• Hannah L

Mkt pinsam fråga men men...

Känns inget vidare att behöva fråga detta men måste man så måste man. Rakt på sak.
    Jag undrar om det finns någon sorts huskur mot svamp i underlivet.
    Är en extremt bly människa och vill INTE behöva gå till apoteket och köpa någon sorts salva. Snälla finns det något annat att göra? (är inte helt 100 på att det är det men nästan).

• Svar på tråden Mkt pinsam fråga men men...
  • karolina78

Helt ärligt, vilket jäkla tjafs!!
    jag har inte sagt att hon skall blunda för problemen och symtomen, jag bara menar att det inte skadar att prova och se om det blir bättre en dag eller två....
    men självklart skall hon uppsöka läkare snarast om problemen kvarstår efter att ha provat huskurer och receptfria läkemedel!!
    så himla farligt är det inte att vänta två tre dagar, jag tycker att du skrämmer upp stackars TS i onödan...

• Ravial

Lippi: om du läser HELA tråden (och därför även mina svar) så ser du att jag INTE skrivit filmjölk I STÄLLET FÖR medel mot svamp, utan bara att det kan lindra. Som du också kan läsa i mina svar har jag också skrivit att jag tycker att hon ska gå till gynekolog FÖRST OCH FRÄMST.
    Jag har heller inte skrivit att min gynekolog rekomenderar att man I FÖRSTA HAND ska använda filmjölk. Hon rekomenderade Pevaryl till mig.

Dessutom tycker jag man ska gå till gynekologen INNAN man köper produkter från apoteket eller internet (för att förtydliga mitt svar ovan).

• Grisaknorr

Men vilken tråkig tråd detta blev... bara för att stackars TS är blyg så ska hon bli påhoppad om att vara löjlig å hej å hans moster !! Alla har inte lika mycket skin på näsan......

Kära TS, om du nu inte redan övergett denna tråd efter all kritik här.
    Ring sjukvårdsupplysningen och vad dom tycker du ska göra. Om du inte vill så behöver du inte lämna ditt namn där

020-434444

en varm kram

• Lippi

Ravial:

Det var detta inlägg som jag svarade på.

"2005-10-12 16:37 Ravial

Lippi: Nu är det ju faktiskt så att svamp i underlivet orsakas av att miljön där rubbats, tex blivit mindre sur pga för mycket tvätt med basisk tvål. En sur produkt som filmjölk (som innehåller samma bakterier som det finns naturligt i underlivet) hjälper till med att återställa pH-värdet och tillför bakterier som kan konkurrera ut svamporganismerna (som du säkert läste i mitt inlägg tidigare i tråden). Filmjölk rekommenderas faktiskt av barnmorskor/gynekologer. TS frågar och vi svarar."

Sist skriver faktiskt du själv att det rekomenderas av barnmorskor. Och det är den biten jag är kritisk mot. Inte att du skriver det, utan att något ljushuvud inom vården säger det.

Och jag har inte en enda gång kritiserat dina svar. Jag har läst alla inläggen i tråden och jag vet vad du har skrivet. Men det är du som tolkar mitt inlägg som ett påhopp på dig och det är det inte. Det är ett påhopp på de inom sjukvården som rekomenderar filmjölk som en behandlingsmetod.

karolina78:

Det samma gäller till dig. Det är inget personligt mot dig. Jag förstår inte ens vad som fått er att tro det. Det jag är totalt i mot är som sagt gynekologer och barnmorskor som tycker att man ska testa filmjölk i underlivet.

Sen är det kanske möjligt att jag skrämt upp TS, men problem i underlivet ska man ta på allvar. Så jag tycker det är värre att många här baggateliserar problemet och svarar att hon bara ska gnida på lite filmjölk.

• okt2006

det är väl Hannah L som frågar och inte TS?

• Yrhöna

Hej!
    Om man vill prova något utan att gå till doktorn så kan jag rekommendera Aloe Vera gele! Mycket bra!
    Lycka till!

