• kära

erfarenhet av engångskameror?

hej,

vad har ni för erfarenhet av engångskameror?
    Någon som provat de från Calligraphen?

Är lite orolig för att bilderna ska bli svarta, har hört att de blir det om man glömmer att sätta på blixten - nån som vet om det är ett problem?

tack,

• Svar på tråden erfarenhet av engångskameror?
  • hellokitty

Jag tycker inte det är överdrivet dålig kvalité på engångskameror och jag har förstorat någon bild som faktiskt blivit bra. Ofta har det med kvalitén på själva filmen att göra och vissa säljer kanske lite för gamla vilket gör att bilderna blir korniga och dåliga. Självklart blir det inte snyggt om man ska smälla upp 1*1 meters förstoringar men upp till a4 kan man få snyggt om det är ett bra taget foto. Tycker nog att man även ska ha någon digitalkamera och inte enbart engångskamera men tycker idén med kamera vid varje bord var en bra idé!

• Teddan1

Hellokitty:

Men man kan ju inte välja filmen i engångskamera och eftersom blixten är rätt dålig så kommer kort tagna på kvällen att bli mycket korniga! Det är ju synd om hälften av korten måste slängas bara för att kameran inte klarar ljusförhållandena.
    En annan sak är ju mitt på dagen! :)

• kära

Tack för tipset med engångskameror på bildverkstan, det lät ju väldigt billigt. nte dte viktigaste men vet du möjligtvis vilken färg de är?
    Kollade på deras hemsida, de verkade ju väldigt seriösa, vet du ungefär vad dte brukar kosta att framkalla en 24 rulle om man ej har bråttom?
    I

• kära

Ångående problemen med blixt - om man lägger ut kamerorna på borden så antar jag att de flesta bilder knäpps upp under middagen...och då är det ju ganska ljust eftersom vi gifter oss i augusti och rummet vi äter i har mycket fönster. Så då kanske det är värt det även om de bilder som tas senare skulle bli mörka...

tack för era kommentarer och tips, tar gärna emot fler såklart..

• hellokitty

Teddan1: Ja, tyävrr är det svårt att veta vad det är man köper för film men kolla utgångsdatum på kameran! Om det är svart ute är det klart svårt, då får man ha extraljus!

Kära: 3 dagars framkallning ligger säkert på 90:- per rulle. Ber man dom att kolla bilderna och justera färger så gör dom det mer än gärna.

I och med att det är en fotoaffär med framkallning som huvudsak så gör dom inte reklam för bröllopsfotning m.m. men vet att dom gärna åtar sig sådana jobb också. Vet dock inte vad det kostar.

• Texas

Vi valde bort engångskameror just för att det lätt blir dyrt att framkalla och dessutom är kvalitén inte så bra heller. Istället la vi ut några extra digital kameror vid borden och lät dessutom våra pappor fota under middagen så att vi ändå fick med alla gäster.

• Kay

Vi körde Kodak engångskameror på vårt bröllop. Ville ha för skojs skull men ville inte ha nån skit för det så jag tänkte att jag satsar på märken som man vet är kvalitet, Kodak eller Fuji tex.

Vi fick inte ut många bilder som var bra är jag rädd Men det berodde på att princip varenda gäst inte fattade att man var tvungen att trycka på blixt knappen Så hittar du kameror med automatisk blixt så kör på det! De bilder som vi fick som var bra var de som togs tidigt under kvällen medan det var ljust.

• Decorist

Min man jobbar på en fotobutik och fotar väldigt mycket, och han tycker det är helt värdelöst med engångskameror på bröllop, så vi hade det inte. Han framkallar "bröllopsfilmer" varje vecka och förstår inte vitsen med korten. De flesta är suddiga, mörka eller missar. Sen har många par kommit tillbaks och klagat på dålig kvalité...men vad kan man räkna med? =) Tar man själv med en engångskamera kanske man lägger ner lite mer energi för att ta ett bra kort, men en kamera som skickas runt för att ta kort i en festlokal blir nog inte riktigt lika bra.
    Våra kompisar hade engångskameror på sitt bröllop, och de var helkassa och de tyckte de vart jättetråkiga.

Be istället en eller två gäster/fotografer gå runt bland borden och ta kort, så blir det nog minst lika bra...och billigare!

• pooh

Vi hämtade just ut våra bilder... från fyra kameror var det kanske 20 bra bilder. Skärpan var halvbra överlag och ett antal bilder var svarta.
    Gjorde vi om det skulle vi nog skippa engångskamerorna, ofta är det så många gäster som fotar med vanliga kameror ändå.

