• blivande fru J

Bjuden på 50-årsfest utan sambon

Jag har via mina föräldrar (de har fått inbjudan hem till sig men jag är tydligen inkluderd) fått en inbjudan till min mosters femtioårsfest. Jag talade med min mormor idag och hon bekräftade att jag var medbjuden men inte min sambo (för de känner ju inte varandra så väl). Jag tycker det här känns jättetråkigt. Jag hade gärna gått på 50-årsfesten med min sambo, nu måste jag alltså lämna honom hemma vilket varken känns kul för festens skull eller för hans skull. Det känns som om min moster inte är intresserad av att lära känna min sambo. Ska jag bita ihop och gå tillsammans med mina föräldrar eller ska jag höra av mig och tacka nej. Om jag tackar nej bör jag då berätta anledningen eller är det bättre att bara ange förhinder som orsak?

Jag tycker ju att det är etikettsmässigt förkastligt att inte bjuda med respektive på den här sortens tillställning så det känns ju som om jag gör det lite mer rumsrent genom att gå, men det kanske är omoget att avstå därför?

• Svar på tråden Bjuden på 50-årsfest utan sambon
  • EhjärtaK = sant

Jag tycker iofs inte att det är speciellt moget att ringa och "skälla" för att hon inte har bjudit med din sambo. Då visar du ju bara att du ligger på samma låga nivå. Antingen så frågar man väl på ett försiktigt sätt (eller hintar precis som du har gjort) och ser om det "hjälper".

Annars tycker jag att det verkar lite som att du antingen får tacka nej av principiella skäl, eller så får du svälja förtreten och tacka ja (eftersom du vill träffa dina kusiner).
    Och sedan vidhåller jag att det spelar lite roll om andras respektive har blivit medbjudna eller ej. Det är ju viss skillnad om mostern bara har valt att bjuda enligt blodsband (eller hur man nu skall uttrycka sig ).

• Lillan2

bfJ, snyggt hanterat med mail med hintar!

• blivande fru J

EhjärtaK = sant: jo omoget kändes det, därför gjorde jag dte inte :)

appropå blodsband, min pappa är ju bjuden, min andra mosters man (väldigt nybliven man, kanske varit tillsammans ett år längre än oss), mina kusiners respektive kommer mm..

Jag får fundera över helgen, min smabo är i alla fall ledsen över att inte vara medbjuden

• Lillan2

Alla andra släktingars respektive kommer!!? Nämen, vad fult! Då hade jag absolut inte kommit och kanske tom i efterhand talat om varför.

• f.d. Svart brud

Hade det varit en moster som jag känner väl, hade jag nog ringt upp henne och förklarat hur vi uppfattat inbjudan och att "min sambo" blivit ledsen över att han inte verkar räknas och att jag därför inte vet om det är lämpligt att komma.

Hade det varit en moster som jag sällan umgås med, hade jag tackat nej med "förhinder" som förklaring...

• lij

Syskonbarns respektive kommer nog iofs längre ner än syskons respektive och barns respektive.. om jag fattade rätt så är det systerns respektive och barnens respektive hon bjudit. Eller har andra syskonbarns respektive blivit medbjudna? I sådant fall verkar det väldigt onödigt och konstigt att inte bjuda din sambo.

I vilket fall så skulle jag ha gått på festen utan min sambo om han nu inte var medbjuden. Det känns onödigt att riskera släktrelationerna för en sådan sak, lika bra att göra det bästa av situationen och inte vara lika barnslig tillbaka.

• blivande fru J

min moster har bara 4 syskonbarn: jag och mina två systrar och vår nyfödda kusin. jag är den enda som har en etablerad partner. Min mosters mans syskonbarn är däremot bjudna men dem känner jag inte så jag vet inte om deras respektive är medbjudna.

Är det barnsligt att tacka nej? Jag tycker faktiskt att man kan göra det om ens partner inte är inbjuden utan att vara barnslig. Däremot skulle det vara barnsligt att tex inte bjuda min mosters man på mitt bröllop eller dyl

• Tolin

För egen del tycker jag nästan att det är konstigare att du inte fått en egen inbjudan än att din sambo inte är bjuden. Jag kan förstå att det finns andra anledningar än ekonomiska till att man vill hålla ett firande litet, även om man är femtio år. Hon kanske inte tycker om att stå i centrum och därför endast vill fira med de hon känner.

Eftersom du inte ens fått en egen inbjudan tycker inte jag att du behöver svara själv - eller behöver känna dig det minsta taskig för att du inte kommer. Helt ärligt hade jag nog bara känt mig "halvbjuden" om någon skickat en inbjudan till mig via mina föräldrar. Tycker att det räcker att dina föräldrar OSAr och säger att de kommer men att du tyvärr inte har möjlighet.

• blivande fru J

Tolin: Det jobbiga är att min pappa redan tackat jag åt sig själv och mina syskon men sagt att "blivande fru j får svara för sig själv" jag måste alltså lämna någon slags eget svar.

• StinaS

jag tycker precis som Svart Brud att du skall ringa upp och prata med din moster. Du behöver ju inte skälla för det. Du kan helt enkelt ringa och fråga om din sambo är medbjuden. Det är ju bara att låtsas att du inte riktigt vet eftersom du inte fått ett eget inbjudningskort. Skulle hon säga nej så kan du väl säga att du hade sett det här som ett tillfälle för din moster att verkligen lära känna din sambo eller något sådant.

Att spekulera på håll är alltid svårt. Ibland är det som så att personen i fråga helt enkelt inte tänkt sig för riktigt. Och inte menar så illa som det sedan blir i verkligheten. Så prata med henne.

Svar på tråden Bjuden på 50-årsfest utan sambon