• confetti

Hur ofta bråkar ni?

Hej tjejer!

Hur ofta brukar ni bråka med era män/sambos och vad brukar ni bråka om?

Vi bråkar oftast om löjliga saker som vi förstorar upp har jag märkt...senast alldeles nyss såklart...

Båda är arbetslösa och uttråkade så det bidrar rätt mycket men visst känns bråk onödigt ibland men det kan nog vara bra nån gång emellanåt? När vi inte bråkar känns det så himla bra och så vill jag ha det jämt men det går nog inte utan lite bråk ibland?

• Svar på tråden Hur ofta bråkar ni?
  • Pajo

Kan nästan tycka att vi bråkar lite för lite faktiskt.... Låter kanske konstigt men jag tror att man mår bra av att "ventlilera" lite emellanåt, mer än vad vi gör iallafall.

• SadPsychoBitch

Vi har perioder då vi bråkar jäte mycket, mellan de perioderna är det jätte skönt och jätte mysigt!

• *sambo*

Vi har inte heller regelrätta bråk utan mer tjurighet o tjafs. Inte så ofta dock, för det mesta är vi kära o glada På ett sätt är det nog bättre om man bråkar ordentligt nån gång ibland istället.

Senast imorse tjafsade vi och det är det klassiska att han aldrig ser om diskmaskinen behöver tömmas, en tvätt behöver tvättas eller om det behöver plockas undan. Jag är absolut ingen pedant men min gräns går före hans. Vi har pratat om det att han spontant borde kunna se mer sånt och jag får försöka lära mig att inte ta på mig det o göra det själv o inte tjata om det.
    Hur löser ni andra som har män som är stökiga??

• sofia  aneleh

min man suckar alltid högljutt om jag lämnar kläder och ligga på golvet i soffan osv. att jag inte direkt städar undan vitlöksskalen från diskbänken när jag gjort mat. om han däremot själv lämnar en masa papper och kläder och sånt överallt så tycker han det är helt okej.

så våra tjafs brukar handla om att det är jag som är för stökig. och ber jag om hjälp med att göra mat så går han kanske motvilligt med på att skala en lök, men när den är skalad och han inte kan hacka den går han iväg och tjurar. tydligen måste jag sköta om maten varenda jävla gång för han VÄGRAR engagera sig i det. åååhhh jag blir så frustrerad när jag tänker på det. han påstår att han inte kan göra mat men man undrar ju hur han klarade sig innan jag kom med i bilden. jag tror han bara är lat.

tror nog jag ska låtsas vara sjuk i eftermiddag när han kommer hem så fårvi se om han kan fixa ihop nåt ätbart idag. jag strejkar.

• Victory

Kan hålla med om allt som *sambo* sa!

Det är det vanliga "tjafset" om hushållslysslorna. Jag har en lägre toleransnivå vad gäller hur stökigt det får bli än vad han har. Han är inte ovillig att städa och diska om jag säger till honom men jag kan bli irriterad över att han inte själv ser vad som behöver göras utan jag får tjata. jag önskar lite mer initiativförmåga från honom. Främst vad gäller maten. Om inte jag planerade maten och handlade skulle vi äta mackor till middag varje kväll!

Själv påstår han att han städar mer än jag. Så vi har gjort ett städschema där vad och en får kryssa för vad man har gjort och sen får vi svart på vitt vem som egentligen gör mest! Och missar man att göra en syssla får man "böta" 5 kronor per sak att lägga i en burk. Vi har haft detta system nu i en och en halv vecka och han är redan skyldig burken 15 kronor (jag = 0 kr). Ja, jag skrev skyldig, han har inte ens betalat än!

• *sambo*

Victory:

*asg* bra system!
    Min sambo har inte heller problem att göra det och han är i ärlighetens namn bättre både på att laga mat, vika tvätt (!!) och tvätta men med hans planering så blir tvätten tvättad mitt i natten dagen innan resor, eller alt. när INGA rena kläder finns kvar.
    Härom dagen hade vår lampa som står i fönstret i vardagsrummet blåst ner och vi sätter oss för att äta middag framför tv:n.
    Jag frågar honom då om han upptäckt nåt konstigt i rummet. Nää vadå? säger han.
    Han såg inte ens lampan som låg i soffan!
    Helt otroligt!

Till saken hör att jag är student o han reser rätt mkt så det är ju jag som ser röran hemma (som oftast blir ett bombnedslag när han kommer hem med kläder överallt).
    Sen frågar han mig alltid vart saker ligger, ska han leta så går han in i ett rum o tittar runt, absolut inte lyfter på saker! Det värsta är nog att jag alltid vet vart sakerna ligger

Har vi tjejer nåt "inbyggt" i oss att vi plockar undan och ser de små detaljerna?

Missförstå mig rätt, jag älskar min sambo o han är världens bästa, men städa kan han inte

• Nightingale

Vi har aldrig bråkat tror jag, men däremot har vi haft irriterade diskussioner som har tagit sig STORA propotioner bara för att han tiger ihjäl saker och blir stensur och jag vill prata bort problemen och att allt ska bli som vanligt.

Avskyr denna surhet. Men antar att det ingår i paketet..

Detta har hänt tre gånger under vårt förhållande som varat i 1,5 år varav ett år som sambo på 25m2.. Det tycker jag inte är så illa ändå!!

Det bästa är ju att jag blir så KÄR efter dessa irritationstillfällen!!!

• Bröllopstokiig

*sambo* :D :D Ja det måste vara så att vi har det där inbyggt på något vis. Jag och min sambo är likadana. Han frågar mig vart saker och ting ligger innan han ens letar själv, för det är mest troligt att jag vet vart den/det är och då går det smidigare att fråga mig.
    Jag vet inte varför, men på något sätt kommer jag ihåg om jag sett ett grej ligga på något speciellt ställe.

Jag har också lägre toleransnivå när det gäller städning och sådant. Därför blir det oftast jag som tar tag i det tyvärr. Jag är inte petnoga alls, men hade jag struntat i det helt så hade det snart inte gått att leva här. :D

Och varför ser en del människor inte att det behöver diskas, städas, tvättas osv??
    Fast å andra sidan har jag svårt att få tummen ur när det gäller tvätt av bilen..

Vi bråkar ibland. Men det har mest gjort oss tightare. Det är viktigt att kramas och försöka förstå varandra!

• Mastermind

Vi har aldrig bråkat på det sättet att vi skrikit åt varandra och sagt saker man ångrar. När det är någon den ena stör sig på så sätter vi oss ner och pratar. Det kan dock bli väldigt känslosamt och många tårar, men jag räknar det inte riktigt som ett "bråk".

Vi har varit tillsammans i drygt 3½ år, om det spelar ngn roll.

• Victory

Juni-flickan...

På tal om tvätt av bilen: varje gång jag drar upp det här med den (enligt mig) ojämna fördelningen av hushållssysslorna brukar han som försvar säga: Jamen, hur ofta kollar du oljan i bilen då?!! Så enligt honom ansvarar han för skötseln av bilen och jag för allting annat i hemmet...

Nä, så illa är det faktiskt inte, nu var jag lite elak. Han gör väldigt mycket här hemma men jag vill nog tro att jag gör lite mer.

*sambo*...
    Vi har löst tvättfrågan på så sätt att var och en tvättar sin egen tvätt, så det är en sak mindre att bråka om. (Ska kanske tillägga att vi båda har haft eget boende ganska länge innan vi flyttade ihop så det hänger nog kvar sedan dess. ) Men det resulterar i att han bara tvättar först när allting är smutsigt.

Svar på tråden Hur ofta bråkar ni?