• pooh

Vi hade förresten inte kameror från Calligraphen.

• johansson

En kompis till mig hade engångskameror på middagen och 90% av bilderna var bra.

• roja

Vi hade engångskameror på vårt bröllop och ångrar det inte. Vi fick en del mindre lyckade foton men också en del riktigt bra bilder. Att tänka på:

- Vad man har för förväntningar. Vår avsikt var inte att få proffsiga och finstämda romantiska bilder att förstora till tavlor utan roliga, knäppa och avslappnade bilder av alla gästerna som ett minne. Och det fick vi! Vi har skrattat en hel del åt en del bilder Och också fått en del jättefina kort av våra vänner. Och alla finns med på åtminstone någon bild. Många har ju egna kameror med, men inte alla så risken är att man bara får kort av de som har kamera och deras vänner och sen finns det inga kort på de andra gästerna.

- Man får räkna med att alla bilder inte blir bra. Men det gäller inte bara engångskameror, så blir det ju i allmänhet annars också fast man fotar med riktig kamera. Jag tycker ändå att en överraskande stor andel av fotona blev helt OK eller bra.

- Välj INTE kamerorna för att de är billigast! Välj kameror med kvalitet, det är absolut värt det de kostar extra Jag har tagit bilder på en fest med två olika engångskameror, en Kodak (eller annat känt märke, kommer inte ihåg) och en annan No-name som vi köpt bara för att den var billig och hade ett coolt skal. Det blev STOR skillnad i kvalitet på bilderna! Den billiga kameran gav mycket sämre bilder.
    Några har faktsikt kommenterat hur pass bra kvalitet det blev på bilderna från våra engångskameror på bröllopet. Sen togs största andelen av bilderna under middagen och då var det ju ljust så det var definitivt inget problem med mörka bilder. Men även de från senare på kvällen har blivit bra, så länge de inte är tagna på jättelångt avstånd.
    Så köp hellre färre kameror av bra kvalitet, än många billliga! Bättre bilder och lägre framkallningskostnad.

- Vår toastmaster sa till i början av middagen att man gärna skulle använda kamerorna - Och informerade på samma gång om att blixten ska användas och att bilder inte bör tas närmare än 1 m el längre än 5 m. Det har de allra flesta faktiskt kommit ihåg. Så om ni ser till att informera om de sakerna så ska det nog fungera.

• Anders-Anna

Hmm... synd med tråkiga erfarenheter. Tror det är mycket viktigt att toastmaster påpekar vikten i att använda blixt ett par, tre gånger under kvällen. Sedan får det gärna stå en rad i sånghäftet, kanske.

Blixten MÅSTE användas, annars blir det bara skit. Vi har köpt en bröt och jag har testknäppt, verkar vara toppkvalitet.

//Anders

• weddingphoto

Hej Jag jobbar som butikschef på ett fotoföretag som framkallar filmrullar. Jag kan avslöja att engångskameror av den billiga sorten är faktiskt ihoptejpade gamla engångskameror. De är tejpade med svart tejp i skravarna men ibland inte tillräckligt täta så det kommer in ljus i kameran och förstör filmen. V

ille bara informera om detta så att ni som framkallat förstår varför det ofta blir dåliga bilder. Vill även varna för gratisfilm som verkligen brukar vara av risig kvalitet.

lycka till med era bröllopsbilder!

• kära

Weddingphoto - Tack för info.
    Har du någon erfarenhet av engångskamerorna från Calligraphen (vita pappershöljen)?

• weddingphoto

kära,
    faktiskt inte, men dra iväg ett mail till dem och fråga. Om du beställer därifrån så kan du kika lite under pappershöljet, ser du svart tejp hinner du kanske returnera dem. Glöm inte kamera med blixt och ge ordentliga instruktioner hur man gör. Allt eftersom kvällen lider och drickat tar vid glömmer folk det nog tyvärr ändå.

Jag funderar på att leta upp ett gäng gamla analoga kameror som jag inte använder längre, stoppa i film och lägga ut, eller ge till vissa personer som får fota hejvilt...

• weddingphoto

forts... då behöver man inte tänka på blixt eftersom den avfyras automatiskt...

• Sara Sahara

Säg till toastmaster att informera om blixten!!! Det glömde vi och många kort blev svarta pga att folk ej använde blixten!!

Svar på tråden erfarenhet av engångskameror?