• blivande fru J

Bjuden på 50-årsfest utan sambon

Jag har via mina föräldrar (de har fått inbjudan hem till sig men jag är tydligen inkluderd) fått en inbjudan till min mosters femtioårsfest. Jag talade med min mormor idag och hon bekräftade att jag var medbjuden men inte min sambo (för de känner ju inte varandra så väl). Jag tycker det här känns jättetråkigt. Jag hade gärna gått på 50-årsfesten med min sambo, nu måste jag alltså lämna honom hemma vilket varken känns kul för festens skull eller för hans skull. Det känns som om min moster inte är intresserad av att lära känna min sambo. Ska jag bita ihop och gå tillsammans med mina föräldrar eller ska jag höra av mig och tacka nej. Om jag tackar nej bör jag då berätta anledningen eller är det bättre att bara ange förhinder som orsak?

Jag tycker ju att det är etikettsmässigt förkastligt att inte bjuda med respektive på den här sortens tillställning så det känns ju som om jag gör det lite mer rumsrent genom att gå, men det kanske är omoget att avstå därför?

• Svar på tråden Bjuden på 50-årsfest utan sambon
  • blivande fru J

jag tycker det känns lite konstigt att ringa upp mostern och fråga vad hon menar med att låta min sambo stanna hemma. Känns lite knivigt, det är som sagt så lätt att det blir fel och att jag ställer till med mycket mer bråk än om jag bara skyller på arbete och sedan glömmer incidenten och litar på att de hade goda skäl till att göra som de gjorde.

• LisaML

Jag är inte så värst långsint av mig, men jag håller med om att om inte sambon var inbjuden i första skedet och han bara blir medbjuden efter påtryckningar, ja, då känns det ju inget kul i alla fall. För min del hade det blivit nej tack. Å andra sidan; står du din moster väldigt nära så kanske det kan vara värt att svälja den värsta indignationen och tacka ja?

• EhjärtaK = sant

Personligen hade jag tackat nej. Jag tycker att det är oförskämt både att din sambo inte har blivit bjuden samt att du inte har fått ett eget inbjudningskort.

Har de andra gästerna också bjudits utan sina respektive?!

• Ellte

Men vad konstigt... Jag förstår inte varför man inte vill gå på fest utan sin sambo ;) men jag förstår att det känns konstigt att han inte är bjuden av just det skälet. Hade det varit ekonomi eller platsbrist eller så hade det varit en helt annan sak...

Jag tycker absolut att du ska gå ändå, du gillar ju ändå din moster men jag tycker iallafall att du ska ringa din moster och fråga. Säg typ "Tack, vad roligt, jag kommer gärna... Har jag förresten fattat rätt att du inte bjudit ****" eller nåt liknande. Vänligt men ändå så att hon "hör" att det är konstigt liksom ;) Kanske har mormor missuppfattat saken och moster verkligen menar att han är bjuden :)

• blivande fru J

jag måste säga att jag också irriterar mig både på avsaknaden av eget inbjudningskort och på ignoransen av sambon. De kanske bara ser honom som en tillfällig flirt eller något sånt, men det är väl knappast deras sak att bedöma.
    Jag kan gå på fest ensam, men som sagt känns den här sortens tillställning som en sådan då det är kytum att bjuda med partner.
    Det skulle vara roligt för att få träffa kusinerna som läser på orter långt bort och man inte träffar så ofta. Moster med man träffar jag oftare än så.

• Cybermamman

Tycker faktiskt synd om dig bfJ, kan du inte försöka se till att ni båda kommer med på nåt sätt. Be din mor att reka lite? Du vill ju gärna gå på festen.

• Ellte

blivande fru J: Med tanke på ditt nick verkar det ju otroligt att hon inte fattat att ni menar allvar... Konstigt...

• blivande fru J

Ellte: Vi har iofs inte gått ut till släktingarna med att vi planerar bröllop men vi bor ju ihop sen ett halvår och har varit tillsammans länge. okej om vi flyttat ihop efter en vecka tillsmamans och att det i sin tur var förra veckan, eller om jag varit 15. Det känns bara konstigt alltihopa. jag skrev nyss ett mejl och bad om uppskov med svar, eftersom jag i vilket fall inte fått mitt sommarschema ännu. Dessutom skrev jag lite annat och berättade om vad min sambo och jag gjorde förra helgen, lite hint mao. Får lite mer tid till att fundera iaf

• blivande fru J

Men lite feg kanske jag är som inte ringer och skäller?

Svar på tråden Bjuden på 50-årsfest utan sambon