• Liten Filur

Vegetariska tråden!!

Här är tråden för oss som håller oss till en vegetarisk kost! Hoppas det finns intresse.

Jag tycker att det är lite svårt med den vardagliga maten. Kör ofta samma rätter (om jag inte äter ute förstås). Därför vill iallafall jag ha en massa tips på middagsmat.

Självklart är även en massa annat "veggie-snack" tillåtet!

• Svar på tråden Vegetariska tråden!!
  • Swiss!

här i västvärlden äter vi egentligen mer protein än vad vi behöver, så om du bara äter varierad vegetarisk kost och tänker lite på vad den innehåller så är det inget problem! det är en myt att vi behöver kött för att må bra.

kolla på arla.se och tasteline tex, gratis recept och en del med bönor och linser etc. lycka till:)

• Billa

Jag oroar mig inte för proteinbrist! Men däremot järnbrist har jag haft lite problem med! Men det börjar ordna upp sig nu!

• Valli

Det viktiga med järn är ju att man inte ska dricka kaffe eller te i samband med måltid eftersom det hämmar upptaget. Det gäller även andra vitaminer och mineraler.

Vänta med att ta en kopp kaffe till en timme efter lunchen. Och ät mycket spenat, broccoli och andra gröna grönsaker. Allt enligt en vegodietist jag känner.

• Swiss!

mitt inlägg var riktat mot skogstösen som oroade sig för proteinbrist.

kombinationen ung kvinna och vegetarian är väl inte den bästa för järnvärdet (får själv inte ge blod tex) men det är bara att kämpa på:)

• melie

Jag är vegan och alla mina värden är jätte bra. Jag äter kidneybönor, broccoli, russin, aprikoser, nötter och fröer varje dag. Ät gärna någon frukt till måltiden för c-vitamin hjälper till vid upptaget av järn. Jag tar även ett tillskott av "mitt val vegetarian", samt tillskott av kalcium och linfröolja för att vara på den säkra sidan. Mvh

• Billa

Jag får ge blod, men eftersom mitt järnvärde är på gränsen för lågt så får jag bara ge 2 ggr per år istället för 3 !Å så får jag dubbel uppsättning järntabletter därifrån! hehehe!
    Jag brukar slänga ner lite sesamfrön i flingorna! Gott å nyttigt!
    Käkar oxå "mitt val vegetarian" !

• ceciliaj

Någon som har något recept på nåt gott grovt bröd? Det godaste som finns är ju nybakat bröd..

• ceciliaj

Cickan:
    Lycka till nu på torsdag, jag håller tummarna för dig! Kramar

• ceciliaj

ingen som skriver här längre??

Svar på tråden Vegetariska tråden!!