• Sarita 2006

Brud med glasögon....?

Jag har haft glasögon hela sedan jag var 4 år gammal, i alla stilar o färger tänkbara. Är nu 24 o ska stå brud i augusti nästa år...och har börjat fundera på om jag verkligen vill ha glasögon på mig på min bröllopsdag? Något måste jag ju ha, antigen glasögon eller linser, för annars kommer jag inte se ett skvatt av vårt bröllop :)
    Men jag har lite svårt att bestämma mig. Jag måste snart skaffa nya glasögon i alla fall. Kanske vore det dags för en förändring i livet o skaffa linser i stället?

Men jag är nyfiken på hur ni andra brudar med synsvårigheter har resonerat? Glasögon eller inte till brudklänningen?
    Finns det någon glasögon-brud som har bilder att visa?
    Någon som provat endags-linser? Hur funkade det i så fall?

Frågorna är många...

• Svar på tråden Brud med glasögon....?
  • Maya1974

Jag har glasögon men ska skaffa linser till bröllopsdagen.

• Maya1974

Glömde ju säga att jag har haft en dags linser. Jätte bekvämt. Bara att slänga när dagen är slut. Det är såna jag ska skaffa nu.

• Kirsto

Jag tänker ungefär som du... Har dock redan endagslinser, så jag vet att det funkar. (Köpte dem för att kunna ha när man är på semester och badar, snorklar och så. Jättebra!). Om du funderar på linser tycker jag att du ska prova ut dem redan nu och testa lite under den tid som är kvar fram till bröllopet. Då vet du hur det känns, och du får inte panik över att det är svårt att sätta i linsen.

Jag har inte bestämt mig ännu hur jag vill göra men har iaf kommit fram till följande:

Fördelar med glasögon: Jag ser ut osm mig själv eftersom jag jämt har glasögon på mig. De är på ett vis en del av mitt utseende.

Nackdelar med glasögon: De blir omoderna. På bröllopsbilder från 70-t med tjocka TVrutor i plast tänker man "måtte mina bilder inte se ut så där om 30 år".. Tror iofs att enklare bågar inte blir lika ute senare.

Fördel med linser: Du behöver inte putsa dem varenda gång du får en kram (vilket ju lär bli en del t.ex. direkt efter vigseln och innan folk går hem).

Vad gäller eventuella tårar vet jag inte vad jag tycker är bäst. Glasögonen behöver putsas, men linsen kan åka ur om man gnuggar eller gråter för mycket. Fast är det endags kan man ju sätta i en ny.

jaa du.. Svår nöt det här tycker jag.

• Ellte

Jag har haft glasögon hela mitt liv och de är en del av mitt utseende. Det föll mig aldrig IN att INTE ha brillor på bröllopet...då hade det verkligen varit maskerad :D

• Sarita 2006

Ellte: ja, lite så känner jag också. Glasögon har ju alltid varit jag...men just eftersom jag haft det så länge funderar jag på om det är dags att bryta trenden...att det sedan råkar sammanfalla med mitt bröllop kan jag ju ta som en bonus.

Men det jag är lite skraj för är just det som Kirsto skriver om, att jag ska tappa linsen när tårarna kommer...och tårar kommer det GARANTERAT, så lättrörd som jag är i bröllopssammanhang.

Nån som vet hur lätt linser "åker ut" om man gråter?

• Ellte

Inte alls särskilt lätt :D Om du börjar gnugga i ögonen är det värre men det lär man ju inte göra med tanke på mascara och så ;)

(Ja jag HAR haft linser en kort period...det var hemskt ;) men jag kunde iofs bara ha hårda linser då...på gamla goda nittiotalet...)

• Kirsto

Jag har tappat linser pga gråt (också lättrörd ), men det är nog mest för att jag är så förbaskat snabb med att gnugga ögonen. Egentligen är det inte värre än att man sätter i en ny. Det lär INTE hända flera gånger under kvällen iaf. Plus att man nog är lite försiktig med gnugget när man är festsminkad.

• Sarita 2006

Av ditt första inlägg att döma har du alltså redan gift dig Ellte, eller?

Har du möjligtvis någon bild att dela med dig av....*nyfiken*

• Sarita 2006

Kirsto: I vilken pris-liga ligger de endagslinser du använder?

• Tant Pernilla

Jag har oftast glasögon, men har haft linser parallellt i tjugo år. Senaste åren har jag blivit lite bekväm av mig, så jag använder mest glasögon. På bröllopet hade jag dock linser. Endagslinser.

Jag är väldigt lättrörd och grät väl mest hela tiden, från vigseln till sista talet på festen, men linserna ramlade inte ut. Om man inte sätter i dem åt fel håll brukar de sitta bra. De enda gånger de ramlat ut är när jag satt i dem fel. Men har du endagslinser så är det ju bara att ha med några i reserv utifall att det skulle hända.

Å andra sidan kan det vara jättesnyggt med glasögon på brudar! Och det där med att de blir omoderna... Ja, den som tror att ens brudklänning kommer vara toppmodern om tjugo år... Det är väl lite av charmen, att man ska se hur modet var då och både skratta lite och röras av det, många år senare.

Svar på tråden Brud med glasögon....?