• Hannah L

Mkt pinsam fråga men men...

Känns inget vidare att behöva fråga detta men måste man så måste man. Rakt på sak.
    Jag undrar om det finns någon sorts huskur mot svamp i underlivet.
    Är en extremt bly människa och vill INTE behöva gå till apoteket och köpa någon sorts salva. Snälla finns det något annat att göra? (är inte helt 100 på att det är det men nästan).

• Svar på tråden Mkt pinsam fråga men men...
  • hellokitty

Ät inte godis/socker utan ät istället mycket fil eller yoghurt med bakteriekultur.

• Lippi

Detta är bara inte sant!!!

En person som uppenbart har ett medicinskt problem, frågar efter huskurer för att slippa gå till apoteket för att hon är för blyg för det.

Och en massa tjejer ger faktiskt tips på hur hon ska göra för att slippa apoteksbesöket. Men är det så klokt????

Visst det kanske "BARA" är svamp. Men det kan vara något ännu värre. Och det tycker ni ska behandlas med filmjölk.

Det enda rätta är att gå till apoteket och prova ett riktigt läkemedel. Om det inte hjälper så måste du ju gå till en gynekolog.

Att hålla på och slaska med filmjölk i underlivet är väl inget bra. Visst kan det hjälpa till att ta bort svampen, men om det blir rester kvar av det, så kan det mycket väl bli en inflamation som i värsta fall leder till sterilitet.

Men det är det kanske värt för att slippa gå på apoteket.

• hellokitty

Jag använder Ovesterin som är receptfritt annars. Det är den bästa salvan jag använt! Har provat det mesta annars, både receptbelagda och receptfria...
    Men det viktigaste är som tidigare sagt att dra ner på socker och lufta...

• Grisaknorr

Min morbror som är läkare (gyn) rekomenderar filmjölk först å främst. Om det inte hjälper så gå till apoteket och köp canasten mot fotsvamp !! Tipsade han oxå mig om. Samma eftekt men MYCKET billigare och mindre pinsamt å köpa
    Undvika sötsaker ska man oxå göra undertiden man behandlas

Lycka till !!

• SadPsychoBitch

Hm blev lite irriterad på det inlägget lite längre upp!?

Vi här på BT vill mer eller mindre hjälpa alla så gott det går och för mig har det funkat med filmjölk!!

• okt2006

Hannah: du kan beställa apoteksprodukter på nätet www.apoteket.se/rd/d/4621 och få de hemskickade så behöver du inte känna att det är pinasmt att gå dit!!

• Lippi

okt2006

Det var ett utmärkt förslag!!!

• Amy1

Visst kan man prova med filmjölk, det är ju inget farligt. Men har du fått en rejäl svaminf hjälper nog inte det. Då får du nog ta dig i kragen och gå till apoteket. Jag vet att alla är olika, men allvarligt talat, svamp drabbar ju de flesta någon gång och det är ju absolut inte något konstigt. Förstår om man tycker det är pinsamt när man är 14 år, men inte som vuxen.
    Något som funkat bra för mig är Pevaryl kombinationsförpackning med både salva och vagitorie. Jag tycker verkligen du ska ta mod till dig att gå till apoteket, jag lovar du kommer känna dig mycket bättre, både med avampen och med självkänslan, när du gjort det. Så är det med allt som är obehagligt, det är att ge sig på det och se att man klarar det!!

Amy

• SadPsychoBitch

Jag fick min första svampinfektion när jag var 13 år och visst var det pinsamt men strax innan hade jag ätit antibiotika och fick det antagligen för det.

• Ravial

Lippi: Nu är det ju faktiskt så att svamp i underlivet orsakas av att miljön där rubbats, tex blivit mindre sur pga för mycket tvätt med basisk tvål. En sur produkt som filmjölk (som innehåller samma bakterier som det finns naturligt i underlivet) hjälper till med att återställa pH-värdet och tillför bakterier som kan konkurrera ut svamporganismerna (som du säkert läste i mitt inlägg tidigare i tråden). Filmjölk rekommenderas faktiskt av barnmorskor/gynekologer. TS frågar och vi svarar.

Jag tycker gott TS kan prova filmjölk, som kan svalka och göra gott, men hon bör gå till gynekologen så att de kan fastställa att det är just svamp hon lider av. Det gör att hon vet med säkerhet nästa gång (för svampen tenderar att dyka upp om igen om man väl fått den) så hon kan köpa rätt produkt från apoteket.

Svar på tråden Mkt pinsam fråga men men...