigen glasögon eller linser, för annars kommer jag inte se ett skvatt av vårt bröllop :)
    Men jag har lite svårt att bestämma mig. Jag måste snart skaffa nya glasögon i alla fall. Kanske vore det dags för en förändring i livet o skaffa linser i stället?

Men jag är nyfiken på hur ni andra brudar med synsvårigheter har resonerat? Glasögon eller inte till brudklänningen?
    Finns det någon glasögon-brud som har bilder att visa?
    Någon som provat endags-linser? Hur funkade det i så fall?

Frågorna är många...

• Svar på tråden Brud med glasögon....?
  • Olga77

Jag hade tänkt skaffa linser länge och gjorde slag i saken till bröllopet. Dock visade det sig att jag inte kunde ha linser på grund av för torra ögon och köpte istället nya glasögon. Hade tänkt ha dem under hela bröllopet eftersom glasögon är en del av utseendet och jag verkligen gillade dem, men när jag fick på mig klänningen och håret var fixat så ändrade jag mig. Det passade inte riktigt ihop... Eftersom jag inte ser så dåligt tog jag av mig glasögonen under vigseln och fotograferingen och hade på mig dem under festen. Men det går ju förstås inte om man ser väldigt dåligt.

• Kirsto

Sarita: Oj, det var en bra fråga. Jag är så dålig på att komma ihåg vad jag har betalat, och eftersom jag bara använder dem ibland räcker det _väldigt_ länge. Jag fick prova två olika sorter hos optikern (gick ut på stan en timme med en lins i vardera öga) och sen tog jag den som var bekvämast. Väldigt viktigt att de känns bra! Min kille använder acuvue och jag Focus dailies.

Om du provar ut linser, be att få med dig receptet så du kan beställa nya på internet sedan. Jag ville ha mina på studs, så jag köpte i butik första omgången (som räcker ännu - köpte dem i juli).

• Tant Pernilla

Jag har också Focus dailies. Jag tror att 30 par kostade 350-400 spänn, men jag kan minnas fel. Jag köpte dem i våras, så det är ett tag sedan.

• Kirsto

Tant Pernilla: Du har faktiskt en viktig poäng där! Klänningen blir ju också omodern.. Är nog mest jag som har ryst åt just 70-tals TVrutor i ansiktet och har inte alls reagerat lika mycket på kläderna (utom när jag var liten hos min bästa kompis - hennes mamma gifte sig i en grön stormönstrad klänning som jag tyckte såg väldigt alldaglig ut. Fattade först inte att det var bröllopskortet. Nu lutar jag själv åt en grön klänning. )

• Tant Pernilla

Jag mindes rätt: 30 par för 350 kronor.

Jag köpte mina hos Linsen i Stockholm, de är väl inte lika billiga som på nätet, men jag tycker att det är helt okej.

• Sarita 2006

Tack för alla tips! Får nog ta en rejäl funderare på detta...

Endagslinser låter ju onekligen som ett intressant alternativ...och dina ord var trösterika, Tant Pernilla! Då finns det alltså en möjlighet att linser är ett alternativ, även för en "cry-baby" som mig ;)

• Tant Pernilla

Kirsto: Jo, tv-rutorna från 70-talet var väl inte världens snyggaste... Men så ser de ju inte ut nu, som tur var. Om man ser på riktigt gamla bröllopsfoton från 1910-1920-talet så har ju ibland brudarna glasögon och det är ju bara jättefint!

När det gäller brudklänningar så är ju t.ex. de från 80-talet rätt gräsliga i våra 2000-talsögon, men då var de ju det snyggaste man kunde tänka sig...

• *picoliiina*

jag använder mest glasögon. ja hemma o framför datorn. men linser, endagars när jag ska ut osv osv. det passar mig jätte bra!

• Kirsto

Tant Pernilla: Precis! Det är nog bara att acceptera att det vi väljer idag är snyggast idag.

• Tant Pernilla

Jodu, Sarita, det går jättebra att vara en "cry-baby" med linser. Jag tror att jag säkert grät en liter den dagen - fast det var ju mest glädjetårar förstås!

Svar på tråden Brud med glasögon....?