*fniss* Ja är man så söt och råsa så :D
Nämen nu är jag i en kaktråd och har inte skrivit nåt tips...bara svamlar... Det är sannerligen jag som borde be om ursäkt... Vad ska jag dra till med?
Jag är VÄRDELÖS på att baka... Det där med kemi funkar bara inte när man är ovillig att följa recept som jag är :D DOCK är jag "berömd" i bekantskapskretsen för mina kladdkakor (Ingen jäst, inget bakpulver = inga problem! ;))!
Mitt tips är alltså:
-----
Varierad Kladdkaka
Ingredienser:
100g smör
1½ dl vetemjöl
4 msk kakao
½ krm salt
2 ägg
3 dl socker
Kokosflingor
Sätt på ugnen på 175°.
Vispa upp ägg och socker så pösigt som du bara orkar. Rör i mjöl, kakao och salt.
Smält smöret och häll i det skållhett. Rör tills smeten är jämn och fin.
Häll smeten i en smord form med kokosflingor istället för ströbröd!, gärna med löstagbar botten. Grädda i ugnen 30-35 min.
----
Ovanstående är ett grundrecept som går att variera i massor! Det jag har testat att ha i är:
Dumlekolor
Noblesse
Andra chokladbitar
Nötter av olika slag (Salta jordnötter är en favvo :P)
Hallon
(Dessa petas ner när du hällt smeten i formen)
Hackade nötter
Rivet apelsinskal
Baileys
(Rör ner i smeten innan den hälls i formen)
Jag har även gjort vit kladdkaka då jag helt sonika bytt ut kakaon mot marsanpulver.
Servera med färska bär och grädde
eller
Peta i bär i smeten när du hällt den i formen
eller
Stoppa i chokladbitar
eller
Blanda rivet citron/apelsinskal i smeten
eller
Blanda krossade kardemummakärnor i smeten
Testa också att ha olika saker som "ströbröd". Krossade digestive, krossade pepparkakor, blanda ströbröd med kardemumma och kanel, blanda kokos med apelsincest etc etc
Bara fantasin sätter gränser och så länge ingredienserna LÅTER goda ihop brukar det funka :D
---
Så, nu har jag bidragit va? :D