• kära

erfarenhet av engångskameror?

hej,

vad har ni för erfarenhet av engångskameror?
    Någon som provat de från Calligraphen?

Är lite orolig för att bilderna ska bli svarta, har hört att de blir det om man glömmer att sätta på blixten - nån som vet om det är ett problem?

tack,

• Svar på tråden erfarenhet av engångskameror?
  • FinFin

Är det mörkt så blir det inga bra bilder utan blixt (de blir korniga & mörka). Tänk också på att det är NI som får betala för framkallning av alla rullar efteråt...& det kanske inte är så många "bra" bilder. Vi har valt bort engångskameror, eftersom de flesta av våra vänner har små digitala kameror. Dessa bilder kan man både dela med sig av via dator & dessutom göra papperskopior på om man vill!

• kära

Tänkte också välja bort engångskameror först just av denna anledning....Men så tipsade någon som hade gift sig om att det var sååå bra och kul med dessa bilder, så nu blir jag osäker...vill så gärna ha mycket och bra bilder från kvällen

Någon mer med erfarenhet?

• FinFin

Jag fotograferar mycket själv & är därför lite extra "kinkig"...Det beror lite på hur många gäster ni ska ha oxå (hur många kameror ni tänkt ha). Om det inte blir så dyrt, så kan det ju vara värt det ändå (så blir det vad det blir!) Vi ska ha en kamera stående vid gästboken oxå, så då blir det lite självporträtt & sånt där!

• kära

Tänkter ni ha en engångskamera eller en digitalkamera vid gästboken?

Vi funderar på att lägga ut en kamera vid varje bord (10 personer vid varje bord). Det blir bara 5 kameror (vi behöver ingen vid honärsbordet) så det blir ju inte jättedyrt att framkalla... Vi har även bett min farbror, som är rel. duktig på att fota, att gå runt vid middagen och ta kort på alla + fota lite under festen.

Har ni proffsfotograf under middagen eller har ni bett någon annan om hjälp med detta eller hur gör ni?

• hellokitty

Jag använder jämt engångskameror! Har aldrig använt de Du nämner men vanliga Fuji-kameror springer jag alltid med i handväskan. Blixt är ett måste och att man är stadig på handen. Visst beror mycket på hur man är som fotograf men när man framkallar bilderna kan man göra ganska mycket också. Där jag framkallar brukar dom alltid justera lite i bilderna och ändra färgtonerna om det skulle behövas för att göra bilderna snyggare.
    Det jag kan tycka är tråkigt med engångskameror är att man inte kan zooma. Och att man inte kan ta bilder fööööör nära objektet för då blir det också suddigt.

• FinFin

Jag har tre kompisar som fotograferar mycket, så de ska dela på "jobbet" under dagen. Sen har vi tänkt lägga en digital pocketkamera vid gästboken. Vi har två kompisar som ska turas om att filma oxå, så jag tror att vi ska bli tilltäckligt dokumenterade Har hört om några som hade ett "Robinson-bås" dit gästerna kunde gå in & sätta på en videokamera & säga något till brudparet-lät kul!

• kära

Hellokitty,

tack för ditt svra. Ungefär hur långt ifrån ska man ta för att det ej ska bli suddigt?

Bor du i Stockholm i såfall har du tips om vart dte är bra att framkalla?

• hellokitty

Man ska ta minst en meter ifrån..

Jag framkallar på bildverkstan på hantverkargatan. (www.bildverkstan.com)
    Tror dom har erbjudande för tillfället på engångskameror. 2st för 50:- har handlat på mig några stycken....

• hellokitty

Dom har retuschat mina tår en gång......

• Teddan1

....Men tänk på att det är rätt dålig kvalitet på engångskamerorna, speciellt om det skulle finnas en del bra foton- som ni kanske skulle vilja förstora- de blir meed all sannolikhet rätt gryninga och tråkiga då. Skulle satsa på att be andra ta kort- som kan ta kort! Skulle aldrig förlita mig på kompisar...tänk på att det är den enda dokumentationen ni har från ert bröllop. Att hyra en riktig fotograf är, tycker jag, ett måste. Men så fotar jag själv också och är superkinkig med just den saken.....
    :)

Svar på tråden erfarenhet av engångskameror?