• dala82

Ert bästa kakrecept!

Hej på er!
    Vet inte om det finns ngn tråd om detta, hittade ingen iallafall...

Ska baka till min brors student på fredag. Har lite idétorka och är lite trött på de "gamla vanliga" kakorna jag brukar göra. Har ni ngt favoritrecept som ni vill dela med er av? Kakor, muffins, annat...Jättetacksam för alla tips jag kan få....:) :)

• Svar på tråden Ert bästa kakrecept!
  • zebban

zebbans chokladmuffins
    ska gräddas ca 15 min!!

• dala82

Tack hörni! Ni är bäst!

Och LisaML visst får du låna tråden, jag tog ju över din

• Ellte

*fniss* Ja är man så söt och råsa så :D

Nämen nu är jag i en kaktråd och har inte skrivit nåt tips...bara svamlar... Det är sannerligen jag som borde be om ursäkt... Vad ska jag dra till med?

Jag är VÄRDELÖS på att baka... Det där med kemi funkar bara inte när man är ovillig att följa recept som jag är :D DOCK är jag "berömd" i bekantskapskretsen för mina kladdkakor (Ingen jäst, inget bakpulver = inga problem! ;))!

Mitt tips är alltså:

-----
    Varierad Kladdkaka

Ingredienser:
    100g smör
    1½ dl vetemjöl
    4 msk kakao
    ½ krm salt
    2 ägg
    3 dl socker
    Kokosflingor

Sätt på ugnen på 175°.

Vispa upp ägg och socker så pösigt som du bara orkar. Rör i mjöl, kakao och salt.

Smält smöret och häll i det skållhett. Rör tills smeten är jämn och fin.

Häll smeten i en smord form med kokosflingor istället för ströbröd!, gärna med löstagbar botten. Grädda i ugnen 30-35 min.

----

Ovanstående är ett grundrecept som går att variera i massor! Det jag har testat att ha i är:

Dumlekolor
    Noblesse
    Andra chokladbitar
    Nötter av olika slag (Salta jordnötter är en favvo :P)
    Hallon
    (Dessa petas ner när du hällt smeten i formen)

Hackade nötter
    Rivet apelsinskal
    Baileys
    (Rör ner i smeten innan den hälls i formen)

Jag har även gjort vit kladdkaka då jag helt sonika bytt ut kakaon mot marsanpulver.
    Servera med färska bär och grädde
    eller
    Peta i bär i smeten när du hällt den i formen
    eller
    Stoppa i chokladbitar
    eller
    Blanda rivet citron/apelsinskal i smeten
    eller
    Blanda krossade kardemummakärnor i smeten

Testa också att ha olika saker som "ströbröd". Krossade digestive, krossade pepparkakor, blanda ströbröd med kardemumma och kanel, blanda kokos med apelsincest etc etc

Bara fantasin sätter gränser och så länge ingredienserna LÅTER goda ihop brukar det funka :D

---

Så, nu har jag bidragit va? :D

• LisaML

Ellte, ja nu har du gjort dig förtjänt av sällskapet i denna mycket trevliga tråd!

• dala82

Ja verkligen!!! Tack!

Håller på att baka för fullt just nu. Ska baka de två kakorna från vännertråden. Testa om de är så goda som de säger...:)

• lij

Dubbla Strass - supergoda småkakor.

Ingredienser:
    4 dl vetemjöl
    1 dl socker
    1 dl potatismjöl
    200 g smör
    2 tsk kaffepulver

Smörkräm:
    100 g smör
    1 msk vaniljsocker
    1 msk florsocker

200g smält blockchoklad.

1. Rör ihop ingredienserna i en bunke till en slät deg.
    2. Rulla degen till fingertjocka längder som skärs i 3 cm bitar. Lägg dem på en smord bakplåt och platta ut dem lite. Grädda i mitten av ugnen på 175°C tills de är ljusbruna.
    3. Gör smörkrämen medan kakorna svalnar.
    4. När kakorna är kalla, bre smörkrämen på en kaka och tryck sedan dit en kaka till. När det är klart så låt de dubbla kakorna stå svalt ett tag så att smörkrämen stelnar lite.
    5. Doppa sedan ena änden på kakorna i smält blockchoklad. Låt stelna.

• pepperoni

Ajsen bajsen! Man fåår inte ha sådana här trådar i ett bröllopsforum.. Jag kommer ju inte att komma i min klänning ju.. *dreglar vid datorn*

• dala82

lij
    De där ska jag göra! Tack! :)

pepperoni
    Vilken tur att jag inte har det där "komma i klänningen"-bekymret. Har nämligen ingen klänning att komma i.....:) :)

• lokatt

efter att ha grävt som en besatt (visste att det fanns NÅGONstans) hittade jag mitt recept på tuppkaka. hoppas det är i rätt linje...

Geijerska tuppkakan
    Rör hastigt ihop 2 ägg, 3 dl socker och 75 g smält smör eller margarin. Tillsätt 2,5 dl vetemjöl och rör om väl, men vispa inte!
    Häll smeten i väl smord och bröad rund form, gärna med löstagbar botten.
    Strö över hackad mandel och grädda i 200 grader ca 25 minuter.
    Serveras gärna ljum till kaffe eller thé.

personligen brukar jag hoppa mandeln - känns lite mer "användbar" då, m tanke på alla allergiker. lika god iaf.

• dala82

Tack anna lokatt!! :) :)
    Väldigt svårt att välja nu, ska baka imorgon med syrran! Får visa henne alla recept och sedan får hon välja, annars slutar det väl med att jag gör ALLA!!!

• Vickan7

Här kommer receptet på en helt
    supergod ananaspaj!

INGREDIENSER
    Pajdeg:
    150g smält smör
    3 dl vetemjöl
    1 dl socker
    1 tsk bakpulver

Fyllning:
    2 dl créme fraiche
    1 1/2 dl socker
    2 tsk vaniljsocker
    1 ägg
    1 medelstor burk krossad ananas (väl avrunnen)

Så här gör du:
    Blanda ihop alla ingredienser till degen och tryck ut den i en pajform.
    Ställ in formen i kylskåp medan du gör fyllningen.

Låt ananasen rinna av ordentligt i ett durkslag.

Vispa ihop créme fraiche, socker, vaniljsocker och ägg, rör ner ananasen. Häll
    fyllningen i pajformen och grädda i ugn 200 grader, 15-20 minuter.

Låt pajen svalna och servera den med vispad grädde blandad med vaniljsås.

• Eorin

Min favorit på småkakor är mörkulor:
    Smält 100g smör. Blanda ihop 1 tsk vaniljsocker med 3 msk kakao, 2 dl mjöl och en nypa salt. Blanda i smöret i torrvarorna. Rulla till kulor. Grädda i 50-75 grader i två timmar och låt stå kvar i ugnen över natten. Klart!

Svar på tråden Ert bästa kakrecept!