• Hannah L

Mkt pinsam fråga men men...

Känns inget vidare att behöva fråga detta men måste man så måste man. Rakt på sak.
    Jag undrar om det finns någon sorts huskur mot svamp i underlivet.
    Är en extremt bly människa och vill INTE behöva gå till apoteket och köpa någon sorts salva. Snälla finns det något annat att göra? (är inte helt 100 på att det är det men nästan).

• Svar på tråden Mkt pinsam fråga men men...
  • Mrs W 2b

At mycket yoghurt. Man behover inte kladda med det dar nere, utan det ska racka med att ata, har jag hort. Vart ett forsok iaf! Men det ar inte sa farligt att ga till apoteket, de funderar sakert inte sarskilt over att du koper just medel mot svamp, utan ser dig som en kund i mangden, skulle jag tro.

• toftan

Hej!
    Jag vet hur det kan kännas att vara blyg. Men det spelar ingen roll. Det bästa är nog att du kontaktar din gynekolog och frågar vad det kan vara. För om det är svamp så ska du nog behandla det direkt. Och det är inte pinsamt! Det är många som haft det.
    Vad gäller huskur så tror jag att luftiga bomullsunderkläder hjälper lite grand.
    Lycka till!

• karolina78

okej..vanlig filmjölk eller andra "sura" och ej smaksatta produkter är jätte bra, bådeför att bota och lindra "kliet", drick mycket vatten gärna med citron i...
    varför man får det beror på att den naturliga sura balansen i underlivet rubbas vilket det kan göra utav nästan vad som helst som att byta tvättmedel, vilket gör att det egentligen inte är så pinsamt...men jag förstår dig. Lycka till!!

• SadPsychoBitch

filmjölk har funkat på mig, därefter sover jag alltid utan trosor (förutom vid mens) och går ibland utan trosor om jag har långkjol eller liknande hemma.

• Olga77

Bomullstrosor, sova naken, smörja in underlivet med olja (finns barnolja på apoteket)innan man duschar är tips jag har fått. Och så det här med yoghurt och filmjölk också - jag har testat att doppa tamponger i det, men tycker inte att det funkade. Sen finns det ju receptfria medel på apoteket - pevaryl och canesten till exempel, både som salva och som vaginala tabletter (de finns på vanlig hylla bland intimprodukter, så du behöver inte fråga någon). Men det bästa är nog att gå till en gynekolog först och verkligen få bekräftat att det är svamp, då kan man få receptbelagd medicin som jag tycker hjälper bättre än den som finns på apoteket. Gynekologbesök är ju aldrig trevliga, men ibland är det ju bättre att ta mod till sig och verkligen få rätt hjälp - svamp är ju inget trevligt att dras med. Och det är ju så himla vanligt, tyvärr, nästan alla jag känner har mer eller mindre problem med det.

Lycka till!

• MrsJ

Aloe99! Det köper du i hälsokost affär. Är ingen underlivs salva, utan man kan ha den till mycket. Ingen huskur direkt, men jag tycker den funkar bättre än salvor o vagiatorer man köper på apoteket.

• Hannah L

Tack så jättemycket för alla snabba svar!..Har själv provat med att ha bomullsunderkläder men man får kanske äta filmjölk då..tänker INTE gå till en gynekolog då jag är panikrädd för vanliga läkare och vill helst lösa allt själv om det går. Eftersom jag är ung (20 år) och är oskuld tvivlar jag stark på att det är någon annan sorts sjukdom..tack återigen!

• Tant Pernilla

Kliar det väldigt mycket så kan du prova med en salva som heter Dactacort. Den rekommenderade min barnmorska mig när jag fick svamp under graviditeten. Det är egentligen en fotsvampskräm, så du kan ju alltid låtsas att det är det du har...! Man måste dock fråga efter den, för den ska ligga i kylen.

Men jag lovar att det inte är så pinsamt som man själv tycker. Vanliga underlivssvampsalvor finns ute i hyllorna och det är ju bara att plocka åt sig en sån och gå direkt till kassan och vissla lite och titta i taket, lägga fram jämna pengar och se glad ut.

Underlivssvamp är _inte_ pinsamt. Lovar. Men jag fattar hur det känns. Lycka till.

• Klok?

Filmjölk eller gräddfil är en superbra huskur, prova med potatismjöl om du hellre vill det, lycka till!!

Svar på tråden Mkt pinsam fråga men men...