• blivande fru J

Bjuden på 50-årsfest utan sambon

Jag har via mina föräldrar (de har fått inbjudan hem till sig men jag är tydligen inkluderd) fått en inbjudan till min mosters femtioårsfest. Jag talade med min mormor idag och hon bekräftade att jag var medbjuden men inte min sambo (för de känner ju inte varandra så väl). Jag tycker det här känns jättetråkigt. Jag hade gärna gått på 50-årsfesten med min sambo, nu måste jag alltså lämna honom hemma vilket varken känns kul för festens skull eller för hans skull. Det känns som om min moster inte är intresserad av att lära känna min sambo. Ska jag bita ihop och gå tillsammans med mina föräldrar eller ska jag höra av mig och tacka nej. Om jag tackar nej bör jag då berätta anledningen eller är det bättre att bara ange förhinder som orsak?

Jag tycker ju att det är etikettsmässigt förkastligt att inte bjuda med respektive på den här sortens tillställning så det känns ju som om jag gör det lite mer rumsrent genom att gå, men det kanske är omoget att avstå därför?

• Svar på tråden Bjuden på 50-årsfest utan sambon
  • lij

Nej, barnslig är man kanske inte.. fel uttryck.. men jag skulle ändå gått dit. Men jag vet ju inte hur relationerna ser ut i övrigt och om det kanske är en i raden av händelser.

Om min moster bjöd mig och inte min sambo skulle jag nog reagerat men ändå åkt dit själv. Och eftersom vi inte har så mycket egen kontakt utan bara pratar när vi ses tillsammans med mina föräldrar och/eller morföräldrar skulle jag inte reagerat på att jag blev bjuden genom mina föräldrar. Men det är jag och min släkt det..

• Tolin

blivande fru J: Det var ju väldigt synd. Tycker verkligen att det är otroligt konstigt att man skickar inbjudningskort via föräldrarna. Ha i alla fall inte ett dugg dåligt samvete om du väljer att inte går, utan gör precis som du känner. Säg till henne att ni är bjudna på din sambos mosters 50-årsfest den dagen. Den piken kan hon kanske inte missa...

Skämt åsido, hade jag nog skickat ett vykort eller mail och sagt att jag inte kunde komma.

• EhjärtaK = sant

Jag tycker inte att det är ett dugg barnsligt att tacka nej till en tillställning. Om du gör det på ett snyggt sätt så kan ju knappast hela släktrelationen stå och falla på det....

Det är ju helt upp till dig att avgöra hur gärna du vill gå. Om du känner själv att du vill avstå så kan du vill ringa eller maila och säga att du tackar för inbjudan för att du tyvärr har fått förhinder. Man behöver faktiskt inte alltid ange varför man inte kommer.

• EhjärtaK = sant

"att du tackar för inbjudan, men att du tyvärr måste tacka nej pga att du har fått förhinder" skulle det stå.

• lij

Självklart ska du göra som du vill. Känner du att du inte vill gå så ska du såklart inte göra det.

• blivande fru J

Min hårfina hint i mejlet till moster ledde till ett svar där hon bad om ursäkt för strulet med min inbjudan, hon tog för givet att jag fortfarande hörde till familjen och trodde att det var dte bästa sättet att bjuda in på. Nu har hon lärt sig att det inte var så. Hon skrev dessutom att hon hoppades att både jag och herr J skulle komma på hennes fest. Jag bestämde mig för att faktiskt tacka ja och gå på tillställningen tillsammans med min prins.

Det hade känts fel att stanna hemma och min hint var ju så hårfin att det ändå kändes som hennes beslut att vilja ha min sambo på festen.

• blivande fru J

Ja, det var verkligen tur. Inte roligt om jag orsakat en ny släktfejd :D

• Mia-76

Nä, det verkar väl onödigt.

Jag förstår din känsla fullständigt samtidigt som hon säkert inte hade några onda avsikter utan säkert bara slog några flugor i en smäll.

Slutet gott allting gott!

Och glöm inte att skicka bröllopsinbjudan till henne istf att bjuda henne via din mamma

• blivande fru J

Ska också försöka komma ihåg att hennes man ska medbjudas, och att de inte bor hemma hos min mormor längre.. Hur ska jag komma ihåg allt det??? :D

Svar på tråden Bjuden på 50-årsfest utan sambon