• dala82

Ert bästa kakrecept!

Hej på er!
    Vet inte om det finns ngn tråd om detta, hittade ingen iallafall...

Ska baka till min brors student på fredag. Har lite idétorka och är lite trött på de "gamla vanliga" kakorna jag brukar göra. Har ni ngt favoritrecept som ni vill dela med er av? Kakor, muffins, annat...Jättetacksam för alla tips jag kan få....:) :)

• Svar på tråden Ert bästa kakrecept!
  • Jenca

Kom på ett annat som jag brukar göra ibland, det är mer som godis än kakor - men goda är de i alla fall och uppskattade brukar de bli.

Snickerskakor

1 burk jordnötssmör (gärna med bitar i)
    2 dl sirap
    1 dl socker
    1 dl kokos
    1 liter Kellogs K-special
    1 tsk vaniljsocker
    1 blockchokladkaka

Blanda jordnötssmör, sirap, socker och kokos i en kastrull och värm försiktigt till en lös smet. (Det ska ej sjuda eller koka).
    Tillsätt k-special och vaniljsocker och rör om.
    Bred ut smeten i en liten långpanna. (Jag brukar lägga ett bakplåtspapper över och kavla lite med en kavel för att platta till smeten och göra den mer kompakt, men det gör man som man vill ha det).
    Smält blockchokladen över vattenbad och bred över den avsvalnade kakan.
    Skär i fyrkanter.

• dala82

Tack Jenca! Du och jag måste ha samma smak, det där är ett par favoriter hos mig också! Fler?

• LisaML

Hej Dala82,

denna kaka är smaskens! Den smakar lite somrigt av citron och kokos och energin bara flödar ur den... Beach 2005, här kommer vi!

Vit choklad-kladdkaka

100 g smält margarin
    100 g vit choklad (bryt och smält i margarinet)
    2 dl socker
    2 tsk vaniljsocker
    2 ägg
    2.5 dl vetemjöl
    rivet skal från 1 citron

Blanda alla ingredienser. Smöra en form och strö den med kokosflingor. Häll i smeten. Grädda 12-15 min, 200 grader.

• sara den rara

*dregler lite över alla goa kakor*

• dala82

LisaML
    Tackar tackar!! Den låter jättesmarrig....:)

• nasa

Hejsan! jag har en god småkaka som min familj älskar;
    Ta och gör en mördeg ( 1 dl socker,200 gr smör, 3 dl mjöl) knåda ihop och lägg i kyl en stund, rulla bollar och tryck ut i folieformar, som paj ungefär, tryck i en dumlekola och in i ugnen i ca 15 min på 200 grader. Ta ut kakorna och lägg på en nobless direkt så den smälter, lägg i kyl när de har svalnat. KANONGODA!!!

• dala82

Tack nasa! :) Åh vad jag blir sugen på kakor nu, kakmonster som jag är...

• vixen not a tramp

Verkligen tur att man inte går upp i vikt bara av att läsa alla dessa goda recept...isåfall vore jag illa ute!
    Fler recept!

• dala82

Mia.Maria
    Nä precis!

Mera mera! :) :)

• vixen not a tramp

BT känns plötsligt lite grann som en damtidning, smarriga recept på ena sidan och bantningskurer på nästa.

Men bring it on!!! Jag gillar att läsa om båda dera! (Och det är väl därför damtidningarna går så bra )

Svar på tråden Ert bästa kakrecept!