• Hannah L

Tack tack tack!!
    är super tacksam för att alla vänliga människor tagit sig tid att svara på detta problem som kan tyckas vara en bagatell för många men som är en stor grej för mig. Tror att jag ska testa med filmjölk. Hjälper inte detta får man väl bita ihop och kontakta någon. Eftersom jag aldrig haft det innan så kan jag ej vara säker men tror att det är "rätt" symptom och som jag uppfattar det så är de inte särskilt stora. Undrar om det kan gå över av sig självt? (Om man tex äter mkt filmjölk och "luftar"). Förstår om jag kan verka löjlig för många men är mkt blyg och vill helst undvika att prata om vissa saker speciellt svampinfektioner *ryser* (trots att det är så vanligt).
    Tack än en gång till alla.

• joer

Tee tree oil lotion på en tampong funka jätte bra för mig, fick det tipset av en homeopat när jag hade testat alla möjliga andra saker som fanns på apoteket men de funka bar tillfället och efter en månad var svampen tillbaka. Men med tee tree oil lotionen var det som bort blåst efter en dag och har inte haft problem sen dess.

• Grisaknorr

okt2006

TS = Tråd Startare vilket här är HannaL

• Olga77

Jag tycker inte alls att du är löjlig! När jag fick svampinfektion första gången var jag skräckslagen och visste inte vart jag skulle vända mig. Tyckte att det var jätteläskigt att gå till gynekologen, men de var hur gulliga som helst (exempelvis bad gynekologen en sköterska komma och hålla mig i handen eftersom jag var så rädd - och det kändes mycket bättre då)och jag var jättelättad efteråt. Ta kontakt med gynekologen om inte "huskurerna" hjälper inom några dagar - du ska se att det inte är så farligt som du tror!

Lycka till igen!

• Hannah L

Var kan man köpa denna "tee tree oil"?...undrar *se ovan* om det kan försvinna av sig själv? (om man "luftar" och äter mkt fil mm)....tack

• joer

Tee tree oil lotion kan du köpa i en vanlig hälsokostbutik. Tänk bara på att köpa tee tree oil lotion och inte koncentread tee tree oil.

• anderssonskan midsommaren 2004

vet faktist inte om någon skrivit detta då det va många elektriska inlägg, men doppa en tampong i acidofilus (a-fil) vilket har den perfekta suhetsgraden, för sedan in den som vanligt låt verka 1 timma gör detta 2gg om dagen i 3 dagar & har det inte hjälpt så skulle du faktist behöva köpa pevaryl sto piller på apoteket. tyvärr, så att du inte åker på någon mer infektion.
    lycka till mvh pia

• joer

Det berukar inte försvinna av sig själv utan någon behandling av något slag ex huskur eller pevaryl el dyl. Men lufta är ju alltid till hjälp men försvinner gör det nog inte.

• okt2006

Ahaa... *får en uppenbarelse*
    Så det är det som menas med TS... sorry..

• HSjuni-06

Har själv haft samma problem, men jag gick och köpte pevaryl på apoteket - de var jättehjälpsamma och trevliga Det enda jag kan råda dig att göra är att INTE KLIA!!! och TVÄTTA INTE oftare än en gång om dagen, då torkar du bara ut dig själv och skapar mer obalans. Hoppas det ordnar sig för dig, annars kan du ju alltid be en kompis shoppa lite för dig
    Lycka till

• cricri

Kolla i

Stora örtläkarboken för kvinnor av Anne McIntyre

Där staar allt du behöver veta med hänvisningar och allt. Boken brukar finnas paa de flesta biblioteken.

• Mastermind

Nu vet jag inte om någon annan redan tipsat om detta, men hellre en gång för mycket än inte alls. ;)

ungdomsmottagningen.se/ hittar du allt mellan himmel och jord och om dom inte har det du söker efter så skulle jag bli _väldigt_ förvånad.

Svar på tråden Mkt pinsam fråga men men...