• Liten Filur

Vegetariska tråden!!

Här är tråden för oss som håller oss till en vegetarisk kost! Hoppas det finns intresse.

Jag tycker att det är lite svårt med den vardagliga maten. Kör ofta samma rätter (om jag inte äter ute förstås). Därför vill iallafall jag ha en massa tips på middagsmat.

Självklart är även en massa annat "veggie-snack" tillåtet!

• Svar på tråden Vegetariska tråden!!
  • ialu

har en fråga till: Hur brukar ni göra med desserter osv. Har nu på senare tid lagt märke till att otroligt många desserter innehåller gelatin. Frågar ni om det är gelatin i när ni är på bjudningar eller? Såg att det kan vara gelatin i favoriten prinsesstårta...ahhhhhhh!!!

• Sweetchili

vaaa, kan det vara gelatin i prinsesstårta? vad tråkigt, i vilken del av tårtan används det?
    Jag är hjärtligt trött på allt detta gelatin. Med fördelen är ju att man automatiskt äter mindre godis och skräp när man väljer bort det

• Sweetchili

En sak till när jag börjar fundera, är det någon mer som tycker det är jobbigt med folk som inte fattar det här med att inte äta kött?
    Senaste kommentaren jag fick var:
    "va, äter du varken kött eller fisk?
    då dör du ju!"
    Ehh, näeeee...
    Jag har massor av folk omkring mig som är helt insnöade på att man måste äta kött. Det värsta är att de hela tiden ska ha det till att det är jag som är fel ute, visst är det nyttigt med grönsaker, men man måste ju äta kött, det är vi ju gjorda för blablabla....Shut up! Eller?

• Olga77

Sweetchili: ja, jag fattar inte hur det kan väcka så mycket uppmärksamhet att man väljer bort att äta kött. Bland vännerna har det inte varit nåt större problem, där är det många som är vegetarianer, men min familj har fortfarande inte slutat kommentera saken. Nästan varje gång jag träffar dem är det nån som drar nåt "köttskämt" och då äter jag ändå fisk, undrar hur det varit om jag varit vegan istället...

• emmaa

Skulle vilja ha några recept med tofu. Har länge velat prova men svårt att hitta recept. Hittade dock ett förra veckan och provade det men vill gärna prova något annat! Tyckte tofun var helt ok men vill testa igen! Hoppas någon har något gott recept som man vill dela med sig!

• Mirjam

Det brukar vara gelatin i grädd-delen av princesstårta, för att få den mer fast. I pannacotta (visst heter det så?) och moussetårtor är det också gelatin. I många rätter kan man använda agar-agar (en slags alg i flingform) i stället för gelatin. Brukar finnas i hälsokostbutiker. Jag har dock inte provat själv.

• Sweetchili

Olga77: Mmm dessa härliga köttskämt!
    Mirjam: Jaha! hade ingen aning om att de höll på med gelatin i vanlig grädde. Pannacotta däremot kände jag till för det älskade jag tills jag kom på vad gelatin var förnått......i min okunnighet hade jag inte fattat det. Det var efter det som jag blev veg. faktiskt. Undrar om man kan göra pannacotta med agar-agar, det ska jag testa!

• Swiss!

"hur kan du äta sojakorv då om du är vegetarian, är inte det dubbelmoral?" har ni hört den tjejer?! man blir en aning trött på att förklara för folk som egentligen inte vill förstå. kanske trycker det på en knapp i deras dåliga samvete?

det var en tjej tidigare i tråden som tipsade om tzay, där kan du läsa mer om det. ett spett att ta med (gick att få varmt) kostade tolv kronor. sen kan man ju äta det där med grejjer till, kostade väl som en vanlig lunch. har hört att man kan köpa det i frysdisken på ica maxi också, men inte sett själv.

åt en vegokorv på väg hem från krogen inatt, tack korvgubben för det;)

• Mirjam

Swiss: Haha, jag känner igen det där med "korvmoral". Min köttätande moster var uppriktigt förbannad över att det fanns sojakorv och vegetarisk färs i frysdisken, och fnös: "Är man vegetarian har man sagt nej till sånt där!" Öhhh, som om köttätare har patent på allt som är format som en korv eller finns i färsform?

• Jennie med ie

Jodå, det har jag hört. "Varför vill man äta korv när man är vegetarian?" Hmm, ordet korv beskriver liksom _formen_ på det hela....

Svar på tråden Vegetariska tråden!!