• Hannah L

Mkt pinsam fråga men men...

Känns inget vidare att behöva fråga detta men måste man så måste man. Rakt på sak.
    Jag undrar om det finns någon sorts huskur mot svamp i underlivet.
    Är en extremt bly människa och vill INTE behöva gå till apoteket och köpa någon sorts salva. Snälla finns det något annat att göra? (är inte helt 100 på att det är det men nästan).

• Svar på tråden Mkt pinsam fråga men men...
  • Ravial

Hanna L: du ska alltså inte ÄTA filmjölken

Jag har svårt att tro att yoghurtbakterierna kan ta sig från den tuffa miljön i matspjälkningskanalen och glatt vandra in i underlivet och att det därför skulle räcka med att äta produkten. Nej, man måste nog kleta direkt på, så att det sura i filmjölken och yoghurten ställer in rätt pH i underlivet och så att bakterierna hjälper till att konkurrera ut svampen.

Det är synd att du är så blyg, Hanna L, för svamp i underlivet är inget konstigt alls. Många tycker det är snuskigt, men ofta beror det på att man varit överdrivet renlig där nere och använt för stark tvål för ofta.

Lycka till

• Lillpysch

tänk på att om du aldrig har haft besvären förut, och du inte är till 100 % säker att du har svamp, så MÅSTE du kontakta läkare! Tro mig, du vill inte ha dessa besvär värre och längre än vad som behövs! Det finns nämligen en risk att besvären förvärras om man behandlar det fel! Jag fick en så rejäl svampinfektion när jag var 18 så att jag tillslut längtade efter att få gå till gynekologen! (jag var oxå jätteblyg, men besvären var så olidliga efter ett par veckor så det gick bara inte...) Jag fick hjälp med en gång, och efter det så vet jag vad som är svamp och hur man ska behandla det! Mitt råd: försök släppa blygheten och var snäll mot dig själv - svamp är verkligen inge kul om det blir illa....

Lycka till!

• Ravial

Jag håller med Lillpysch.

Det finns ingen anledning att vara rädd för läkare och för gynekologer/barnmorskor är det inget konstigt alls att man visar sitt allra hemligaste. För dem är det som vilket öra eller vilken tumme som helst. Och gissa hur många patienter de har som lider av samma symptom som du...

Dessutom tycker jag det är viktigt att man kollar sig titt som tätt, både hos gynekologen och hos "vanliga" läkaren (kanske inte lika viktigt för dig som är oskuld kanske, men ändå).

När du pratar med och blir undersökt av gynekologen/barnmorskan, be henne (som det oftast är) att berätta precis vad hon ska göra härnäst, så blir det inte otäckt alls.

• Ravial

Ursäkta, smileyn skulle inte alls vara där.

• pumpa

Är det här matlagning eller Läkemedelstips...

Hi-hi

• ica i rutan

Lilla gumman.... *ler lite* Usch, jag förstår din skräck, jag kände likadant för några år sen. Filmjölk eller naturell yoghurt funkar faktiskt riktigt bra, jag har själv haft de här mindre trevliga bekymren några gånger... Men det som jag tyckte funkade allra bäst var vagitorer (heter de så..? ), alltså medicintabletter mot underlivssvamp som du för upp i underlivet. Det verkar på en gång och köpes på apoteket. Det finns receptfria alternativ, kolla bara på tv-reklamen! Om du inte vågar gå dit själv kan du kanske be någon annan hjälpa dig...? Men som så många andra redan sagt, det är en jättevanlig åkomma, du behöver INTE känna dig dum. Det är INTE likvärdigt med t.ex. en könssjukdom.
    Andra bra tips: Använd inte tighta byxor, om du rakar underlivet så låt bli det ett tag (håret gör att det kommer till luft och huden kan andas), undvik att bli varm, vädra ofta och mycket (sov utan trosor, t.ex. ).

Du kan ju prova huskurerna och de receptfria alternativen, men funkar det inte så MÅSTE du nog tyvärr uppsöka gynekologen... De är jättegulliga människor som förstår att det kan kännas jobbigt. Be att få en kvinnlig gynekolog! Det gör alltid jag.

Lycka till och en stor KRAM!!!

• ica i rutan

Hmm...såg att det inte är någon som varit riktigt tydlig ang det här med fil o yoghurt... Du ska ta ordentligt med fil/yoghurt och kladda på i underlivet! Gärna även försöka få upp en del "inuti". Om du kan, det kanske kan vara problematiskt med tanke på att du är oskuld..? Gör så gott du kan. Och kleta på mycket!

• SadPsychoBitch

Alltid bra att gå till läkraen först och de hjälper dig så gärna. Sen om det skulle dyka upp någon mer gång så vet du ju vilken receptfri medecin du ska köpa.

• bröllops häxan

Under hela mina tonår och fram till jag va ca 26 så led, då menar jag leeeed jag av svamp i underlivet. Ingen filmjölk hjälpte där. Det som passade bäst för mig är Pevaryl. Jag vet att många inte gillar Pevaryl men för mig gjorde det underverk på bara ett par dagar. Den finns också på större tub bland fotsvamps salvorna så man slipper gå bland intimhyllorna om man tycker det är jobbigt. ca 70kr

Lycka till Hannah L
    och tänk på att de som jobbar på apoteket lämnar ut/säljer medisin för sjukdomar som säkert är ännu jobbigare/pinsamma att
    hämta. Dom har nog sätt de mesta.

Svar på tråden Mkt pinsam fråga men men...